فرد حیوان آزار در کردستان شناسایی و دستگیر شد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست کردستان گفت: بعد از انتشار گزارشی مبنی بر آزار سنجاب ایرانی توسط فردی در فضای مجازی، این حیوان آزارشناسایی و دستگیر شد.

اقبال حمیدی روز سه‌شنبه در نشستی با خبرنگاران استان در سنندج که به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد، اظهار کرد: بلافاصله بعد از اطلاع از ویدئوی منتشر شده  در مورد حیوان آزاری اقدام به پیگیری و شناسایی این فرد شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه در استان با چالش های از جمله حریق منابع طبیعی در ایام گرم سال روبه رو هستیم ، گفت: در ۲ سال گذشته ۴۰۰ میلیون تومان اعتبارات سازمان برای خرید تجهیزات اطفای حریق هزینه شد و هیچ گونه اعتبار استانی در این زمینه نداشته ایم.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های حفاظتی برای تالاب زریوار، گفت: از اعتبارات مصوب سفر اول ریاست جمهوری ۳۰ میلیارد تومان در طول سه سال مصوب شده است که در سال اول آن ۶.۵ میلیارد تومان آن تخصیص داده شد.


بیشتر بخوانید

آزار سنجاب ایرانی به بهانه بازی همستر ! + فیلم


ورود فاضلاب و فضولات دامی ۱۶۹ روستا به سد‌های استان

حمیدی در ادامه با بیان اینکه در سطح کشور فاضلاب یک هزار روستا به صورت‌های مستقیم و غیرمستقیم وارد سد‌ها می‌شود، که ۵۰۰ مورد در اولویت قرار دارد، افزود: استان کردستان در تامین آب شرب اهمیت بسیار دارد.

وی با اشاره به اینکه احداث اکثر سد‌های استان مطالعات ارزیابی نداشته و به چالشی در استان تبدیل شده است، ادامه داد: فاضلاب و فضولات دامی ۱۶۹ روستای استان بصورت مستقیم و غیرمستقیم وارد استان‌های می‌شود.

فرد حیوان آزار در کردستان شناسایی و دستگیر شد

حمیدی با بیان اینکه برای تصفیه آب این تعداد روستا بالغ بر هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، تاکید کرد: اگر فکری برای جلوگیری از ورود فاضلاب به سد‌های آزاد سنندج و چراغ ویس سقز نشود در آینده نزدیک به سرنوشت سد قشلاق دچار می‌شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل محیط زیست کردستان نیز در این جلسه اظهار کرد: تاکنون ۲ هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی، ۴۷ گونه پستاندار، ۳۱۱ گونه پرندگان، ۳۸ گونه دوزیست و ۵۴ گونه ماهی در استان شناسایی شده است.

حیدر ویسی اضافه کرد: از سال ۱۴۰۱ تاکنونی سه زیستگاه جدید حیات وحش از جمله سنجاب زمینی، میش مرغ و کله بز در استان شناسایی شده است.

ویسی با اشاره به تشکیل صندوق بیمه گونه‌های در معرض خطر در استان بیان کرد: در صورت ایجاد خسارت این گونه‌ها به مزارع و دام‌ها از طریق بیمه جبران می‌شود و سال گذشته ۲۴ میلیارد تومان بابت همین موضوع پرداخت شد.

از ۱۶ تا ۲۲ خرداد ماه به نام هفته محیط زیست نامگذاری و شعار امسال «سهم من در تداوم محیط‌زیست» انتخاب شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار