از خطر زنگ زرد در گندمزار‌ها تا مبارزه با سن گندم در فارس

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید گفت: کشاورزان هشدار‌های وجود زنگ زرد گندم در مزارع دیم و آبی را جدی بگیرند.

 ارسلان صالحی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید با اشاره به اینکه زنگ زرد از مهم‌ترین بیماری‌های مزارع گندم است، اظهار کرد: با بررسی‌های صورت گرفته، این بیماری در اکثر مناطق شهرستان مشاهده شده است و توسط کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی شهرستان به طور مستمر پایش می‌شود.

 او افزود: سرعت انتشار این بیماری و تاثیر آن بر عملکرد محصول، اهمیت مبارزه با آن را دوچندان کرده است.

 این مقام مسئول اضافه کرد: وجود رطوبت و دمای مناسب، شرایط را برای فعالیت زنگ گندم در شهرستان مهیا کرده است.

 صالحی، بر لزوم بسیج و مشارکت کشاورزان در پایش مزارع خود اشاره و تصریح کرد: با توجه به نقش ۳ برگ انتهایی گندم در عملکرد نهایی و اهمیت حفظ سلامت آن، با مشاهده علائم زنگ و مشورت با کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی شهرستان نسبت به مبارزه با این آفت اقدام کنند.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید گفت: تاکنون در سطح ۳۰۰ هکتار از مزارع علیه این بیماری مبارزه شده است.

زنگ زرد

مبارزه علیه آفت سن گندم در مزارع کوار 

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوار از پایان مبارزه با سن گندم در ۲ هزار و ۹۸۰ هکتار از کشت زار‌های این شهرستان خبر داد.

 جوکار مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوار با اشاره به پایان مبارزه با سن گندم در ۲ هزار و ۹۸۰ هکتار از کشت زار‌های این شهرستان، اظهار کرد: سطح مبارزه با سن مادری ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار و پوره سن ۴۸۰ هکتار بوده است.

 او، با اشاره به نقش مهم این آفت همگانی در کمیت و کیفیت دانه گندم و قیمت خرید این محصول، افزود: همراهی و مشارکت کشاورزان و اطلاع از زمان دقیق مبارزه یکی از دغدغه‌های مسئولان بخش‌های کشاورزی است که این مهم با همکاری کارشناسان این مدیریت از طریق بازدید‌های مستمر روزانه و برگزاری دوره‌های آموزشی و اطلاع رسانی به طرق مختلف انجام گرفته است.

سن گندم

برداشت گل محمدی در آباده

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آباده از آغاز برداشت گل محمدی از ۷۵ هکتار از بوستان‌های این شهرستان خبر داد.

 مهدی امینی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آباده اظهار کرد: برداشت گل محمدی از ۷۵ هکتار بوستان‌های این شهرستان آغاز شده است.

 او افزود: متوسط عملکرد ۵ تن در هکتار و میزان تولید گل ۴۰۰ تن برگ گل محمدی است که انتظار می‌رود بالغ بر هزار لیتر گلاب استحصال شود.

 این مقام مسئول، از مزایای کشت گل محمدی به کم آب بر بودن، کم توقع بودن و اسانس بالای گل اشاره کرد.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آباده تصریح کرد: مشکل تولید کنندگان گل محمدی در این شهرستان نبود صنایع تبدیلی و فرآوری و نیز بازار فروش گلِ تولید شده است که با توجه به نبود امکان نگهداری محصول و همزمانی تولید در اکثر مناطق دارای گل محمدی، باعث افت قیمت در زمان برداشت می‌شود.

گل محمدی

برداشت برگ صبر زرد در نی ریز

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز از برداشت سالانه بیش از ۲۴۰ تن برگ صبر زرد از گلخانه‌های شهرستان خبر داد.

علیرضا بصیری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز اظهار کرد: سالانه بیش از ۲۴۰ تن برگ صبر زرد از سطح ۱۲ هزار مترمربعی گلخانه‌های شهرستان برداشت می‌شود.

 او گفت: برگ گیاه صبر زرد یا همان آلوئه‌ورا، تا ۲ دوره در سال برداشت می‌شود و میزان عملکرد این محصول در گلخانه ۲ برابر شرایط فضای باز است.

بصیری بیان کرد: به منظور تغییر الگوی کشت در محصولات کشاورزی و با هدف افزایش بهره‌وری از منابع آبی، کاشت گیاه آلوئه‌ورا با نیاز آبی کم و مقاومت بالا نسبت به تنش‌های محیطی، شوری، خشکی و عوامل خسارت‌زا بسیار اقتصادی است و توصیه می‌شود.

 مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نی ریز افزود: صبر زرد گیاهی گرمسیری، چندساله و دائمی است که به آن داروخانه سیار نیز می‌گویند و هر بوته آن به‌طور متوسط ده تا پانزده عدد پاجوش تولید می‌کند.

او ادامه داد: بعد از تمام شدن عمر بوته مادری یکی از پاجوش‌ها رشد و این روند ادامه پیدا می‌کند و از این پاجوش‌ها برای تکثیر و فروش هم استفاده می‌شود.

گیاه صبر زرد

کشت ذرت علوفه‌ای در ارسنجان 

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان از آغاز کشت ذرت علوفه‌ای در سطح ۴۰۰ هکتار در اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.

غلامعباس زارعی فر مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان با اشاره به آغاز کشت ذرت علوفه‌ای در سطح ۴۰۰ هکتار در اراضی کشاورزی این شهرستان، اظهار کرد: پیش بینی می‌شود ۲۸ هزارتن ذرت علوفه‌ای در این شهرستان تولید و روانه بازار داخل و خارج از شهرستان شود.

ذرت علوفه ای

 او اضافه کرد: کشت مرسوم ذرت علوفه‌ای در این شهرستان از اواسط خرداد ماه آغاز شده و تا دهه آخر تیرماه ادامه دارد.

 زرعی فر تصریح کرد: با توجه به اینکه برداشت ذرت اواخر شهریور ماه است، با کشت زود هنگام درخرداد ماه علوفه تازه تولید می‌شود و در اختیار دامداران قرار می‌گیرد.

 این مقام مسئول با بیان اینکه کشت ذرت علوفه‌ای با دستگاه ردیف کار و آبیاری نواری انجام می‌شود، گفت: استفاده کم آب بر، کوتاهی دوره رشد، گسترش یکنواختی رشد در مزرعه، افزایش عملکرد در واحد سطح و کاهش خطر سرمازدگی آخر فصل از فواید کشت ذرت علوفه‌ای بهاره است.

 او یاد آور شد: ارقام عمده ذرت علوفه‌ای در این شهرستان ۷۰۴، ۶۰۴ و ۳۰۳ است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار