۳۲۰ هزار تن گندم در استان اردبیل ذخیره می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: اردبیل با تولید حدود ۶۰۰ هزار تن محصول گندم، تنها ظرفیت ذخیره ۳۲۰ هزار تن از این محصول را دارد.

نوبخت اژدری میزان مصرف سالانه گندم در استان اردبیل را ۲۲۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: ۱۸۰ هزار تن از این محصول به شکل آرد و برای تامین نان مردم اختصاص یافته و ۴۰ هزار تن نیز توسط بخش صنعت نان، صنایع وابسته و صنوف مرتبط با غلات مصرف می‌شود.

او افزود: تا قبل از آغاز روند خرید گندم در استان، حدود ۷۰ هزار تن گندم در انبار‌ها و سیلو‌های استان ذخیره‎سازی شده بود و این استان در همه ماه‌ها و فصول سال از نظر تامین گندم مورد نیاز خود، مشکلی ندارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به آغاز روند خرید تضمینی گندم از یک هفته پیش در سطح این استان، پیش بینی کرد که در سال زراعی جاری حدود ۵۷۵ تا ۶۰۰ هزار تن محصول گندم تولید شود.

اژدری اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود حدود ۴۵۰ هزار تن از این محصول تا پایان فصل خرید در اواخر تابستان به شکل تضمینی از کشاورزان گندمکار استان خریداری شود.

او همچنین با اشاره به خرید ۲۵۰ هزار تن گندم در سال ۱۴۰۱ و ۲۷۹ هزار تن در سال گذشته با وجود خشکسالی کم سابقه در استان گفت: با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، تولید غلات در استان روند افزایشی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه اعلام کرد: برای خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان اردبیل، ۴۸ مرکز خرید شامل انبار‌های تعاونی روستایی، سیلو‌های گندم و انبار‌های کارخانجات تهیه آرد در سطح استان تعیین و آماده سازی شده است.

اژدری اضافه کرد: خرید گندم در استان اردبیل به تدریج در شهرستان‌های مرکزی و جنوبی استان نیز طی روز‌های آینده و با فرا رسیدن زمان برداشت محصول آغاز شده و روند خرید تا زمان تعیین شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی در اواخر تابستان ادامه خواهد داشت.

او با اشاره به کشت گندم در حدود ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان در سال زراعی جاری گفت: ۶۰ هزار هکتار از این اراضی به صورت آبی و ۲۳۰ هزار هکتار نیز به صورت دیم به کشت گندم اختصاص یافته است.

اژدری همچنین گفت: طبق دستورالعمل ابلاغی از وزارت جهاد کشاورزی، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم ۱۷۵ هزار ریال با احتساب چهار درصد افت مفید و یک درصد افت غیر مفید تعیین شده است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.