سازمان بازرگانی دولتی اردبیل:

کشاورزان نگران پرداخت بهای گندم نباشند

ایرانیان گفت: کشاورزان استان اردبیل نگران پرداخت بهای گندم خود نباشند، دولت موظف است در موعد مقرر مطالبات گندم‌کاران را پرداخت کند.

ودود ایرانیان سرپرست خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل اظهار کرد: تاکنون ۲۳ هزار تن گندم به ارزش تقریبی ۴۰۴ میلیارد تومان از کشاورزان این استان خریداری شده است.

وی ادامه داد: تمهیدات لازم برای خرید گندم و کلزا از کشاورزان استان از ۱۶ خرداد انجام شده و مشکلی در این خصوص وجود ندارد ، فقط لازم است مراکز خرید تعیین شده هرچه سریع‌تر نسبت به رفع نواقص مراکز خرید اقدام کنند.

سرپرست خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل ثبت‌نام کشاورزان در سامانه پهنه‌بندی وزارت جهاد کشاورزی را ضروری دانست و گفت: تمامی کشاورزان قبل از شروع خرید نسبت به ثبت‌نام در سامانه پهنه‌بندی وزارت جهاد کشاورزی اقدام کنند تا در زمان مراجعه به مراکز خرید بدون معطلی بتوانند محصول خود را به مراکز تحویل دهند.

وی به کشاورزان توصیه کرد از برداشت زودهنگام محصولات بخاطر داشتن رطوبت احتمالی خودداری و در زمان‌های اعلام شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان نسبت به برداشت محصولات اقدام کنند.

ایرانیان درباره پرداخت بموقع بهای گندم کشاورزان افزود: در راستای تسریع در روند پرداخت بموقع بهای گندم لازم است مراکز خرید در سریع‌ترین زمان نسبت به ثبت و ارسال چک لیست‌ها به بانک عامل اقدام کنند.

سرپرست خدمات بازرگانی دولتی استان اردبیل قیمت تضمینی گندم را ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: ۴۶ مرکز خرید گندم شامل مراکز خرید ملکی، سیلوهای‌های بخش خصوصی و مباشر برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان در استان دایر است و محدودیتی در خرید گندم در این مراکز وجود ندارد.

ایرانیان افزود: کشاورزانی که می‌خواهند محصولات گندم و کلزا را تحویل مراکز خرید بدهند با مراجعه به همکاران جهاد کشاورزی اطلاعات خود را در پهنه‌بندی وزارت جهاد کشاورزی ثبت و یا بروز رسانی کنند تا در روند خرید مشکلی پیش نیاید.

وی اضافه کرد: استان اردبیل در زمان ترسالی در تولید گندم جزو سه استان برتر کشور بوده است ولی به علت خشکسالی این جایگاه به رتبه نهم کشوری تنزل پیدا کرده است.

استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید بیش از ۴۰۰ هزار تن گندم، ۷۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم محسوب می‌شود.

امسال محصول گندم در ۲۷۵ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان اردبیل کشت شده و گندم، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

میزان تولید گندم در استان اردبیل در سال‌های گذشته تا سطح ۶۰۰ هزار تن نیز افزایش یافته بود ولی به علت بروز خشکسالی و وضعیت جوی نامناسب و نیز نامتوازن بودن میزان و زمان بارش، طی ۲ سال اخیر میزان تولید گندم در این بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.