قدرت شفابخش یا آسیب‌زننده کلمات

یک روانشناس شخصیت گفت: کلمات می‌توانند زخم بزنند یا التیام ببخشند.

پریدخت زند روانشناس شخصیت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد:کلمات می‌توانند زخم بزنند یا التیام ببخشند. کلمات مهربان اضطراب را کاهش می‌دهند، اما کلمات تحقیرآمیز احساسات منفی ماندگاری ایجاد می‌کنند. انتخاب دقیق کلمات بر سلامت روانی دیگران تأثیرگذار است. کلمات می توانند تأثیر عمیقی بر روان و احساسات افراد بگذارند.کلمات توهین‌آمیز و تحقیرکننده مانند سلاح‌های جنگی عمل می کنند و اثرات مخرب عمیقی بر روان افراد می گذارند. افراد ممکن است حتی پس از ده‌ها سال از شنیدن کلمات نامناسب، همچنان از بار احساسی منفی آنها رنج ببرند. بسیاری از افراد مسن گزارش می‌دهند که کلمات تحقیرآمیز دوران کودکی را به‌وضوح به یاد دارند و احساسات منفی مرتبط با آنها را تجربه می‌کنند.این موضوع یعنی تا آخر عمر همراه ما خواهند بود.کلمات منفی می‌توانند باعث ایجاد احساس کم‌ارزشی و ناراحتی در فرد شوند که ممکن است برای مدت طولانی باقی بماند.

 تأثیرات مثبت کلمات

او گفت: استفاده از کلمات مهربان و غیرقضاوتی می‌تواند اضطراب، ترس و حس تنهایی افراد را کاهش دهد.کلمات دلگرم‌کننده می‌توانند به فرد احساس اعتماد و عزت نفس بدهند و او را به ریسک‌پذیری سالم ترغیب کنند.

 نکات کلیدی در استفاده از کلمات

زند بیان کرد: قبل از بیان کلمات باید در مورد آنها فکر کنیم. کلماتی که بیان می‌کنیم می‌توانند تأثیرات ماندگاری بر مخاطب داشته باشند. حتی رفتار‌های غیرکلامی مانند ریشخند زدن نیز می‌توانند اثرات مخربی داشته باشند.کلمات ما مانند یک قاب عکس بزرگ روی دیوار ذهن فرد باقی می‌مانند و تصویری از شخصیت و نحوه رفتار ما به‌جا می‌گذارند.

اهمیت مهربانی و شفقت

او ادامه داد: در روابط بین فردی، هر چقدر کلمات و رفتار‌ها با شفقت و مهربانی همراه باشند، احتمال ایجاد ارتباطات مثبت و سالم بیشتر خواهد بود. رفتار و کلمات ما می‌توانند تأثیرات بلندمدتی بر سلامت روانی و عاطفی افراد داشته باشند.

 مثال‌هایی از تأثیرات کلمات

زند تصریح کرد: مطالعات نشان داده‌اند که افراد مسن می‌توانند به‌طور دقیق کلمات تحقیرآمیزی که در دوران کودکی شنیده‌اند را به یاد بیاورند و همچنان از بار احساسی آنها رنج ببرند. در زندگی روزمره، کلمات مثبت و دلگرم‌کننده می‌توانند انگیزه و اعتماد به نفس افراد را افزایش دهند، در حالی که کلمات منفی و تحقیرآمیز می‌توانند به افسردگی و اضطراب منجر شوند. کلمات و رفتار‌های مهربانانه اثری می گذارند تا بتوانیم تأثیرات مثبت و شفابخش بر روی دیگران داشته باشیم و از ایجاد زخم‌های روانی جلوگیری کنیم.

خبرنگار: عطیه رضایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار