روز عید قربان از رهاسازی خونابه دام به معابر عمومی خودداری شود

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان ضمن تاکید بر رعایت نکات بهداشتی از مردم خواست تا در آستانه روز عید قربان، توصیه های بهداشتی دامپزشکی را برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مشترک انسان و دام جدی بگیرند.

 غلامرضا سرگزی گفت: در آستانه فرا رسیدن عید سعید قربان اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در راستای اطلاع‌رسانی و افزایش سطح آگاهی هم استانی‌های عزیز بر اساس دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور با اجرای طرح تشدید نظارتی بهداشتی و شرعی نسبت به ارائه خدمات به هم استانی های عزیز اقدام می‌کند.

سرگزی ادامه داد: آنچه در اجرای این طرح موثر است ارائه توصیه‌های بهداشتی و شرعی است و یکی از این جایگاه‌ها محل برگزاری نماز عید است. هم‌اکنون کارشناسان دامپزشکی در مکان‌های عرضه دام آماده خدمت‌رسانی و نظارت بهداشتی بر دام‌ها هستند و در روز عید قربان ۶۷ اکیپ ثابت و سیار دامپزشکی استان متشکل از ۱۲۵ نفر ناظر  بهداشتی شامل ۴۵ دامپزشک و ۸۰ نفر کارشناس نظارت بر فرآورده های خام دامی، ۱۳ ناظر شرعی و ۶۰ ذابح ساماندهی و در مراکز عرضه دام، کشتارگاه‌ها آماده ارائه خدمات از قبیل نظارت بهداشتی و شرعی بر ذبح دام در مکان‌های مشخص شده و کشتارگاه‌ها به هم استانی های عزیز خواهند بود.

سرگزی با تاکید بر تعیین میدان عرضه دام و حضور ناظرین بهداشتی در میادین اصلی جهت ارائه خدمات بهداشتی و شرعی از شهروندان خواست:  از ذبح دام در منازل و رهاسازی خونابه به معابر عمومی خودداری کنند که این منجر به آلودگی محیط زیست و انتشار بیماری کشنده تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می‌شود. همچنین دام قربانی را از مکان‌های مشخص شده عرضه دام تهیه کنند و برای قربانی کردن، دام را به کشتارگاه‌ها منتقل کنند. کشتارگاه‌های استان جهت ارائه خدمات کشتار به هم استانی‌های عزیز با حضور ناظرین بهداشتی و شرعی در این روز آماده خدمت هستند.

مدیرکل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: توصیه مهم و تاکید ما بر کشتار دام در کشتارگاه‌های استان است و گوشت استحصالی بعد از ۲۴ ساعت در دمای یخچال و آلایش خوراکی بعد از ۷۲ ساعت مصرف و در زمان خرد کردن گوشت از وسایل دستکش و عینک استفاده کنید.

وی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون ۱۹ مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در استان شناسایی شده که ۹ مورد آن در زاهدان بوده و ۲ نفر از این افراد در این شهرستان فوت شده‌اند.

وی گفت: دام سالم و بدون علامت نیز می‌تواند باعث انتقال بیماری تب کنگو به انسان شود و در راستای پیشگیری حتماً گوشت بعد از ذبح باید ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و بعد مصرف شود.

سرگزی اظهارکرد: مردم حتماً در عید قربان دقت و برای ذبح دام عید به کشتارگاه‌ها مراجعه کنند در این زمینه میدان «کوثر» زاهدان به هیچ عنوان برای کشتار و خرید دام مورد تایید نیست که در این راستا مقرر شده شهرداری مکانی را جهت عرضه دام آماده کند.

وی گفت: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه نگهداری حیوانات در مکان‌های عمومی موضوع را به شماره ۱۵۱۲ گزارش دهند تا پیگیری لازم صورت گیرد.

سرگزی تصریح کرد: در صورت بروز هر گونه مشکل و یا مشاهده موارد غیر طبیعی از قبیل کیست های انگلی بر روی جگر یا گوشت، زردی گوشت، مرطوب بودن لاشه( نشانه تب هست) و یا وجود برآمدگی های شبیه برنج از مصرف آن گوشت و یا بافت های غیر طبیعی جدا خودداری کنند و در این راه می توانند از راهنمایی همکاران دامپزشکی در شهرستان ها و یا از طریق سامانه ۱۵۱۲ مشکلات خود را در میان بگذارند

برچسب ها: عیدقربان ، ذبح دام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار