اعتراض سوئیسی‌ها به حضور اسرائیل در المپیک

صد‌ها نفر در سوئیس خواستار ممنوعیت حضور اسرائیل در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس شدند.

صد‌ها معترض در سوئیس دیروز چهارشنبه خواستار جلوگیری از حضور اسرائیل در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس در بحبوحه «نسل‌کشی» در غزه شدند.

تظاهرکنندگان با دستان قرمز رنگ در مقابل کمیته بین المللی المپیک در لوزان تجمع کردند تا توجه را به تلفات غیرنظامی در سرزمین فلسطین جلب کنند. آنها در تلاش برای متقاعد کردن کمیته برای اقدام علیه اسرائیل، آثار قرمز رنگی را روی ورودی ساختمان گذاشتند.

معترضان با اشاره به اینکه کمیته «فقط چند روز» طول کشید تا روسیه و بلاروس را از بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ -به دلیل جنگ علیه اوکراین که در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد- حذف کند، بنری در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «بیایید رژیم نسل‌کشی اسرائیل را از حضور در بازی‌های المپیک ممنوع کنیم.»

طبق اعلام کمیته، ورزشکاران روسیه و بلاروس اجازه دارند در المپیک امسال به عنوان بی طرف شرکت کنند. آنها اجازه شرکت در مراسم افتتاحیه را نخواهند داشت و از پرچم، نشان یا سرود استفاده نخواهند کرد و هیچ مقامی از دولت هر یک از این دو کشور برای بازی‌هایی که از ۲۶ جولای تا ۱۱ اوت برگزار می‌شود دعوت نشده است.

معترضان سوئیسی اسرائیل را یک "رژیم جنایتکار" نامیدند. در بروشور منتشر شده توسط معترضان که خواستار اعمال تحریم‌ها علیه تل‌آویو شده بودند، آمده است: اسرائیل تصمیمات دادگاه بین‌المللی کیفری و همچنین دیوان بین‌المللی دادگستری را به سخره می‌گیرد.

آنها از امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه خواستند تا روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل قطع کند، به ویژه تسلیحات، تحریم‌های فرهنگی و دانشگاهی را بر این کشور تحمیل کند و به توافقی که به اتباع فرانسوی اجازه می‌دهد در ارتش اسرائیل خدمت کنند، پایان دهد. در حال حاضر حدود ۴۰۰۰ شهروند فرانسوی در تهاجم ارتش اسرائیل به غزه حضور دارند.

تظاهرکنندگان با در دست داشتن پرچم‌های فلسطین و بنر‌هایی با مضمون «بایکوت اسرائیل، نسل‌کشی تحریم»، «بشریت شکست خورده» و «فلسطین را آزاد کن»، شعار‌هایی علیه «نسل‌کشی» اسرائیل سر دادند.

اعتراض مسالمت آمیز کمی بیش از دو ساعت به طول انجامید و بدون دخالت پلیس پایان یافت.

اسرائیل از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ حملات وحشیانه‌ای را علیه غزه آغاز کرده است. علیرغم قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که خواستار آتش بس فوری شده بود، جنایات اسرائیل همچنان ادامه دارد.

به گفته مقامات بهداشتی محلی، بیش از ۳۷۲۰۰ فلسطینی از آن زمان تاکنون در غزه شهید شده اند که اکثر آنها زن و کودک هستند و بیش از ۸۴۹۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

هشت ماه پس از جنگ اسرائیل، بخش‌های وسیعی از غزه در میان محاصره فلج کننده مواد غذایی، آب سالم و دارو، ویران شده بود.

اسرائیل در دادگاه بین المللی دادگستری (ICJ) متهم به نسل کشی است که در آخرین حکم خود به تل آویو دستور داده است که فوراً عملیات خود را در شهر جنوبی رفح، جایی که بیش از یک میلیون فلسطینی قبل از شروع جنگ به آن پناه برده بودند، متوقف کند. 

مترجم: اعظم پورکند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمودزاده
۰۷:۰۲ ۲۶ خرداد ۱۴۰۳
صدای مردم سوییس که در اوج بی خبری از تحولات جهانی اند در امد اما صدای از مردم عربستان که اینک مسلمین در حال اجرای مراسم حج اند در نیامد می دانید چرا چون انان شرافت عربی خود را در جنگ قادسیه و در پشت دروازه های شهر تاریخی تسیفون جای گذاشتن
آخرین اخبار