نخست وزیر ارمنستان از فرآیند تکمیل مذاکرات صلح با باکو درباره حل و فصل اختلافات ارضی خبر داد.

فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در ۱۹۹۱ منجر به تشکیل ۱۵ کشور مستقل شد. با این حال، اختلافات ارضی میان برخی از این جمهوری‌های تازه استقلال یافته هنوز هم پس از ۳۲ سال حل و فصل نشده است. مسئله قره باغ یکی از این موارد است. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان امروز (چهارشنبه) اعلام کرد پیمان صلح با جمهوری آذربایجان در حال نهایی شدن است، اما ایروان درخواست‌های باکو برای تغییر قانون اساسی خود را نمی‌پذیرد. 

وی خاطر نشان کرد: با کمی تعدیل در متن توافق، می‌توانیم به زودی آماده امضا کردن آن باشیم. 

این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که جمهوری آذربایجان موفق شد در سپتامبر ۲۰۲۳ طی جنگ دوم قره باغ، کنترل این منطقه را در دست بگیرد؛ اقدامی که با فرار اقلیت ارامنه مقیم این منطقه همراه بود. 

با این حال، جمهور آذربایجان و ارمنستان یک هزار کیلومتر مربع مرز مشترک دارند و منازعه میان دو طرف باعث تیره شدت روابط دو جانبه شد. پس از ماه‌ها مذاکره، در نهایت ایروان با تحویل روستا‌هایی که در اوایل دهه ۹۰ میلادی به تصرف ارمنستان درآمده بود به باکو موافقت کرد. 

با این وجود، الهام علی اف، رئیس جمهور جمهوری آذربایجان از ارمنستان خواسته بود آن بخش از قانون اساسی خود را که به منطقه قره باغ به عنوان یک منطقه مستقل توجه می‌شد را تغییر دهد؛ مسئله‌ای که با مخالفت ایروان همراه شده است. 

مترجم: ابوالفضل هاشمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۰ ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
ارمنستان = طرف مظلوم و کسی که حقش رو شیعه ها خوردن
آخرین اخبار