کنترل آفات در ۲۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۷۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان پارسال به موقع عملیات کنترل آفات و بیماری‌ها انجام شد.

داریوش حصار گفت: سازمان حفظ نباتات با کنترل به موقع آفات و بیماری ها، در تامین غذایی مردم نقش آفرینی می‌کند که عملکرد این سازمان در زمینه پیش آگاهی و مدیریت تلفیقی یعنی ردیابی، پایش، نظارت و کنترل عوامل خسارت‌زای کشاورزی در سال ۱۴۰۲ در سطحی معادل ۲۷۰ هزار هکتار انجام گرفته و حدود ۷۰ درصد در افزایش عملکرد نقش داشته است.
 
وی اظهارکرد: این مدیریت دو ایستگاه پیش آگاهی و ۴ شبکه مراقبت در شهرستان‌های بویراحمد و دنا و یک ایستگاه پیش آگاهی جهت پایش و ردیابی بیماری زنگ زرد گندم طی سال ۱۴۰۲ در شهرستان گچساران اجرا کرد که در مجموع سطحی معادل هزار و ۵۰۸ هکتار از باغات استان را تحت پوشش قرار می‌دهند.
 
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در سال‌های پیش عملیات بیولوژیک بر روی عامل زنبور تریکو گراما انجام گرفت که هم قیمت بالایی داشت و هم کشاورزان به خوبی از آن راضی نبودند، اما در پارسال با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام گرفت، با یک عامل جدید به نام براکون این کار را انجام دادیم که هم قیمت ارزان‌تری داشته و هم امکان اجرای عملیات در همه اقلیم‌های استان را دارد و همین طور سطح بیشتری را تحت پوشش قرار می‌دهد و کشاورزان از این عامل رضایتمندی بیشتری دارند. این عامل در مناطق گرمسیر بر روی گوجه فرنگی و در مناطق سردسیر بر روی محصول لوبیا در سطحی معادل دو هزار و ۲۵۰ هکتار انجام گرفت.
حصار عنوان کرد: آفتی که در سال‌های اخیر با آن درگیر هستیم، ملخ بومی شاخک بلند است که در شهرستان‌های سردسیری بویراحمد دنا و مارگون و همچنین قسمت‌هایی از شهرستان‌های گرمسیری که در مجاورت این شهرستان‌ها قرار دارند مشاهده می‌شود. سطح مبارزه‌ای که در سال گذشته مقابل این آفت در سطح استان انجام گرفت سه هزار و ۴۸۰ هکتار بوده است.
وی با بیان اینکه مبارزه با کانون‌های آفت ملخ شاخک بلند به دلیل مشکلاتی از جمله قرار داشتن کانون‌های آفت در کوهستان‌ها و موانع طبیعی و سخت گذر با مشکل مواجه است، بیان کرد: طی سال گذشته در بخش لوداب، بخش‌هایی از حوزه دشتروم و کاکان، حوزه روستای تمنک و منطقه جلاله، منطقه شهنیز و قسمت‌هایی از حوزه دیشموک منطقه دلی کما مبارزه با این آفت انجام گرفت .
حصار اضافه کرد: امسال هم ردیابی و پایش و مبارزه با ملخ شاخک بند در حال انجام است و تا پایان اردیبهشت ماه در حدود ۲۰ هزار هکتار از مزارع در شهرستان‌های مذکور پایش ملخ بومی صورت گرفته و در سطحی معادل ۱۲۰۰ هکتار مبارزه شیمیایی با این آفت انجام شده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.