مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان گفت: با وجود گروه‌های تعزیه خوان زیاد و فعالی که در استان کرمان داریم، باید به زودی انجمن تعزیه استان تشکیل شود.

محسن روحی در حاشیه آیین اختتامیه یازدهمین سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار با بیان اینکه یکی از روش‌های ابراز ارادت به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام برگزاری مجالس تعزیه خوانی است، اظهار داشت: آیین تعزیه‌خوانی قدمت زیادی در کشور ما داشته و در استان کرمان هم گسترش خوبی داشته است.

وی با اشاره به اینکه امروز خیلی از شهر‌ها و روستا‌ها به دنبال یک هویت برای خودشان هستند و شاهدیم که روستای ده‌زیار در بحث تعزیه در سطح ملی شناخته شده است، گفت: از ویژگی‌های سوگواره ملی تعزیه ده‌زیار این است که مانند سایر مراسم امام حسین علیه السلام با محوریت مردم برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی کشور به دنبال این است که هر شهر و روستایی یک هویت فرهنگی داشته باشد و این هویت برای روستای ده‌زیار تثبیت شده است، افزود: امیدواریم با همراهی مردم و مسئولان این سوگواره هر ساله باشکوه بیشتری برگزار شود.

وی با اشاره به حضور گروه‌های تعزیه‌خوانی و اساتید تعزیه کشوری در این سوگواره، بیان کرد: این سوگواره فرصت خوبی برای تبادل تجربه بین گروه‌های تعزیه و ارتقای سطح کیفی این آیین در استان کرمان است.

روحی با بیان اینکه امیدواریم با وجود گروه‌های تعزیه خوان زیاد و فعالی که در استان کرمان داریم به زودی انجمن تعزیه استان تشکیل شود، تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های خوب استان کرمان ابراز ارادت مردم به امام حسین علیه السلام و برگزاری مجالس عزای اباعبدالله علیه‌السلام در تمام طول سال است و برگزاری روضه‌های خانگی و تعزیه‌خوانی از این دست مراسم است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری این مجالس و این ابراز ارادت‌ها باید نسل به نسل و سینه به سینه منتقل شده تا فرزندان ما هم از برکات برگزاری این مجالس بهره‌مند شوند، افزود: همیشه تلاش ما بر این بوده که حرکت‌های مردمی، دولتی نشود؛ ما برگزاری مراسم به صورت دولتی را آفت کار می‌دانیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار