خراسان جنوبی عاری از تب دنگی

مدیربیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: خوشبختانه تاکنون موردی از بیماری تب دنگی در استان مشاهده نشده است.

جمع آور با بیان اینکه تب دِنگی یک بیماری ویروسی است که از طریق پشه‌ای به نام آئدس به انسان منتقل می‌شود، گفت: این بیماری تاکنون در ۶ استان کشور همچون سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان، گلستان، گیلان و مازندران شناسایی شده و در یکماه اخیر ۹۲ نفر مبتلا به تب دنگی در کشور شناسایی شده که ۹۰ مورد در کشور‌های عربی و ۲ مورد در بندرلنگه به صورت انتقال محلی مبتلا شده اند که از این تعداد ۳ نفر فوت کردند. 

وی با بیان اینکه تب بالا، سردرد شدید، درد عضلانی و مفصلی، حالت تهوع و استفراغ، بثورات پوستی در موارد شدید از علائم این بیماری است افزود: متاسفانه این بیماری در مواردی می‌تواند موجب خونریزی شدید، شوک و مرگ شود.

مدیربیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه عامل تب دنگی، ویروسی از خانواده فلاوی‌ویروس‌ها است که توسط پشه‌های "آئدس اجیپتی" و "آئدس البوپیکتوس" منتقل می‌شود و این پشه‌ها در آب‌های راکد و مکان‌های مرطوب رشد می‌کنند، گفت: ورود این پشه به ایران به دلیل افزایش گرمایش جهانی و تغییرات آب و هوایی و همچنین افزایش سفر‌های بین‌المللی است.

وی از اجرای دو برنامه برای شناسایی و پیشگیری از بیماری تب دنگی در کشور خبرداد و گفت: این طرح دو مرحله دارد که شامل مراقبت حشره شناسی برای شناسایی این پشه و دیگری مراقبت انسانی است که دنبال بیمار و یا فرد مبتلا به این بیماری هستند تا وی را شناسایی و از گسترش آن در منطقه جلوگیری کنند.

 

مدیربیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به تشدید مراقبت از این بیماری در استان خبرداد و افزود: هم اکنون مراقبت روتین و مراقبت سندرومیک در حال انجام است و جای نگرانی نیست.

جمع آور توصیه کرد: برای پیشگیری از این بیماری از لباس‌های آستین‌بلند، شلوار بلند، پشه بند و دافع حشرات استفاده کنند. محیط خانه خود را تمیز نگه داشته و آب‌های راکد را از بین ببرندو از سفر به مناطق آلوده خودداری کنید.

مدیربیماری‌های واگیردار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: متاسفانه فعالیت بیشتر این پشه در روز و در همه ماه‌های سال بویژه اردیبهشت تا آبان است.

برچسب ها: تب کنگو ، ویروس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.