احتمال وقوع آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی اردبیل

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: در اثر سوزاندن کاه و کلش مزارع احتمال آتش سوزی درعرصه‌های منابع طبیعی اردبیل وجود دارد.

محمود قلیزاده گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل برداشت محصولات زراعی و اقدام ناصواب برخی کشاورزان در آتش زدن و سوزاندن کاه و کلش مزارع احتمال گسترش حریق به عرصه‌های طبیعی بالاست.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل افزود: با برشمردن مواد قانونی و ممنوعیت سوزاندن کاه و کلش مزارع و تذکر به مجازات‌های قانونی در نظر گرفته شده به مرتکبین به ایجاد حریق در اراضی ملی هشدار دهیم تا مراقب آتش سوزی وسیع در عرصه‌های ملی و منابع طبیعی باشند.
او بیان کرد: ضروری است با توجه به افزایش دما و خشک بودن عرصه‌های جنگلی، کشاورزان پس از برداشت محصول، از آتش زدن کاه و کلش خودداری کنند چرا که امکان سرایت آتش به عرصه‌های طبیعی که در مجاورت زمین‌های کشاورزی قرار دارند بسیار بالاست.
قلیزاده ادامه داد: طبق قانون مجازات اسلامی اصولا آتش زدن بقایای گیاهی و کاه و کلش جرم محسوب شده و با مرتکبین برخورد می‌شود.
او تصریح کرد: همچنین براساس ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، آتش زدن نباتات در مزارع و باغات داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت مأموران جنگلبانی ممنوع است و درصورتی که در نتیجه بی‌مبالاتی حریق در جنگل ایجاد شود مرتکب به حبس تأدیبی از دو ماه تا یک سال محکوم خواهد شد و برابر ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی متخلفان تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به حبس ۶ ماه تا دو سال یا جزای نقدی بین ۶ تا ۲۴ میلیون تومان محکوم می‌شوند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: در همین راستا از مردم شریف و طبیعت دوست کشور درخواست می‌شود؛ در صورت بروز آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی با قید فوریت با شماره‌های رایگان و ۲۴ ساعته ۱۳۹ و ۱۵۰۴ یگان حفاظت منابع طبیعی استان تماس گرفته و مراتب را اطلاع دهند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.