صرفه‌جویی در برداشت ۲۲ میلیون متر مکعب آب با نصب کنتور‌های هوشمند در تایباد و باخرز

رئیس اداره منابع آب تایباد گفت: با تجهیز چاه‌های کشاورزی به کنتور‌های هوشمند، در برداشت ۲۲ میلیون متر مکعب آب در تایباد و باخرز صرفه‌جویی شد.

علی باب‌الحکمی رئیس اداره منابع آب تایباد گفت: با اجرای دستورالعمل مدیریت توامان آب و برق و تجهیز چاه‌های کشاورزی به کنتور‌های هوشمند، در برداشت ۲۲ میلیون متر مکعب آب از منابع زیرزمینی در شهرستان‌های تایباد و باخرز صرفه‌جویی شد.

وی افزود: همچنین هزار و ۵۰۰ مورد بازدید در خصوص جلوگیری از برداشت اضافی از چاه‌های کشاورزی در این دو شهرستان صورت گرفته است.

رئیس اداره منابع آب تایباد ادامه داد: هم اکنون از ۴۰۰ حلقه چاه کشاورزی در تایباد و باخرز ۹۶ درصد آنها به کنتور‌های هوشمند مجهز شده اند که از راه دور به وسیله سامانه مانیتورینگ پایش می‌شوند.

باب‌الحکمی بیان کرد: در سامانه مانیتورینگ میزان برداشت آب موتور چاه مشخص و در صورت مصرف بالا، برای بهره‌بردار اخطاریه صادر می‌شود.

انسداد ۴۵ حلقه چاه فقط در یک روستا

این مقام مسئول اضافه کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۴۵ حلقه چاه غیر مجاز در مناطق تحت پوشش اداره منابع آب تایباد مسدود شده که همه آنها فقط در روستای قلعه‌نو شاملو شهرستان باخرز بوده است.

رئیس اداره منابع آب تایباد تصریح کرد: همچنین در یک سال گذشته ۱۹۴ حلقه چاه غیر مجاز در روستا‌های جوزقان تایباد و قلعه‌نو شاملو، ارزنه و کردیان باخرز مسدود که باعث جلوگیری از برداشت سالانه ۳۷۰ هزار متر مکعب از سفره‌های آب زیرزمینی شده است.

باب‌الحکمی گفت: پارسال ۱۰۲ هزار متر مربع از بستر رودخانه‌های این دو شهرستان بازگشایی و آزادسازی شد که اغلب شامل بند‌های غیر مجاز اطراف شهر تایباد و نیز رودخانه‌های روستا‌های خیرآباد تایباد و کوه سفید باخرز بوده است.

وی خاطرنشان کرد: بهره‌برداران بخش کشاورزی لازم است که الگوی مصرف را در این روز‌های خشکسالی و بحران آب رعایت کنند تا هر چه بیشتر دچار تنش آبی نشویم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار