ساخت ۵۷ شهرک واحد مسکونی تک‌طبقه‌ای ضرورت اصلی در نهضت خانه‌دار شدن مردم

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ساخت ۵۷ شهرک در قالب واحد‌های مسکونی تک طبقه‌ای ضرورت اصلی در پروژه‌های نهضت ملی مسکن است که باید توسط تمامی دولت‌ها ادامه یابد.

ساخت مسکن و تولید واحدهای مسکونی یک طبقه پروژه ای بوده که دولت سیزدهم بنای آن را گذاشت . در بسیاری از شهرهای کشور شاهد آن بودیم که برج های بلند مرتبه تمامی کوچه ها و مناطق را گرفته و باعث شده که بلند مرتبه سازی جای خانه های حیاط دار و تک طبقه ای را بگیرد که همین موضوع سبب شد دولت سیزدهم برای تسریع در روند اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن به فکر ساخت واحدهای مسکونی تک طبقه و ویلایی بیفتد.

دولت سیزدهم  بیش از ۵۰۰ هزار قطعه زمین را به مردم واگذار کرده  است و باید ۵میلیون قطعه زمین با هدف مردمی سازی ساخت مسکن واگذار شود.

ارسلان مالکی رئیس سازمان ملی زمین و مسکن در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه اقدامات دولت در حوزه مردمی سازی و استفاده از ظرفیت مشارکت های مردمی بوده است گفت: این برنامه به منظور واگذاری اجرای بخش قابل توجهی از طرح نهضت ملی مسکن و احداث واحدهای این طرح مطابق با سلیقه و نظر متقاضیان واجد شرایط در مناطق شهری و روستایی اجرا شده است.

وی ادامه داد: متقاضیان در این طرح ها باید فاقد سابقه مالکیت مسکن، فاقد سابقه استفاده از امکانات دولتی، متاهل و دارای سابقه سکونت در شهر محل تقاضای مسکن باشند و این طرح با واگذاری زمین دولتی به صورت انفرادی و یا گروه های چندخانواری به صورت اجاره ۹۹ ساله (قیمت زمین صفر) با اولویت روستاها و شهرهای متوسط و کوچک عملیاتی می شود.

مالکی اظهار کرد: ساخت واحد در این اراضی با نظارت شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی و با استفاده از ظرفیت پیمانکاران دارای صلاحیت محلی و تحت مدیریت مستقیم خود مردم ساخته می شوند. 

او بیان کرد: در این برنامه مالکیت اراضی به متقاضیان واگذار نمی‌ شود و در اختیار دولت باقی می ماند و متقاضیان واجد شرایط صرفا حق بهره برداری‌از این اراضی به صورت اجاره ۹۹ ساله را دارند. در راستای اجرای این برنامه تاکنون برای ساخت بالغ بر ۴۰۹ هزار واحد مسکونی زمین واگذار شده است.

 مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص زمین تأمین شده نهضت ملی مسکن گفت: در مسکن مهر دولت‌های قبل در مجموع ۵۹۰ هزار واحد تحویل شده که زمینی حدود ۸ هزار هکتار به آن تخصیص یافته بود. تا به امروز ۴۰ هزار هکتار اراضی برای نهضت ملی مسکن تهیه کرده‌ایم که حدود ۸ برابر مسکن مهر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق قانون، امکان تهیه اراضی با مشارکت دستگاه‌هایی که زمین دارند فراهم شده و تا به امروز وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی در قالب طرح نهضت ملی مسکن همکاری خوبی داشته‌اند.

وی  یادآور شد : واگذاری زمین در کشور علاوه بر نهضت ملی مسکن در طرح جوانی جمعیت نیز اجرا می‌شود.

 به گفته مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، ارزش زمین‌های واگذار شده به مردم در قالب جوانی جمعیت ۷۰ هزار میلیارد تومان است و از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون در قالب طرح نهضت ملی مسکن به ۷۰ هزار متقاضی اختصاص یافته است.

مالکی با اشاره به اینکه باید واگذاری زمین به متقاضیان در دستور کار  تمامی دولت ها قرار گیرد گفت: اجرای طرح تخصیص زمین به متقاضیان یکی از مهم ترین برنامه هایی است که نقش موثری در بهبود خانه دار شدن مردم در ساخت مسکن دارد .

وی شهرک‌سازی در حریم شهرها را یکی دیگر از ابتکارات مهم دولت سیزدهم برای استفاده از تمامی ظرفیت‌های اجرای طرح‌ نهضت ملی مسکن اعلام کرد و یادآور شد: تاکنون امکان‌سنجی و مکان‌یابی ۵۷ شهرک مسکونی به مساحت بیش از ۲۰ هزار هکتار و با ظرفیت ساخت ۴۰۰ هزار واحد در کشور انجام شده است.

خبرنگار: محبوبه کباری 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار