نقش بی‌بدیل دامپزشکی در توسعه پایدار و تأمین امنیت غذایی

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان دامپزشکی کشور در زاهدان گفت: نقش دامپزشکی در توسعه پایدار استان و تأمین امنیت غذایی و تولید ملی بی‌بدیل است.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان دامپزشکی کشور در دیدار با معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان سیستان و بلوچستان گفت: نقش دامپزشکی در توسعه پایدار استان و تأمین امنیت غذایی و تولید ملی بی‌بدیل است.

دکتر سید اصغر برائی نژاد معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان دامپزشکی کشور در سفر به استان سیستان و بلوچستان، جهش تولیدات و حفظ سرمایه دامی کشور را در ارتباط مستقیم با ارتقاء و تامین اعتبار دامپزشکی دانست و افزود: استان سیستان و بلوچستان یک استان مرزی در همجواری دو کشور پاکستان و افغانستان قرار دارد و دارای مرز دریایی و ظرفیت‌های واردات، صادرات و ترانزیتی است.

وی بیان کرد: با وجود گستردگی استان، حجم بالای واحد‌های دامی و مناطق صعب العبور به طور قطع ارتقاء و تأمین منابع مالی اداره کل دامپزشکی استان می‌تواند نقش موثری در افزایش تولیدات دامی با مشارکت مردم داشته باشد.

وی ادامه داد: در گذشته دور محور اصلی فعالیت‌های دامپزشکی بر واکسیناسیون، کنترل بیماری‌ها بویژه بیماری‌های مشترک بین دام و انسان و قرنطینه تعریف شده بود، اما امروزه علاوه بر بروزرسانی محور‌های قبلی، در بحث تجارت بین المللی اعم از واردات، صادرات و ترانزیت کالا‌های دامی نقش اساسی ایفا می‌کند.

برائی نژاد افزود: در بحث تولید پایدار و افزایش صادرات با سیستمی رو به رو هستیم که نیازمند به دستگاه‌های تشخیص بسیار دقیق و پیشرفته و به روز می‌باشد تا بتواند تمامی موارد صادراتی از جمله میگو و محصولات لبنیاتی و محموله‌های وارداتی را نظارت بهداشتی کند، به عنوان مثال در صادرات میگوی پرورشی استان، نظارت و مراقبت‌های بهداشتی از مولد سازی، تولید پست لارو تا برداشت میگوی بازاری صادراتی صرفا با مسولیت بهداشتی حاکمیتی دامپزشکی می‌باشد و هیچ سازمان دیگری در این موضوع نقشی ندارد و مورد تایید مراجع ذیصلاح بین المللی نیست و این نشان از اهمیت فعالیت‌های سازمان دامپزشکی کشور و ضرورت تامین اعتبارات لازم دستگاه است.

برچسب ها: دامپزشکی ، دامداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار