در حاشیه افتتاح نمایشگاه آبادایران؛

شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از مهم‌ترین مصادیق مردمی کردن اقتصاد هستند

معاون علمی و فناوری اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری گفت: مجموعه‌های نوآوری مردم‌نهاد مجموعه‌هایی بر پایه نوآوری هستند که مردم را مستقیما در مدیریت، اداره و بهره‌برداری از دستاورد‌های آن مشارکت می‌دهند.

روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در افتتاح نمایشگاه آبادایران گفت: در شرایطی که منابعی محدود داریم و نمی‌توانیم مانند سابق کارخانه یا ساختمانی راه اندازی کنیم، اگر قرار باشد خیزش یا جهشی ایجاد شود تنها مسیر آبادانی کشور است. با توجه به شرایط کشور دست ویژه و برتر ما تنها فناوری است که اگر با بوم هر کشوری توسعه یابد و به دست مردم بیفتد، می‌توان امید داشت که جهشی رخ دهد و آبادایران این مسیر را طی می‌کند.

 او افزود: در آبادایران می‌خواهیم پس از ۲۰ تا ۳۰ سال حمایت از فناوری جوانان را به مسائل کشور گره بزنیم چرا که مهمترین چیزی که به جوانان احساس بودن می‌دهد پیوند فناوری با مردم است. آبادایران نخبگان را برای ایران و ایران را برای نخبگان نگه می‌دارد. 

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری در سال گذشته بیان کرد: ایشان در این جلسه تاکید کردند که شرکت‌های دانش بنیان یکی از مهم‌ترین مصادیق مردمی کردن اقتصاد است. در این راستا ما در معاونت علمی دارای دو هویت شرکت‌های دانش بنیان و شرکت‌های خلاق هستیم که از آنها حمایت می‌شود. این شرکت‌ها محل‌هایی برای تجمع نخبگان علم و فناوری و هنر و علوم انسانی است که دارای نوآوری هستند و در بستر یک شرکت دانش بنیان یا خلاق مورد حمایت معاونت علمی قرار می‌گیرند.

دهقانی گفت: از سوی دیگر مردم با توسعه بازار و سرمایه گذاری از این شرکت‌ها حمایت می‌کنند. ولی اگر قرار باشد که نوآوری اثری خاص در گروه های نخبگان نداشته باشد موجب فاصله گرفتن از مردم می‌شود همانگونه که در دنیا شاهدیم نوآوری و فناوری موجب شکاف طبقاتی می‌شود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با طرح این سوال که چطور این شکاف طبقاتی ایجاد نشود گفت: بر این اساس مفهوم جدیدی در معاونت علمی تعریف شد و از این به عنوان هویت سوم حمایتی تعریف شد که شامل مجموعه‌های نوآوری مردمی می‌شود. مجموعه‌های نوآوری مردم نهاد مجموعه‌هایی بر پایه نوآوری هستند که مردم را مستقیما در مدیریت، اداره و بهره برداری از دستاورد‌های آن مجموعه مشارکت می‌دهند.

به گفته او این هویت سوم سکو‌های نوآوری هستند که بازیگران اصلی آن از نظر سرمایه و بهره‌برداری مردم هستند. در معاونت علمی دبیرخانه شرکت‌های دانش بنیان به شرکت‌های دانش بنیان مجوز می‌دهند، دبیرخانه شرکت‌های خلاق برای شرکت‌های خلاق گواهینامه صادر می‌کنند و دبیرخانه نوآوری مردم نهاد نیز برای این مجموعه‌ها گواهینامه اعطا می‌کنند. علاوه بر آن کلیه حمایت‌های معاونت علمی که برای شرکت‌های دانش بنیان است در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.