جایزه ۸۰۰ دلاری برای نفر اول برگزیده در همایش بین‌المللی شعر «خدمت تا شهادت»

دبیر علمی همایش بین‌المللی شعر «خدمت تا شهادت» گفت: در همایش شعر «خدمت تا شهادت» برای شاعران بین‌المللی سه جایزه ۸۰۰ دلاری، ۵۰۰ دلاری و ۳۰۰ دلاری خواهیم داشت.

نشست خبری نخستین همایش بین‌المللی شعر «خدمت تا شهادت» با حضور حمیدرضا الله‌یاری، شهردار رباط کریم و رئیس همایش و میلاد عرفان‌پور، دبیر علمی همایش در سالن صفارزاده در حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.

الله‌یاری درباره محور‌های شعر «خدمت تا شهادت» گفت: ما قبل از اینکه بخواهیم این همایش را برنامه‌ریزی کنیم، بنا داشتیم جشنواره «وعده صادق» را جلو ببریم. اما با شهادت آیت‌الله رئیسی و هیات همراه ایشان همایش «خدمت تا شهادت» را برنامه‌ریزی کردیم. این همایش در هفت محور و در سه بخش طراحی شده است. تا امروز ۵۰۰ اثر به دستمان رسیده، که همچنان ارسال آثار ادامه دارد.

عرفان‌پور ترجیح داد ابتدای سخنانش را به بازخوانی غزلی که در سوگ شهادت آیت‌الله ابراهیم رئیسی سروده اختصاص دهد و در ادامه گفت: ان‌شاء‌الله این دوره مهم را پشت‌سر می‌گذرانیم. ملت ما این قابلیت را دارد که از سخت‌ترین امتحان‌ها عبور کند و ملت ما در طول تاریخ نشان داد چطور از دل بحران‌ها فرصت می‌سازد. ما مدام دغدغه داریم تا بتوانیم از ظرفیت‌های بیرون در مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استفاده کنیم. 

دبیر علمی همایش بین‌المللی شعر «خدمت تا شهادت» ادامه داد: ما در فضای فرهنگی کشور دو گونه جشنواره یا همایش ادبی می‌توانیم داشته باشیم. در گونه اول یعنی جشنواره و همایشی برگزار کنیم و این جشنواره بهانه‌ای برای توجه هنرمندان باشد. چراکه چندان اثر قابل توجه نداریم و این رویداد بهانه‌ای ایجاد می‌کند تا شاعران شعر بسرایند. اما همایش پیش‌رو از این جنس نیست. ما همایش در موضوعی برگزار می‌کنیم که شاعران بدون فراخوان و انگیزه بیرونی جانانه به میدان بیایند. از همان شب حادثه شعر‌هایی که دعاگونه بود، برای سلامتی رئیس جمهور و هیات همراه ایشان سروده شد.

وی برگزاری گونه اول رویداد‌های ادبی را آسیب‌شناسی کرد و افزود: از مزایای رویداد‌های ادبی می‌توان به معرفی چهره‌های جدید، انگیزه‌بخشی برای خلق اثر در موضوعات مغفول مانده، رونق‌دهی به فضای شعر و تجلیل از شعر‌های شایسته اشاره کرد. اما معمولاً از دل رویداد‌ها و همایش‌ها شعر‌های ماندگاری بیرون نمی‌آید، که در دل جامعه نفوذ کند. چون فقط انگیزه هنرمندان شرکت در فراخوان است. کمتر رویدادی وجود دارد که شاعران از قبل شعر به صورت خودجوش خوانده باشند.

عرفان‌پور با بیان اینکه در روز اعلام رسمی شهادت رئیس جمهور و هیات همراه‌شان سرودن شعر‌ها قوت گرفت، توضیح داد: در آن روز شاهد سرودن ده‌ها شعر بودیم. ما فکر نمی‌کردیم با طوفانی از شعر مواجه شویم، که از حماسه‌ای که شاعران برای حاج قاسم سلیمانی خلق کردند، تبلور بیشتری داشته باشد. ما همایش بین‌المللی «شعر خدمت تا شهادت» را برگزار می‌کنیم، تا آثار برجسته‌ای که در این مدت سروده شده، تجمیع کنیم.

دبیر علمی همایش بین‌المللی شعر «خدمت تا شهادت» درباره جوایز به برگزیدگان توضیح داد: ما سه جایزه ۲۰ میلیون تومانی، سه جایزه ۱۵ میلیون تومانی و سه جایزه ۱۰ میلیون تومانی برای برگزیدگان داخلی خواهیم داشت. برای شاعران بین‌المللی سه جایزه خواهیم داشت. نفر اول ۸۰۰ دلار، نفر دوم ۵۰۰ دلار و نفر سوم ۳۰۰ دلار خواهد بود. ما فراخوان ارسال آثار را تمدید کردیم و شاعران فرصت دارند تا پایان امروز آثار خود را ارسال کنند. تا روز گذشته هم حدود ۵۰۰ اثر به دبیرخانه رسید.

به گفته وی، در بخش بین‌الملل مهمانانی از کشور‌های مختلف بخصوص جهان عرب خواهیم داشت. از طرفی، برای ارزیابی آثار ارسالی از برجسته‌ترین شعرای انقلاب اسلامی استفاده می‌کنیم و داوری آثار در دو بخش صورت می‌گیرد. 

عرفان‌پور درباره محور اصلی این همایش توضیح داد: اگرچه ما عزادار این عزیزان هستیم، اما نگاهمان به آثار ارسالی پیرامون مکتب و نهضتی است، که حاج قاسم دنباله‌روی آن بود. محور این همایش از «خدمت تا شهادت» است.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

برچسب ها: شهید رئیسی ، شعر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار