آزمایش خونی که می‌تواند بازگشت سرطان سینه را از ۳ سال زودتر پیش‌بینی کند

آزمایش خون جدید برای پیش بینی زودتر سرطان، اگرچه هنوز در مراحل ابتدایی قرار دارد اما می‌تواند در آینده برای بیماران سرطانی بسیار مهم باشد.

محققان آزمایش خون جدیدی را به‌وجود آورده‌اند که می‌تواند ریسک بازگشت سرطان سینه را تا سه سال زودتر از ظاهرشدن تومور‌ها در اسکن‌ها، پیش‌بینی کنند. این دستاورد مهم می‌تواند به بیمارانی که سرطان داشته‌اند کمک کند تا مقابله بسیار مؤثرتری با این بیماری داشته باشند.

به‌گزارش گاردین، تحقیقی تازه که نتایج آن در بزرگ‌ترین کنفرانس سرطان جهان در شیکاگوی آمریکا ارائه شد، نشان می‌دهد که با نمونه‌برداری شخصی‌سازی‌شده از خون بیمار می‌توان در مراحل بسیار ابتدایی، نشانه‌های بازگشت سرطان را مشاهده کرد. از طریق این آزمایش می‌توان مشخص کرد که کدام زنان به درمان‌های پیش‌گیرانه نیاز دارند.

این آزمایش می‌تواند حتی مقادیر اندک DNA سرطانی را در جریان خون شناسایی کند. کارآزمایی‌های این آزمایش نشان داده که حساسیت آن چنان بالاست که می‌تواند به‌طور دقیق ریسک بازگشت سرطان را ماه‌ها یا حتی سال‌ها قبل از آغاز نشانه‌های معمول بیماری، پیش‌بینی کند.

عملکرد موفق آزمایش خون برای تشخیص بازگشت سرطان سینه

محققان مرکز تحقیقات سرطان Breast Cancer Now Toby Robins لندن موفق شدند با این روش در کارآزمایی‌ها همه بیمارانی را که مریضی آنها بعداً دوباره عود کرد، زودتر شناسایی کنند. میانگین زمان بازگشت بیماری ۱۵ ماه بود، اما طولانی‌ترین مورد به ۴۱ ماه رسید. این یعنی آزمایش مذکور می‌توانست حداکثر از ۴۱ ماه زودتر بازگشت سرطان را پیش‌بینی کند.

پژوهشگران در این کارآزمایی خون ۷۸ بیمار با انواع مختلف سرطان سینه را بررسی کردند. این آزمایش خون جدید به‌درستی ریسک بالای بازگشت بیماری در ۱۱ بیمار را که در طول ۵ سال دوباره با عود سرطان مواجه شدند، پیش‌بینی کرد. در تمام ۶۰ زنی که آزمایش مذکور موفق به شناسایی سرطان نشد، بازگشت بیماری رخ نداد؛ یعنی این آزمایش منفی کاذب نداشت.

در آزمایش خون سه بیمار ابتدا DNA سرطانی مشاهده شد، اما آزمایش‌های بعدی نشان داد که این موارد برطرف شده است. اطلاعاتی درباره چهار بیمار دیگر منتشر نشده است.

دانشمندان امیدوارند که یافته‌های این مطالعه به ایجاد استراتژی‌هایی منجر شود تا امکان آغاز درمان از مدت‌ها زودتر فراهم گردد. البته این تحقیق هنوز در مراحل اولیه قرار دارد، اما می‌تواند در آینده به‌شکل مؤثری به کمک مبتلایان به این سرطان بیاید.

سلول‌های سرطانی حتی پس از جراحی یا دیگر روش‌های درمانی در بدن بیمار باقی می‌مانند، اما تعدادشان ممکن است آن‌قدر کم باشد که در اسکن‌های بعدی مشاهده نشوند. اما همین سلول‌ها حتی چند سال پس از درمان اولیه ممکن است دوباره بیماری را به بدن برگردانند.

منبع: دیجیاتو

برچسب ها: آزمایش خون ، سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار