از لذت ازدواج تا شیرینی بلوغ شخصیتی

هدف از ازدواج چیست؟ اصلا ازدواج خوب است یا بد؟ اینها سوالاتی است که در ذهن بسیاری از جوانان وجود دارد و دائما در حال گرفتن پاسخ‌هایی متفاوت از اشخاص مختلف هستند.

در لغت ازدواج، پیوند زناشویی نامیده می‌شود، یک پیوند فرهنگی و اغلب قانونی/حقوقی به رسمیت شناخته شده بین افرادی به نام همسر یا شوهر است که تاریخچه‌ای به قدمت پیدایش انسان‌ها در کره زمین دارد و بخشی از فرهنگ بشری بوده و در تمام مکاتب و ادیان مورد احترام و حمایت است.

روانشناسان و مکاتب روانشناسی، مشترکا همراهی، کسب کمالت معنوی، عفت و دوری از گناه، آرامش و امنیت خاطر، سلامت و امنیت اجتماعی، اعتماد، ثبات و مراقبت را به عنوان مزایای ازدواج تعریف می‌کنند. از سوی دیگر آئین اسلام که همانند سایر ادیان اهمیت زیادی به تشکیل خانواده داده و آیات فراوانی در قرآن درباره ازدواج نازل شده است، هدف اصلی از ازدواج را رسیدن به آرامش روان و آسایش خاطر، پیمودن مسیر رشد، نیل به کمال انسانی و نزدیکی به ذات احدیت بیان می‌کند.

ازدواج تکامل اجتماعی را بدنبال دارد

ریحانه بانویی ۲۵ ساله که ۲ سال از ازدواجش می‌گذرد با بیان اینکه ازدواج امری مقدس است و انسان را به تعالی می‌رساند گفت: ازدواج علاوه بر آرامش روانی، تعهّد و تکامل اجتماعی را در پی دارد و زمینه ساز ظهور استعداد‌ها و توانمندی‌های نهفته درونی در افراد می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از ازدواج، شخصیت انسان تبدیل به یک شخصیت اجتماعی می‌شود و با همسر خود در حل بسیاری از مشکلات موفق‌تر عمل می‌کند.

این بانوی جوان در ادامه گفت: بعد از ازدواج برخلاف نظر اطرافیانم که می‌گفتند «دیگر استقلال نخواهی داشت»، استقلال بیشتری بدست آوردم و با همفکری همسرم در ادامه تحصیل و شغلم قدم‌های خوبی برداشتم.

ریحانه، رمز موفقیت در زندگی مشترک و ازدواج را انتخاب درست دانست و افزود: دختران و پسران باید علاوه بر توجه به معیار‌های خود در ازدواج به اشتراکات هم توجه کنند تا با انتخابی درست، در کنار شریک زندگیشان آینده‌ای زیبا بسازند.

او که در لابه لای صحبت‌هایش جوانان را به ازدواج تشویق می‌کرد، گفت: عشق به همسر و فرزند و از آنها عشق گرفتن واقعا لذت بخش است.

بعد از ازدواج مسئولیت پذیر شدم

زهراسادات، نو عروس اهل ارومیه گفت: الحق که راست گفتند ازدواج موجب تعالی و رشد انسان می‌شود؛ بعد از ازدواجم در بسیاری از مسئولیت‌های اجتماعی رشد کردم و فرد مسئولیت پذیری شدم.

او، ازدواج را مایه تکامل زن و مرد دانست و گفت: زن و مرد به تنهایی انگار به نوعی ناقص هستند و ازدواج و تشکیل خانواده این نقص را از بین می‌برد.

این بانوی جوان در ادامه افزود: اگر چه زندگی متاهلی مشکلاتی دارد، اما شیرینی حل این مشکلات با همسر بر سختی هایش می‌چربد.

آرامش، امنیت و سلامت جامعه در گرو ازدواجی سالم

منصوره ایزدی، جامعه شناس و مدرس دانشگاه  افزود: با اشاره به اینکه ازدواج یکی از اصلی‌ترین مقاطع زندگی هر فرد است، تصریح کرد: آرامش، امنیت و سلامت جامعه در گرو ازدواج سالم و کانون پایدار خانواده است.

ایزدی اظهار کرد: برای ازدواج و تشکیل خانواده آمادگی‌های ازجمله بلوغ فکری، عقلی، عاطفی و اقتصادی ضروری است و نبود هرکدام از این موارد می‌تواند ازدواج را به طلاق سوق دهد.

وی اهمیت شناخت هیجانات ومدیریت آن را در امر ازدواج مهم دانست و اظهار کرد: بلوغ عاطفی ازجمله عواملی است که جوانان باید قبل از ازدواج به آن برسند، چرا که کسی که نتواند هیجانات خود را کنترل کند آمادگی مسئولیت پذیری بیشتری را دارد.

ایزدی یادآور شد: جوانان باید قبل از ازدواج برای تحکیم خانواده که مهمتر از تشکیل خانواده است، مهارت‌هایی همچون مهارت مدیریت روابط خانوادگی، مهارت فرزند پروری، اقتصادی خانواده را بیاموزند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: باور‌های غلط خانواده ها، مسائل اقتصادی، توقعات جامعه از جوانان، عدم امکان آشنایی قبل ازدواج، تورم اقتصادی، بالابودن هزینه ازدواج و مهریه مهمترین دلایلی هستند که موجب تاخیر ازدواج در جوانان شده است.

این جامعه شناس تصریح کرد: اشتغالزایی برای جوانان، کمک و پرداخت تسهیلات بانکی و وام ازدواج، حل مشکلات اقتصادی ازدواج جوانان، ترویج ازدواج آسان توسط دولت و پایین آوردن تجمل گرایی و ساده گرفتن ازدواج توسط خانواده‌ها و شناخت قبل از ازدواج توسط جوانان و خانواده هایشان ازجمله عوامل مهم در بالابردن آمار ازدواج در جامعه است.

 تاهل و ازدواج همواره امر مقدسی است که علاوه بر مزایای مختلفی که در متن گزارش آمده است فرصتی برای رشد، بلوغ و تکامل انسان بشمار می‌آید، بنابراین اگر در این مسیر انتخاب همسر آگاهانه و براساس معیار‌ها باشد مسیر زندگی متاهلی انسان، شادتر و تعالی بخش‌تر می‌شود.

منبع: ایسنا 

برچسب ها: ازدواج ، بلوغ شخصیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.