سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری:

اقدامات لازم برای برگزاری انتخابات باشکوه در خارج از کشور انجام شده است

نشست خبری ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در محل این وزارت خانه آغاز شد.

نشست خبری ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در محل این وزارت خانه آغاز شد.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای این نشست خبری در پاسخ به سوالی بار دیگر جنایت اخیر رژیم صهیونیستی در اردوگاه النصیرات را محکوم کرد و بیان کرد: جنایت هشت ماه علیه نوار غزه نشانگر شکست‌های راهبردی رژیم صهیونیستی در نوار غزه است؛ استعفاهای مکرر در کابینه این رژیم نشانگر فروپاشی داخلی و عدم دستیابی این رژیم به اهداف تعریف شده خود در حملات هشت ماه علیه نوار غزه و نشانگر شکست‌های راهبردی و مداوم این رژیم در جنگ علیه غزه است. البته تغییر چند جنایت کار در وزارت خانه رژیم صهیونیستی تغییری در ذات این رژیم ایجاد نمیکند. این اقدامات هیچ وظیفه‌ای از دوش مجامع بین المللی خاصه سازمان ملل کم نکرده است و این مجامع باید به وظایف قانونی، حقوقی و انسانی خود در این زمینه عمل کنند.

کمیته و ستاد برگزاری انتخابات در خارج از کشور شکل گرفته است 

وی درپاسخ به سوالی درباره برگزاری انتخابات درخارج کشور بیان کرد: ملت ایران بعد از یک رخداد تلخ و از دست دادن یک رئیس جمهور خدوم در آستانه یک رویداد تعیین کننده قرار دارند و تردیدی نیست که برای دستگاه دیپلماسی مشارکت حداکثری مردم بسیار مهم است و به منظور ایجاد سازوکار‌های شایسته در زمینه مشارکت حداکثری ایرانیان خارج از کشور از مدت‌ها قبل هماهنگی و برنامه ریزی‌های خود را انجام داده است. با هماهنگی با وزارت کشور، کمیته و ستاد برگزاری انتخابات در خارج از کشور شکل گرفته است و دستور العمل‌هایی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و حضور حداکثری ایرانیان به همه کنسولگری‌ها و نمایندگی‌های خارج از کشور  ابلاغ شده است. جمهوری اسلامی ایران معتقد است که شهروندان خارج از کشور باید بتوانند به راحتی و حداکثر تسهیلات در انتخابات شرکت کنند و در انتخاب رئیس جمهور خود مشارکت داشته باشند. کمیته‌هایی هم در ذیل کمیته مرکزی برگزاری انتخابات در خارج از کشور شکل گرفته است.

علی باقری به عراق سفر خواهد کرد

وی درپاسخ به سوالی درباره سفر علی باقری به عراق بیان کرد: برنامه سفر آقای باقری سرپرست وزارت خارجه به عراق را تایید میکنم و هماهنگی‌های اولیه برای انجام این سفر در حال انجام است. مقامات عالی دولت عراق به منظور ابراز تسلیت و همدردی با ملت ایران به جمهور اسلامی ایران سفر کردند. آقای باقری هم به منظور گفتگو با مقامات عالی رتبه این کشور در حوزه‌های مختلف و تشکر از مقامات عراق به دلیل مشارکت و همدردی صمیمانه آنها با ملت ایران به زودی به عراق سفر خواهد کرد و تاریخ آن در حال قطعی شدن است.

از ماه‌ها پیش خودمان را برای کمک موثر به برگزاری مراسم حماسی اربعین آماده کرده‌ایم

کنعانی در خصوص کمیته کنسولی اربعین حسینی و اقدامات انجام شده گفت: وزارت خارجه ایران به عنوان مسئول کمیته سیاسی و کنسولی ستاد اربعین، برگزاری راهپیمایی باشکوه اربعین حسینی را با جدیت از ماه پیش محل توجه قرار داده است. این کمیته از چند ماه پیش در وزارت خارجه شکل گرفته و نمایندگی‌های ذیربط تاکنون در محل وزارت خارجه حاضر شده‌اند. دستورالعمل‌ها مشخص شده و شرح وظایف نمایندگی‌ها به مسئولین ابلاغ شده است. همچنین مذاکرات لازم با مقامات عراق انجام شده است. ما از ماه‌های پیش عملا خودمان را برای کمک موثر به برگزاری مراسم حماسی اربعین آماده کرده‌ایم.

محور مقاومت در برابر جنایات رژیم صهیونیستی علیه لبنان سکوت نخواهد کرد

کنعانی درباره جنایت رژیم صهیونیستی علیه لبنان بیان کرد: سیاست قاطع جمهوری اسلامی ایران در منطقه حمایت از صلح و ثبات منطقه است و این یک اعتراف جهانی است که رژیم صهیونیستی مهمترین عامل تهدید صلح در منطقه است و اکنون بعد از ۸ ماه جنگ ظالمانه علیه نوار غزه جهان متقاعد شده است که این رژیم اشغالگر قدس است که در حال دامن زدن به جنگ و گسترش آن در منطقه است. تهدیدات این رژیم علیه لبنان باید با جدیت توسط جامع جهانی مورد توجه باشد و هرگونه اقدامات تهدید آمیز علیه این کشور محکوم شود. آنچه موجب تقویت ثبات در منطقه خواهد شد برقراری آتش بس فوری در نوار غزه است. حامیان این رژیم خاصه آمریکا و اروپا مسئولیت دو چندانی دارند و باید دست از حمایت آن بردارند و مانع تداوم جنگ افروزی این رژیم در منطقه شوند. منظومه مقاومت همانطور که در نوار غزه ساکت و دست بسته باقی نماینده است دربرابر هرگونه اقدام علیه لبنان نیز سکوت نخواهند کرد.

