هشدار گروه همفکر در شورای حکام:

صدور قطعنامه علیه ایران نتیجه معکوس دارد

کشور‌های موسوم به گروه همفکر تصویب قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را اشتباه محاسباتی خواندند.

کشور‌های موسوم به گروه همفکر امروز چهارشنبه، در آستانه رای‌گیری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با صدور بیانیه‌ای مشترک، تصویب قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را در سایه تعاملات ایران و آژانس برای حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده، اشتباه محاسباتی خوانده و هشدار دادند که چنین اقدامی نتیجه معکوس خواهد داشت.

در این بیانیه آمده است: ارائه قطعنامه علیه کشوری که اخیراً به دلیل درگذشت غم انگیز رئیس جمهور و وزیر امور خارجه‌اش از عزای رسمی بیرون آمده است، خارج از آداب دیپلماتیک است. رویارویی سیاسی در سایه تلاش‌های بین المللی برای رسیدگی به پرونده هسته‌ای ایران، در چنین بستر ویژه و حساسی سازنده نیست.

این بیانیه می‌افزاید: ما از ادامه تعامل ایران با آژانس در مورد مسائل پادمانی بارز استقبال و از سفر مدیرکل آژانس به ایران در ماه گذشته و همچنین تحرکات مثبت برای گفتگو‌ها و همکاری‌های بیشتر قدردانی می‌کنیم. در جریان سفر اخیر مدیرکل به ایران، دو طرف توافق کردند که ارتباط خود را در مورد ادامه اجرای بیانیه مشترک مارس ۲۰۲۳ حفظ کنند و آنها در شرف بحث در مورد همکاری بیشتر هستند. در چنین زمانی، فرانسه، آلمان و بریتانیا به دنبال پیشبرد پیش نویس قطعنامه هستند که نتیجه معکوس خواهد داشت.

در ادامه می‌خوانیم: نویسندگان این پیش‌نویس از هر بهانه‌ای علیه ایران استفاده کردند تا مسائلی را که قرار است در همکاری‌های معمول بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران حل شود، زیر ذره‌بین قرار دهند. این قطعنامه با هدف سوء استفاده از وقفه موقت در همکاری بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و بدون توجه به تعاملات اخیر بین مدیرکل و مقامات ایرانی، تنظیم شده است. این قطعنامه همچنین یک سابقه بسیار بد برای نظام پادمانی آژانس بین المللی انرژی اتمی ایجاد می‌کند.

کشور‌های گروه همفکر تاکید کردند: اولویت شورای حکام باید تشویق و حمایت قوی از آژانس و ایران برای تعامل و بازگرداندن موضوع هسته‌ای ایران به مسیر درست، از طریق گفتگو و همکاری سازنده است. حقایق ثابت می‌کنند که رویارویی و فشار برای حل اختلاف مساعد نیست و بر همکاری‌های میان آژانس و ایران تاثیر منفی می‌گذارد.

این بیانیه همچنین می‌افزاید: رویکرد غیرسازنده و تقابلی از سوی نویسندگان قطعنامه، این پیام را به جامعه بین‌المللی ارسال می‌کند که برخورداری از یک اکثریت ساده (ساختگی) برای تحمیل و سوء استفاده از فرآیند تصمیم‌گیری در شورای حکام کافی است. این قطعنامه در صورت تصویب، اشتباه محاسباتی دیگری خواهد بود که ناگزیر به تقابل می‌انجامد.

نویسندگان بیانیه تصریح کردند: ما از طرف‌های مربوطه می‌خواهیم که این حرکت سیاسی را کنار بگذارند و پرونده هسته‌ای ایران را به‌طور منطقی و مسئولانه پیگیری کنند. حل مسئله هسته‌ای ایران مستلزم فراهم کردن زمان و فضای لازم برای آژانس و ایران به منظور انجام تلاش‌های سازنده بیشتر است.

در پایان بیانیه آمده است: ما از همه کشور‌های عضو می‌خواهیم که نقش سازنده‌ای را ایفا کنند و در برابر هرگونه تلاش برای سیاسی کردن مسائل پادمانی مقاومت کنند. ما باید به جای تقابل از همکاری حمایت کنیم. در این راستا، ما از کشور‌های عضو می‌خواهیم که از این قطعنامه حمایت نکنند.

این بیانیه مشترک امروز (چهارشنبه) از سوی بلاروس، چین، روسیه، ونزوئلا، نیکاراگوئه، سوریه، زیمبابوه و ایران در نشست شورای حکام قرائت شد.

گفتنی است، سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان، دوشنبه شب در اقدامی غیرسازنده پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورا ارائه و درخواست‌ها برای افزایش همکاری‌ها میان ایران و آژانس را تکرار کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران نیز هشدار داده است که هرگونه اقدام سیاسی در شورای حکام، با واکنش متناسب، موثر و فوری مواجه خواهد شد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۱۶ خرداد ۱۴۰۳
حواسشون باشه یه کاری نکنن کلا قید برجام رو بزنیم اونوقت هر چی دیدن از چشم خودشون دیدن
آخرین اخبار