قطعی برق چاه‌های کشاورزی خودکفایی محصولات اساسی را دچار مخاطره می‌کند

بنابر ماده ۲۵ قانون بهبود محیط کسب و کار مصوبه سال ۹۰، قطع برق چاه‌های کشاورزی ممنوع است که متاسفانه این مصوبه درحالی به اجرا رسید که کارشناسان بخش کشاورزی اذعان می‌کنند که قطعی برق مهمترین معضلات بخش کشاورزی است.

بنابر ماده ۲۵ قانون بهبود محیط کسب و کار مصوبه سال ۹۰، قطع برق چاه های کشاورزی ممنوع است، درحالیکه وزارت نیرو برنامه قطعی ۶ ساعته چاه های کشاورزی در شبانه روز را از ابتدای خرداد اجرا کرده است که این امر آسیب جدی به بخش کشاورزی وارد می کند.

امروزه صنعت برق نقش مهمی در بخش کشاورزی ایفا می‌کند چراکه بخش عمده‌ای از کشاورزان از چاه‌های کشاورزی برای آبیاری زمین‌ها و مزارع خود استفاده می‌کنند، درحالیکه با شروع فصل گرما وزارت نیرو برای مصرف بهینه برق در دستور کار قرار می‌گیرد که قطعی چند ساعته برق در بخش کشاورزی یکی از مصوبات دولت در این زمینه محسوب می‌شود.

بسیاری از کارشناسان بخش کشاورزی نسبت به  قطعی ۵ساعته برق چاه‌های کشاورزی انتقاد و خواستار جلوگیری از این خاموشی‌ها شدند چراکه  آنها بر این باورند که طبق ماده ۲۵ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار قطع برق برای چاه‌های کشاورزی ممنوع است که با توجه به اهمیت خودکفایی محصولات اساسی و امنیت غذایی باید قانون اجرا شود، در غیراین صورت همانند سال گذشته خساراتی به بخش تولید وارد خواهد شد. 

در همین ارتباط محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی می گوید: وزارت نیرو برای قطع برق چاه های کشاورزی با سازمان های جهاد کشاورزی باید هماهنگی کند. وزارت نیرو با تغییر دادن پروانه بهره‌برداری چاه‌های آب کشاورزی یا قطع برق چاه‌های آب کشاورزی نباید به حل این مشکل بپردازد و این کار اساسی نیست بلکه باید با مشارکت وزارت نیرو در دشت‌ها طرح های تغذیه اجرا شود و سفره‌های زیرزمینی را تقویت کرد. ۲ وزارتخانه جهادکشاورزی و نیرو باید مشکلات را اولویت بندی و پیگیری و حل کنند.

حداقل خسارت برق به بخش کشاورزی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است

علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: در جلسه اخیر معاونت امور آب و خاک مباحثی مختلفی پیرامون ناترازی برق، کمبودها و دیگر مسائل مطرح شد، از این رو بدنبال اجرای قانون هستیم. براساس شرایط کشور، اگر در یک روز به ناترازی برق گرفتار شدیم، طبق ماده ۲۵ قانون فضای کسب و کار وزارت نیرو باید قطعی برق را اعلام کند. وزارت نیرو باید در بخش کشاورزی باید اقداماتی را انجام دهد که چاه های کشاورزی از نظر تاسیسات تحت پوشش قرار دهد، چنانچه قطعی برق اتفاق افتاد بیمه خسارت الکتروپمپ، شناور، لوله و خود تخریب چاه را تحت پوشش قرار دهد. همچنین اثر قطعی ۶ ساعته برق بر روی محصول باید بررسی و خسارت وارده پرداخت شود.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه وزارت نیرو در طول ۲۴ ساعت شبانه روز مکلف به تامین برق چاه های کشاورزی است، افزود: بنابر آمار اعلامی ۸۰۰ هزار حلقه تا یک میلیون حلقه چاه در کشور داریم که تعدادی از این چاه ها فاقد پروانه است که درصورت شناسایی از ۵۰ درصد باقی مانده چاه های کشاورزی در کشور طبق برآوردهای صورت گرفته میزان خسارت وارده به محصولات کشاورزی در صورت عدم رسیدن آب به محصول ۲۰۰ هزارمیلیارد تومان است.

او با تاکید بر ورود مجلس به عنوان ناظر بر حسن اجرای قانون افزود: طی روزهای آتی قرار است جلسه ای با حضور تشکل های مرتبط با شیلات، آبزیان، باغداران، دامداران و سایر بهره برداران بخش کشاورزی با وزیر نیرو جلسه ای داشته باشیم که امیدواریم در خصوص قطعی برق یا تغییر برنامه به تفاهم برسیم. در غیراین صورت علیه وزارت نیرو در دیوان عدالت اداری به دلیل عدم تجرای قانون اقامه دعوا خواهیم کرد.

مصوبه قطعی برق در حالی به مرحله اجرا رسیده که بسیاری از کشاورزان معتقدند خاموشی چاه‌های کشاورزی در زمان برداشت محصول یکی از مهمترین معضلات و مشکلات پیش روی بخش کشاورزی است و ضررهای بسیاری را به این بخش وارد می‌کند.

سال گذشته قطعی برق ۴ میلیارد دلار خسارت به بخش کشاورزی وارد کرد

خاموشی چاه‌های کشاورزی در تابستان یکی از مهمترین معضلات کشاورزان است که متولیان بخش کشاورزی معتقدند بیمه برق می‌تواند کمک شایانی به جبران خسارات‌های ناشی از این خاموشی‌ها کند.  

در ادامه عطااللّه هاشمی عضو شورای هماهنگی تشکل های بخش کشاورزی گفت: قطعی برق چاه های کشاورزی در بخش کشاورزی اجباری است که سال گذشته از این حیث ۴ میلیارد دلار بخش کشاورزی متحمل زیان شد.

او با بیان اینکه قطعی برق چاه های کشاورزی بر خودکفایی و تولید محصولات اثر گذار است، افزود: براساس قانون برق چاه های کشاورزی ۲۴ ساعته باید کار کند، اما وزارت نیرو به دلیل کم کاری و عدم تعهد به وظایفش، قانون را زیرپا گذاشته است. وزارت نیرو مدعی است که با قطعی برق چاه های کشاورزی صنعت برق را مدیریت می کند، درحالیکه این امر آسیب جدی به تولید وارد می کند که پیگیری های مکرری در این راستا انجام شده است.

 قطعی ۵ ساعته برق در زمان اوج بار اسیب جدی به تولید می زند

بنابر آمار بیش از ۹۵ بخش کشاورزی خرده مالک است و نقش مشارکت مردمی حائز اهمیت است که متاسفانه وزارت نیرو به وظایف خود در این حوزه که تامین ۲۴ ساعته برق کشاورزان است عمل نمی کند که براین اساس وظایف وزارت نیرو  مغفول مانده است چراکه سال گذشته وزارت نیرو هر جایی که دچار کمبود می‌شد سراغ صنعت می‌رفت و این امر مورد انتقاد شدید بخش کشاورزی قرار گرفته است.

قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: وزارت نیرو از ابتدای خرداد، برق چاه های کشاورزی را به مدت ۵ ساعت از ساعت ۱۳ تا ۱۷ قطع کرد که این قطعی در زمان اوج بارگیری آسیب جدی به تولید می زند. براساس قانون قطع برق چاه های کشاورزی در شبانه روز نباید اتفاق بیفتد و اجرای این امر خلاف قانون است که مجلس به عنوان ناظر بر اجرای قانون باید ورود کند. با توجه به تاکید بر خودکفایی محصولات اساسی، قطعی برق به خوشه های برنج و دیگر محصولات کشاورزی آسیب می زند، ضمن آنکه خسارت های متعددی به تاسیسات چاه های کشاورزی وارد می کند.

با توجه به اهمیت بخش کشاورزی در تامین امنیت غذایی و تاکید بزنامه هفتم بر خودکفایی محصولات اساسی انتظار می رود که جلسه وزارت نیرو با تشکل های بخش کشاورزی و وزارت جهاد هرچه سریع تر تشکیل شود تا  قطعی برق چاه های کشاورزی تعیین‌تکلیف شود.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار