شیوع بیماری سفیدک دروغین در مزارع سیب زمینی استان اردبیل

سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در اطلاعیه‌ای با اشاره به شیوع مجدد بیماری سفیدک دروغین در مزارع سیب زمینی، نسبت به شیوع گسترده این بیماری هشدار داد.

سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در اطلاعیه‌ای با اشاره به شیوع مجدد بیماری سفیدک دروغین در مزارع سیب زمینی و مشاهده علائم این بیماری در برخی مزارع سیب زمینی استان، نسبت به شیوع گسترده این بیماری با توجه به مساعد بودن شرایط آب و هوائی هشدار داد.

در این اطلاعیه از کشاورزان سیب زمینی کار استان خواسته شده است که مزارع خود را به صورت روزانه بازدید کرده و ضمن مراجعه به مراکز خدمات و مدیریت جهاد کشاورزی تابعه و مشاوره با کارشناسان مربوطه نسبت به سمپاشی مزارع خود با یکی از سموم قارچ‌کش معالجه کننده اقدام کنند.

سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از کشاورزان خواسته است که مزارع خود را با استفاده از سموم رزالکسیل ۷۲ درصد به مقدار سه کیلوگرم در هکتار، اکروبات ام زد ۶۹ درصد به مقدار ۲ کیلوگرم در هکتار، اکویشن پرو ۵۲.۵ درصد به مقدار ۴۰۰ گرم در هکتار، پروکسانیل ۴۵ درصد به مقدار ۲.۵ لیتر در هکتار، اینفینیتو به مقدار ۱.۵ لیتر در هکتار، رانمن ۴۰ درصد به مقدار ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی‌لیتر در هکتار، اورگو ۵۲ درصد با غلظت هفت دهم در هزار و آگریفوس با غلظت ۶ لیتر در هکتار سمپاشی کنند.

این سازمان در اطلاعیه خود از سیب زمینی کاران استان خواسته است که در صورت تداوم بارندگی‌ها و مساعد شدن شرایط اقلیمی برای شیوع دوباره بیماری، بایستی سمپاشی مزارع خود را طبق نظر کارشناسی تکرار کنند.

 کشت سیب زمینی در مزارع استان اردبیل از اوایل امسال آغاز شده و حدود دو هفته پیش پایان یافته است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل چند هفته پیش با اشاره به برنامه‌ریزی برای کشت سیب زمینی در ۱۹ هزار و ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی استان اظهار کرد: برای کاشت این میزان سیب زمینی در استان حدود ۷۰ هزار تن بذر از نوع مینی تیوبر، مینی تیوبر اس، سوپر الیت، الیت، گواهی شده آ و گواهی شده ب مصرف می‌شود.

غفور آقایی، ۹۵ درصد محصول سیب زمینی کشت شده در استان اردبیل را از رقم آگریا و مابقی را از ارقام متفرقه جِلی، فونتانه، بامبا، اسپیریت، نیلوا، کایزر، امرفونا و ساتینا اعلام کرد و افزود: کشاورزان در تهیه بذر مرغوب به قیمت مناسب دچار مشکل هستند.

در سال زراعی گذشته محصول سیب زمینی در سطح ۱۹ هزار از اراضی کشاورزی استان کشت شده بود که از این اراضی ۷۷۰ هزار تن محصول برداشت شد.

از این میزان محصول، ۲۰۰ هزار تن نیاز داخلی استان بوده و حدود ۲۵۰ هزار تن آن نیز خوراک کارخانه‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی است و مابقی محصول نیز به صورت مازاد بر نیاز استان باید به استان‌های دیگر و خارج از کشور صادر شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.