مردم ایران با مشارکت در پای صندوق رای پاسخ غرب را خواهند داد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی معتقدند که علت افزایش فشار کشور‌های غربی در این مقطع علیه ایران تاثیرگذاری بر انتخابات ایران و مشارکت مردم در آن است، گفت: پاسخ آنها را مردم ایران با مشارکت خود در پای صندوق‌های رای خواهند داد.

طرف‌هایی که باید، پیام مواضع ایران را دریافت کرده‌اند

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ایران قرار است پاسخی به قطعنامه اخیر کشور‌های غربی در شورای حکام علیه ایران بدهد خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت: شما را به توضیحات، مواضع و و دیدگاه‌های رئیس سازمان انرژی اتمی و سخنگوی این سازمان در مورد این تحولات ارجاع می‌دهم و طرف‌هایی که باید پیام این اظهارات و مواضع را می‌گرفتند، آن را دریافت کرده‌اند.

 در پاسخ به سوالی درباره بازداشت خبرنگارانی که عازم سفر حج بودند، گفت: درباره این اتفاق ناخوشایند از ابتدای این رخداد و اطلاع سفارت ایران در ریاض پیگیر رفع مشکل این عزیزان بودیم و سریعا دو نمایندگی سیاسی ما فعال شدند و تماس‌های فوری با مسئولان ذی ربط با نمایندگان وزارت خارجه در سطوح مختلف برگزار شد و سفیر و سر کنسولگر ما شخصا گفتگو‌هایی در این باره داشتند تا مشکل این عزیزان ما حل شود. با این حال مقامات دولت عربستان دلایلی را مطرح کردند که آنها را سوءتفاهم تلقی کردیم و در تلاش اصلاح این دیدگاه برآمدیم، اما متاسفانه این عزیزان به جمهوی اسلامی ایران بازگشتند. طبعا روابط دو کشور در جهت پیشرفت روابط دو طرف است و در تلاشیم در روند روابط رخ ندهد و امیدواریم در آینده شاهد این رخداد‌ها نباشیم.

جمهوری اسلامی ایران در چارچوب تعهدات و تکالیف خود عمل می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوالی در باره عملکرد کشور‌های غربی در موضوع فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: اقدامات برخی طرف‌های اروپایی علیه ایران درباره موضوع هسته‌ای ایران، اقدامات غیرسازنده از سوی طرف‌هایی است که خود در ارتباط با موضوع هسته‌ای ایران و همچنین برجام، متهم اول و آخر هستند. این اقدام از منطق سیاسی قابل پذیرش برخوردار نیست. به جای اتهام‌زنی علیه ایران، متوجه مسئولیت‌های خود درباره وضع جاری باشند و به مسئولیت‌های خود عمل کنند.  ایران به قوانین و معاهدات بین‌المللی پایبند است. درباره فعالیت‌های هسته‌ای در چارچوب آژانس، پادمان و ان‌پی‌تی عمل می‌کند و به اجرای توافقات با آژانس پایبند است. فشار‌های سیاسی برخی طرف‌های غربی در مقطع زمانی اخیر باعث منحرف‌کردن آژانس از کارکرد و فعالیت حرفه‌ای خود و متاسفانه فعالیت‌های حرفه‌ای آژانس را تحت تاثیر رویکرد‌های سیاسی خود قرار دارند. این رویکرد‌ها سازنده نیست.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی معتقدند هدف برخی از کشور‌های غربی در مورد افزایش فشار ایران زمینه سازی برای فعال کردن مکانیزم ماشه علیه تهران است گفت: نیت‌خوانی نخواهیم کرد. جمهوری اسلامی ایران در چارچوب تعهدات و تکالیف خود عمل کرده و می‌کند. جمهوری اسلامی ایران به رفتار‌های سازنده، واکنش مناسب نشان می‌دهد و در مقابل رفتار‌های غیر سازنده از حقوق مسلم و قانونی خود استفاده خواهد کرد.

وی در خصوص اقدام متناسب ایران علیه قطعنامه ضدایرانی در نشست شورای حکام گفت: شما را به توضیحات و مواضع رئیس ساژمان انرژی اتمی ارجاع می‌دهم. دیدگاه‌ها روشن بود و طرف‌ها حتما پیام‌ها را دریافت کردند.

موافقت ایران با گشایش متقابل سرکنسولگری ارمنستان در شهر تبریز به اطلاع مقامات این کشور رسید

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز و فعالیت سرکنسولگری ایران در قاپان تصریح کرد: دو کشور ایران و ارمنستان در سال‌های گذشته در ارتباط با تاسیس متقابل سرکنسولگری‌های خود در تبریز و قاپان توافقنامه‌ای را امضا کرده بودند و سرکنسولگری ایران در جریان سفر شهید امیرعبداللهیان رسما افتتاح شد. 

کنعانی ادامه داد: در آخرین سفری هم که وزیر خارجه شهید به ارمنستان داشت موافقت ایران با گشایش متقابل سرکنسولگری ارمنستان در شهر تبریز به اطلاع مقامات این کشور رسید و طرف ارمنی در حال انجام مقدمات لازم برای گشایش سرکنسولگری است. فعالیت حرفه‌ای ایران در قاپان در چارچوب شرح وظایف به خوبی در حال انجام است و خدمات کنسولی به همه مراجعان ایرانی انجام می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار