از برداشت زردآلو تا تولید جو در فارس

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آباده از آغاز برداشت زردآلو از سطح بیش از ۹۰۰ هکتار از باغات این شهرستان خبر داد.

مهدی امینی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آباده با اشاره به اینکه سطح باغات زردآلو در شهرستان آباده به بیش از ۹۰۰ هکتار می‌رسد، اظهار کرد: مناطق سورمق چهل زرعی حاج کریمی دارای بیشترین باغ زردآلو در سطح شهرستان هستند.

 او با بیان اینکه برداشت زردآلو از دهه اول خرداد آغاز شده است و همچنان تا اواسط تیرماه در مناطق معتدل شهرستان ادامه دارد، افزود: پیش بینی می‌شود افزون بر ۱۴ هزار تن محصول برداشت شود.

 مدیر جهاد کشاورزی آباده، عمده ارقام زردآلو را فلکه‌ای و تخم گردی برشمرد و اضافه کرد: کاهش نسبی خسارت سرمازدگی بهاره و بهبود آبیاری و تغذیه از جمله عوامل افزایش این محصول در امسال است.

این مقام مسئول تصریح کرد: با توجه به درصد بالای ضایعات باغداری، راه اندازی واحد صنایع تبدیلی و غذایی در زمینه فرآوری و بسته بندی میوه خشک می‌تواند گزینه مناسبی در شهرستان آباده باشد، تا علاوه بر ایجاد کسب و کار در جهت جلوگیری از هدر رفت این محصول قدمی موثر برداشته باشیم.

زردآلو

کاهش ۳۰ درصدی برداشت جو در بیضا

 صدیقه مویدی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا با اشاره به آغاز برداشت جو در این شهرستان، اظهار کرد: حدود ۳۰ درصد از مزارع جو این شهرستان با سطح ۴ هزار و ۱۴۴ هکتار، به علت خشکسالی، تاخیر در بارش‌های پاییزه و برداشت به صورت علوفه سبز از چرخه تولید بذر خارج شده است.

او بیان کرد: عملیات برداشت از سطح ۱۲ هزار و ۵۵۶ هکتار از مزارع جو آبی و دیم این شهرستان از دهم خرداد ماه آغاز شده است و تا اوایل تیرماه ادامه دارد.
 مویدی پیش بینی کرد: در امسال بالغ بر ۳۰ هزار تن جو از ارقام سرآرود و محلی در شهرستان بیضا تولید شود.

 مدیر جهاد کشاورزی بیضا افزود: از این میزان سطح قابل برداشت ۵ هزار و ۸۵۶ هکتار به جو آبی و ۶ هزار و ۷۰۰ هکتار به جو دیم اختصاص دارد. 

مویدی اضافه کرد: ۵۲ دستگاه کمباین (معمولی، سنگین و کاه کوب) اقدام به برداشت محصولات می‌کنند.

جو

 او با اشاره به اهمیت تأثیر کنترل ریزش کمباین در کاهش ضایعات برداشت غلات به کشاورزان توصیه کرد: در صورت بروز هرگونه مشکل در این زمینه و ریزش بیش ازحد استاندارد به کارشناسان گروه نظارت بر برداشت اطلاع دهند.

این مقام مسئول تصریح کرد: علاوه بر خسارت خشکسالی به اراضی دیم، کاهش ۱۰ درصدی سهمیه سوخت گازوئیل ماشین آلات و موتور پمپ‌های کشاورزی، بهره برداران را با کمبود سوخت مواجه کرده است.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضا با تاکید بر ممنوعیت آتش زدن کاه و کلش مزارع تصریح کرد: آلودگی محیط زیست و ایجاد بیماری‌های تنفسی، کاهش حاصلخیزی خاک، فرسایش آبی و بادی، کاهش مواد آلی خاک از جمله معایب آتش زدن بقایای کشاورزی است.

کشت پنبه در مزارع جهرم 

معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم از آغاز کشت پنبه در ۱۵۰ هکتار از مزارع این شهرستان خبر داد.

زمانی معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم اظهار کرد: کشت پنبه از ۱۵۰ هکتار مزارع شهرستان جهرم آغاز شده است و پیش بینی می‌شود در سال زراعی، حدود ۴۰۰ تن محصول تولید شود.

پنبه

او با بیان اینکه کشت پنبه تا اواخر خرداد ادامه دارد، گفت: بیشترین ارقام کشت شده در این شهرستان شامل ارقام داخلی از جمله ساجدی و ارمغان است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم تصریح کرد: افزایش بهره وری آب و افزایش ماده آلی خاک از مزایای کشت این محصول است.

شهرستان جهرم در جنوب فارس و در فاصله ۱۹۰ کیلومتری شیراز قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار