صرفه جویی در برق به چاه‌های کشاورزی چهارمحال و بختیاری رسید

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به دستورالعمل طرح مدیریت توامان مصرف آب و برق چاه‌های کشاورزی گفت: براساس این دستورالعمل میزان مصرف آب چاه‌های کشاورزی مطابق میزان مصرف برق پایش می‌شود.

مسلم صادقی با اشاره به بند‌ها و تبصره‌های دستورالعمل وزارت نیرو اظهارداشت: براساس این دستورالعمل به صورت برخط (آن‌لاین) میزان برق مصرفی چاه‌ها رصد و پایش می‌شود.

وی افزود: براساس این سامانه هر چاه کشاورزی که میزان مصرف برق آن بیش از ۲ماه در طول سال از یک میزان مشخص بیشتر شود، اعمال محدودیت و یا برق آن قطع می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: براساس ضرایب رواداری اگر هر بهره‌برداری ۱۷۰ درصد بیشتر از مجوز، برق مصرف کند مشمول محدودیت می‌شود.

وی ادامه داد: در این صورت در مرحله اول اخطاریه و پیامک و در مراحل بعد اخطاریه کتبی صادر می‌شود و در صورت مراجعه نکردن مالک مشمول محدودیت می‌شود.

صادقی با تاکید بر ضرورت اطلاع‌رسانی به کشاورزان افزود: دستورالعمل مدیریت توامان مصرف آب و برق چاه‌های کشاورزی به منظور جلوگیری از هرگونه خسارت ناشی از قطع برق در قالب پیامک، شبکه‌های مجازی و بنر اطلاع‌رسانی شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: در این ارتباط کشاورزان به منظور جلوگیری از اعمال محدودیت برق باید با مراجعه به اداره‌های منابع آب شهرستان‌ها نسبت به تمدید پروانه بهره‌برداری چاه‌های خود اقدام کنند.

صادقی یادآور شد: همچنین با نصب منصوبات استاندارد، استفاده از پمپ‌هایی که مصرف کمتری دارند، اجرای طرح آبیاری تحت فشار، کشت متناسب با اقلیم و رعایت الگوی کشت نسبت به مدیریت مصرف آب اقدام کنند تا به این صورت فصل کشت را بدون هرگونه قطعی، خسارت و محدویت برق پشت سر بگذارند.

وی در خصوص برخی سیاست‌های تشویقی در خصوص اعمال مدیریت مصرف برق یادآور شد: شرکت توزیع نیروی برق برای تشویق مردم به مدیریت مصرف برق یک سری بسته‌های تشویقی در نظر گرفته است.

صادقی تعداد چاه‌های کشاورزی برق‌دار چهارمحال و بختیاری را ۲ هزار و ۹۷۷ حلقه اعلام کرد و گفت: میزان برداشت این چاه‌ها براساس پروانه انجام می‌شود.

تمام دشت‌های چهارمحال و بختیاری با فرونشست روبرو هستند

وی با بیان اینکه تمام دشت‌های چهارمحال و بختیاری با فرونشست روبرو هستند افزود: براساس بررسی‌ها میزان فرونشست در دشت شهرکرد هفت سانتی‌متر و در دشت خانمیرزا ۹ سانتی‌متر است.

صادق اظهار داشت: این میزان فرونشست نشان می‌دهد منابع آب زیرزمینی چهارمحال و بختیاری در شرایط بحرانی قرار دارد و برای دستیابی به عدالت آبی همه ذینفعان باید براساس پروانه بهره‌برداری برداشت و در مسیر مدیریت مصرف گام بردارند.

وی یادآورشد: مجموعه سیاست‌های وزارت نیرو در خصوص آب‌های زیر زمینی انقباضی و درجهاد کشاورزی توسعه‌ای است، اما تناقضی با هم ندارند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: در صورت حرکت به سمت الگو‌های متناسب با اقلیم و کشت سازگار با محیط و کم آبی می‌توان ضمن حفظ منابع آبی تولید را نیز مدیریت کرد.

وی با اشاره به دستورالعمل کف‌شکنی و جا به‌جایی چاه‌ها گفت: هرچند یک سال این کار ممنوع اعلام شد که همان هم یک نوع آسیب به شمار می‌رود و در بحث منابع آب و کشاورزی باید سوپاپ‌هایی وجود داشته باشد و نمی‌شود که یک دفعه قطع کرد.

صادقی با اشاره به تفاوت مصرف آب در اقلیم‌های متفاوت اضافه کرد: میزان مصرف آب در بخش زراعت ۶ تا هفت دهم لیتر در ثانیه به ازای هر هکتار و در باغ‌ها نیز چهار تا پنج دهم لیتر در ثانیه به ازای هر هکتار در چهارمحال و بختیاری در نظر گرفته می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
لر بختیاری
۱۳:۰۲ ۲۸ خرداد ۱۴۰۳
سهمیه بندی برق در بخش های کشاورزی و دامپروری و صنایع معنایی ندارد صرفه جویی باید در بخش های خانگی و اداری انجام شود آن هم با فرهنگ سازی بصورت ریشه ای و درک همگانی
آخرین اخبار