نخستین روش کم تهاجمی درمان «آرتروز زانو» در مشهد با موفقیت انجام شد

نخستین روش کم تهاجمی درمان «آرتروز زانو» به روش مداخله‌ای رگ‌بندی در اتاق عمل رادیولوژی مداخله‌ای بیمارستان امام رضا (ع) از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد با موفقیت انجام شد.

آمبولیزاسیون یا آمبولوتراپی یا رَگ‌بَندی یک روش غیر جراحی کم‌آسیب برای درمان برخی بیماری‌ها است، در این روش رادیولوژیست‌های مداخله‌ای با استفاده از وارد کردن اجسام رگ‌بند (آمبولی) به دستگاه خون رسانی بدن، برخی رگ‌ها را مسدود می‌کنند.

متخصص رادیولوژی و فوق تخصص رادیولوژی مداخله‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص گفت: روش درمانی رگ بندی مداخله‌ای (اینترونشن آنژیوآمبولیزاسیون) یا GAE برای نخستین بار بر روی بانویی ۸۰ ساله در بخش رادیولوژی مداخله‌ای بیمارستان امام رضا (ع) با موفقیت انجام شد.

دکتر جواد محمدی افزود: این روش کم تهاجمی طبق مطالعات جهانی منجر به کاهش درد، بهبود عملکرد زانو و بهبود کیفیت زندگی بیماران می‌شود.

وی تصریح کرد: انجام این روش بدون درد، بدون بیهوشی و در مدت زمان کمتر از یک ساعت صورت می‌گیرد، لذا برای بیمارانی که مایل به عمل جراحی نیستند و یا امکان جراحی زانو را ندارند، درمان مؤثری است و بیمار در روز بعد از این عمل محدودیتی برای راه رفتن و فعالیت ندارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: حدود ۳۷ درصد افراد ۶۰ سال و بالاتر درد‌های مزمن ناشی از آرتروز (استئوآرتریت) زانو را تجربه می‌کنند، این افراد پس از ناامیدی از درمان‌های حمایتی شامل دارویی، فیزیوتراپی، تزریق داخل مفصل، برای رهایی از درد و بازیابی عملکرد زانو نیاز به تعویض کامل مفصل زانو (آرتروپلاستی) دارند.

محمدی ادامه داد: به علت بار اقتصادی بالا و ماهیت تهاجمی عمل تعویض مفصل زانو، بسیاری از این بیماران که معمولان دچار چاقی هم هستند به دنبال درمان جایگزین برای جراحی هستند، لذا بهره‌گیری از روش مزبور یکی از بهترین شیوه‌های درمانی برای آنان است.

آرتروز زانو (Knee Osteoarthritis) یک بیماری تخریبی مفصل و از عوامل شایع ایجاد درد در افراد بالاتر از ۴۰ سال است. آرتروز مفصل زانو، شایعترین بیماری تخریبی از میان مفاصل بدن می‌باشد، میزان ابتلا در زنان نسبت به مردان بیشتر است.

بیمارستان امام رضا به عنوان بزرگترین مرکز درمانی کشور دارای یک هزار و ۸۳۰ تخت بیمارستانی برای خدمات رسانی به زائران و مجاوران است، ۳۰۰ استاد دانشگاه و روزانه هزار دانشجوی بالینی در مجتمع آموزشی امام رضا (ع) مشهد مشغول خدمات رسانی به بیماران هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار