پیش بینی برداشت ۱۵۰۰ تن دانه روغنی کاملینا در مزارع خراسان شمالی

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برداشت دانه روغنی کاملینا چند روزی است درمزارع استان آغاز شده و پیش بینی می‌شود حداقل ۱۵۰۰ تُن محصول برداشت شود.

وحید صباغ گفت: سال زراعی جاری ۳ هزارو ۷۰۰ هکتار از اراضی استان زیر کشت دانه روغنی کاملینا رفته است که در مقایسه با پارسال که هزارو ۶۰۰ هکتار بود بیش از دو برابر افزایش یافته است. مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به استقبال کشاورزان از این دانه روغنی افزود: خراسان شمالی از نظر سطح زیر کشت کاملینا رتبه اول در کشور را به خود اختصاص داده است.

به گفته صباغ کاملینا گیاه جایگزین در آیش محسوب می‌شود و عملکرد مناسبی نیز از لحاظ برداشت و فروش دارد، که با خرید تضمینی در صدد ترویج کشت این دانه روغنی با ارزش هستیم. صباغ میانگین برداشت محصول کاملینا در هر هکتاررا ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلوگرم عنوان کردو گفت: این محصول از سوی سازمان تعاون روستایی هر کیلو با قیمت ۳۳ هزار تومان خرید تضمینی می‌شود. مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: کاملینا نسبت به تنش‌های محیطی بسیار سازگار است و توسعه کشت این دانه روغنی باهدف تامین امنیت غذایی، و خودکفایی و کاهش واردات روغن از برنامه‌ها و اولویت وزرات جهاد کشاورزی است.

بهترین زمان کشت این محصول اوایل آبان ماه و حداکثر تا اواخر آذر ماه است که در مناطق دیم این محصول کشت می‌شود. خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی و ۸۲ هزار بهره بردار دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.