کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی تولید با قطع برق چاه‌های کشاورزی

عضو شورای هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی گفت: با قطعی برق چاه‌های کشاورزی، یک چهارم زمان استحصال آب از بین می‌رود که منجر به کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی تولید می‌شود.

عطااله هاشمی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به افت آب‌های زیرزمینی و کمبود آب‌های بخش کشاورزی، کشاورزان  با مشکلاتی روبرو هستند به طوریکه در گذشته از هر چاه ۳۰ لیتر در ثانیه امکان برداشت بود که اکنون به ۱۰ تا ۱۵ لیتر رسیده است.

به گفته او، برنامه ریزی تولید برمبنای بهره برداری از چاه‌های کشاورزی انجام شده  است،  لذا بر اساس قانون و قراردادی که صاحبان کشاورزی با وزارت نیرو بستند، وزارت نیرو متعهد شده که ۲۴ ساعت با ولتاژ مناسب برق چاه‌های کشاورزی را تامین کند که  متاسفانه طی سال‌های اخیر با قطعی روزانه ۵ تا ۶ ساعته برق به حقوق کشاورزان تعرض می‌شود.

هاشمی ادامه داد:قطعی برق چاه‌های کشاورزی منجر به تنش‌های اجتماعی، کمبودآب و آسیب تولید می‌شود، درحالیکه وزارت نیرو وظایفی بر عهده دارد به طوریکه ۲۴ ساعته با ولتاژ مناسب مکلف به تامین برق کشاورزان است که بی توجهی به این موضوع منجر به خسارت‌های ناشی از سوختن الکتروپمپ‌ها می‌شود.

 به گفته او، وزیر نیرو در پایان سال گذشته اعلام کرد که برق کشور را مدیریت کرده ایم، درحالیکه مدیریت به معنای کمبود نیست؛ و مدیریت زمانی است که برق بخش کشاورزی یک لحظه هم قطع نمی‌شد چراکه این بخش در تامین امنیت غذایی نقش بسزایی دارد.

عضو شورای هماهنگی تشکل‌های بخش کشاورزی با بیان اینکه بیشترین آسیب از قطعی برق به بخش کشاورزی وارد می‌شود، گفت: یک چهارم زمان استحصال آب با قطعی برق از بین می‌رود که  این امر منجر به کاهش حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصدی تولید و ایجاد خسارت‌های به الکترو پمپ‌ها می‌شود  که در نهایت این موضوعات منجر به اعتراض‌های مکرر کشاورزان شده است.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار