در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

زیارت کردن باعث تقویت جنبه‌های معنوی فردی و اجتماعی می‌شود

یک کارشناس مذهبی از زیارت کردن به عنوان یکی از مولفه‌های مهم برای تقویت جنبه‌های معنوی فردی و اجتماعی یاد کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالحمید ناصری، کارشناس مذهبی درمورد فضیلت زیارت کردن به ویژه زیارت امام رضا علیه‌السلام بیان کرد: زیارت امام رضا علیه‌السلام فواید فردی و اجتماعی دارد.

 یکی از فواید فردی این است که انسان در زندگی خودش، از نظر بُعد معنوی تقویت می‌شود؛ چنانچه پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم به عنوان اولین نفری که دین اسلام را تبلیغ و ترویج کرده‌اند ساعاتی از زندگی خود را به زیارت اختصاص می‌دادند؛ به طوری که در روایاتی داریم که حضرت صل الله علیه وآله والسلم در قبرستان بقیع، اموات را زیارت می‌کردند و عموی شهید خود، جناب حمزه رحمت الله علیه را زیارت می‌کردند و مردم را هم، به زیارت کردن سفارش می‌کردند.

حجت‌الاسلام ناصری گفت: وقتی انسان‌ها به زیارت هر یک از اهل بیت علیهم السلام می‌روند از روحیه بیشتری برخوردار می‌شوند. این در حالی است که شاید با انبوهی از مشکلات روبرو باشند ولی به محض زیارت و بدست آوردن انرژی و روحیه بیشتر احساس می‌کنند باری از دوششان برداشته شده حتی اگر هنوز مشکلات آنها برطرف نشده است و دلیل آن، منبعی به جز انسان‌های زمینی و درواقع، نشأت گرفته از منبع الهی است و در این میان، حتی می‌توانند برای مشکلات خود نیز، راهکار پیدا کنند. 

این کارشناس مذهبی ادامه داد: ابن سینا یکی از دانشمندان ایرانی، هر زمانی که در حل مسائل علمی دچار مشکل می‌شد دو کار انجام می‌داد: یکی این که دو رکعت نماز می‌خوانده و از خداوند متعال، درخواست می‌کرده است که مشکلش را برطرف کنند و دوم اینکه به زیارت می‌رفته است؛ بنابراین زیارت یک نتیجه خوب فردی دارد و انسان‌ها را از گرفتاری‌ها، مشکلات ذهنی و افسردگی‌ها و تعاملات مشکل سازی که در طول روز در مواجهه با برخی از افراد دارند، نجات می‌دهد. 

حجت‌الاسلام ناصری مطرح کرد: یکی دیگر از ثمره‌های زیارت فواید اجتماعی است که به همراه دارد. وقتی امام رضا علیه‌السلام به سمت مأمون می‌رفتند در نیشابور توقفی داشتند و مردم آن‌جا نزد حضرت علیه‌السلام رفتند و به ایشان فرمودند که حیف است شما ما را ترک کنید و به خراسان بروید و حدیثی را برای ما بیان نکرده باشید. 

او افزود: امام رضا (ع) روی وسیله‌ای نشسته بودند که در آن زمان به عنوان وسیله ایاب و ذهاب به شمار می‌آمده است و حدیثی را بیان کردند که امروزه به عنوان حدیث سلسلة الذهب معروف است. چون امام رضا علیه‌السلام فرمودند: بنده این حدیث را از پدرم نقل می‌کنم و پدرم حضرت موسی بن جعفر علیه السلام از پدرشان نقل کرده‌اند و مشخص شد این حدیث از زبان پیامبر اکرم صل الله علیه وآله والسلم و از زبان جبرئیل و این فرشته از زبان پروردگار متعال برای پدران ایشان نقل کرده‌اند و به همین خاطر، به سلسلة الذهب معروف است که اشاره به افرادی دارد که نقل می‌کردند و در واقع، سلسله طلایی بوده‌اند.

امام رضا علیه‌السلام در آن حدیث فرموده‌اند: «کَلِمَةُ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ حِصْنی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنی اَمِنَ مِنْ عَذابی»

 «(کلمه) لا اله الا اللّه حصار من است و هر کس وارد حصار من شود از عذابم در امان است». هر کسی که لا اله الا الّله بگوید انگار وارد یک دژ و قلعه شده است. چون وقتی فرد وارد قلعه شود هیچ‌چیز نمی‌تواند او را عذاب دهد و نگران کند. 

در آخر روایت، امام رضا علیه‌السلام فرموده‌اند: «بشروط‌ها و انا من شروطها»، اما این شرط‌هایی دارد و من از شرط‌های آن هستم. یعنی این شرط‌ها در صورتی شما را از مشکلات رهایی می‌بخشد که شرط و شروطشان منِ امام هستم.

خبرنگار: فاطیما میرزایی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار