اذعان هیل: سیاست‌های مداخله‌جویانه آمریکا همچنان عامل بی‌ثباتی در جهان است

تارنمای «هیل» سیاست خارجی مداخله‌جویانه آمریکا را یک عامل بی‌ثبات‌کننده در سراسر جهان توصیف کرد.

 تارنمای «هیل» با اشاره به مداخلات سیاسی و نظامی ایالات متحده در خاورمیانه و اخیرا شرق اروپا، سیاست خارجی مداخله‌جویانه آمریکا را یک عامل بی‌ثبات‌کننده در سراسر جهان توصیف کرده و تاکید کرد: واشنگتن باید هر چه سریعتر مسیر خود را تغییر داده و یک سیاست خارجی غیرمداخله‌جویانه اتخاذ کند.

به گزارش روز چهارشنبه این رسانه وابسته به کنگره آمریکا، دولت ایالات متحده بیش از ۷۵۰ پایگاه نظامی در حداقل ۸۰ کشور جهان دارد و به صورت روز افزون خود را درگیر تمام درگیری‌های بزرگ جهان کرده است. این در حالی است که صدا‌هایی در داخل و خارج این کشور، برای مداخلات بیشتر آمریکا در عرصه جهانی شنیده می‌شود.

در ادامه این مطلب با اشاره به وضعیت جنگ‌طلبانه آمریکا و ضرورت بررسی دقیق سیاست خارجی این کشور برای جلوگیری از ایجاد بی ثباتی‌های ژئوپولیتیکی بیشتر آمده است: در اواخر دهه ۷۰ و سراسر دهه ۸۰ میلادی، ایالات متحده برای جنگ با اتحاد جماهیر شوروی به شورشیان افغانستان، از جمله افراط‌گرایان، پول پرداخت کرد. اندکی بعد که آنها نفوذ روسیه به افغانستان را دفع کردند، در نهایت و در مبارزه برای کسب قدرت، گروه طالبان و القاعده را تشکیل دادند. پس از ۱۱ سپتامبر (حمله به برج‌های تجارت جهانی در نیویورک که واشنگتن، طالبان و القاعده را مسبب آن می‌داند)، آمریکا بیش از ۸ تریلیون دلار پول مالیات دهندگان آمریکایی را صرف جنگ در خاورمیانه کرده و حقوق متمم چهارم آمریکایی‌ها را با جاسوسی از ارتباطات الکترونیکی آنها نقض کرد. ایالات متحده (طی جنگ در عراق و افغانستان) هزاران سرباز خود را از دست داد و صد‌ها هزار غیرنظامی را کشت.

هیل در ادامه این مقاله ضمن ابراز شگفتی از ادامه درخواست‌ها برای دخالت بیشتر ایالات متحده در خاورمیانه تاکید کرد: ایالات متحده نباید به دنبال تکرار چنین بازی‌هایی باشد.

این رسانه آمریکایی با تاکید بر اینکه نهاد سیاست خارجی آمریکا به دموکراسی در خارج اهمیت چندانی نداده و تنها به وفاداری به غرب تاکید می‌کند افزود: ایالات متحده نقش مهمی در حوادثی که منجر به جنگ ویرانگر بین روسیه و اوکراین شد، نیز ایفا کرده است. این کشور بیش از یک دهه و برخلاف هشدار‌های ویلیام برنز، سفیر سابق روسیه و مدیر فعلی سیا، مبنی بر کمک آشکار ایالات متحده از ورود اوکراین به ناتو -خط قرمز روسیه- از این روند، حمایت کرده است. آمریکا در مداخله در امور داخلی اوکراین تا آنجا پیش رفت که پس از اینکه ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور سابق این کشور، اعلام کرد به جای اتحادیه اروپا با روسیه قرارداد اقتصادی امضا خواهد کرد، از کودتا برای سرنگونی وی در سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) حمایت کرد. اکنون، ایالات متحده باید به جای ادامه ارسال میلیارد‌ها دلار به اوکراین و کمک به آنها برای حمله به داخل خاک روسیه، به طور کلی در مورد دخالت خود در شرق اروپا تجدید نظر کند. بدون دخالت آمریکا، جنگ کنونی - و همه مرگ و ویرانی که به همراه داشته است - هرگز رخ نمی‌داد.

در پایان این مقاله آمده است: هر روز ایالات متحده تلاش می‌کند تا جهان را اداره کند. در حین انجام این امر، دولت به شهروندان آمریکایی می‌گوید که این کشور یک نیروی نامحدود برای اجرای خیر و خوبی در صحنه جهانی است که به نفع دموکراسی می‌جنگد، زندگی را برای شهروندان کشور‌های خارجی بهتر کرده و دنیای امن‌تری را برای همه تضمین می‌کند. به آمریکایی‌ها گفته می‌شود که این دلایل، موضع جنگ‌طلبانه و تمایل ما به دخالت در امور خارجی دیگر کشور‌ها را توجیه می‌کند. در حالی که اقدامات مداخله جویانه آمریکا منجر به مرگ‌های بی دلیل، ویرانی، بی‌ثباتی ژئوپلیتیکی، افزایش خصومت با غرب، هدر رفت پول مالیات دهندگان و تضییع حقوق قانونی شهروندان آمر یکایی شده است. بنابراین، ایالات متحده باید فورا مسیر خود را تغییر داده و یک سیاست خارجی غیر مداخله جویانه اتخاذ کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار