آذربایجان غربی، قطب تربیت قضات

رییس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: به قطب تربیت قضات تبدیل شده است.

‍ رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی به مناسبت هفته قوه قضائیه در گفتگو با خبرنگاران با تقدیر از همکاری اصحاب رسانه در انتشار فعالیت های دستگاه قضا در استان  با اشاره به اقدامات انجام گرفته در کاهش زمان رسیدگی به پرونده های قضایی گفت: میانگین رسیدگی به پرونده‌ها از بیش از ١٢٠ روز به کمتر از ٧٠ روز رسیده و در اجرا ی پویش "به عشق امام می بخشم"   ١۴۴ فقره قتل نفس هم منجر به صلح و سازش شده است. 

 ناصر عتباتی ادامه داد:  ۵۷۶ هزار و ۹۵۶ فقره پرونده در سامانه مربوطه طی سال گذشته ثبت و قضات در محاکم مختلف نسبت به بررسی آنها اقدام کرده اند که رقم بسیار قابل توجهی به شمار می رود.

وی اضافه کرد: بیشترین پرونده ها در این مدت مربوط به مالباختگی، جعل، کلاهبرداری و تهدید بوده است.

مقام عالی قضایی آذربایجان غربی با اشاره به برگزاری  ده‌ها کارگاه آموزشی برای قضات، وکلا و جامعه هدف دستگاه قضا در استان افزود: کمبود قاضی یکی از چالش های سیستم قضایی در استان است که در این زمینه مجوزهای لازم جهت تربیت قضات برای اولین بار در این استان کسب شد تا با جذب ۸۴ قاضی جدید به سیستم قضایی استان، تعداد قضات در استان به ۳۹۷ نفر رسید.

رییس کل دادگستری آذربایجان غربی ادامه داد: هم اکنون آذربایجان غربی به قطب تربیت قضات تبدیل شده است و دوره های کارآموزی سردفتری نیز با ظرفیت ۱۰۰ نفر آخرین دوره آموزشی در هفته گذشته بود که اکنون نیز روند آموزشی آن همچنان ادامه دارد.

عتباتی ارزش ریالی صدور احکام جایزگزین در استان را در سال گذشته ٨ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در حال حاضر محکوم مالی زیر دویست میلیون تومان در زندان نداریم و هفتصد نفر ازمحکومان جرایم غیر عمد در انتظار کمک خیرین برای آزادی از زندان هستند.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگسازی بخشش و کار خیر اضافه کرد: طی سال گذشته ۵۵۰ میلیارد ریال کمک مردمی برای آزادی زندانیان جمع‌آوری شد که بسیار قابل توجه است.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی نسبت به افزایش مهریه‌های ازدواج هشدار داد و گفت: خانواده‌ها و جوانان باید در هنگام مراسم و امضای سند ازدواج به میزان مهریه و توانایی شخصی دقت کافی را داشته باشند. 

عتباتی مشکل اصلی اکثر پرونده‌های قضایی را عدم آشنایی عموم مردم با مسائل حقوقی و شیوه‌های معامله و داد و ستد عنوان و خاطر نشان کرد: جامعه نباید از در اثر بی اطلاعی حقوقی دچار مشکلات قضایی شود.

وی بر افزایش سواد رسانه‌ای و آگاهی‌های حقوقی از سوی رسانه ها تکید کرد و گفت: همه فعالین رسانه ای، مجازی و فرهنگی و اجتماعی باید در این مسیر پای کار باشند تا مشکلات به حداقل برسد. 

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی همچنین از فعالان رسانه ای خواست: اهمیت مشارکت حداکثری در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و نقش قوه مجریه در ساختار اداری کشور شد.

مقام ارشد قضایی استان در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده مدیریت شهری ارومیه و شهردار اسبق هم گفت: بر اساس اعتراض و درخواست اعاده دادرسی روز یکشنبه بیست و هفتم خرداد ماه در شعبه هم عرض در استان انجام گرفت و به زودی نتایج بررسی مجدد و آرای نهایی در اختیار افکار عمومی قرار می‌گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.