تلاش کرده‌ایم فرآیندهای خطی نهاد را خودکارسازی کنیم

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: به اعتقاد بنده برخی از فرایندهای نهاد خطی بوده است و تا جایی که توانستیم آنها را حذف و خودکار کردیم. اعتلای این ساختار و سازمان تنها هدف ما بوده است.

 مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۳ در سفر استانی به سیستان و بلوچستان با کتابداران این استان دیدار و گفتگو کرد.

دبیرکل نهاد ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع کتابداران استان سیستان و بلوچستان و تبریک عید قربان، یاد و خاطره شهدای ایران اسلامی به ویژه رئیس جمهور شهید را گرامی داشت و گفت: باید بگویم با شهادت جناب آقای رئیسی، ما یکی از همراهان و حامیان مهم و اصلی حوزه فرهنگ را از دست دادیم. آقای رئیسی توجه ویژه‌ای، راهبردی و اثرگذار به حوزه فرهنگ و به‌ویژه حوزه کتابخانه‌های عمومی داشتند. در دوره ایشان اقدامات مهمی انجام شد که بخشی به نتیجه رسیده و بخشی نیز نیمه‌کاره مانده است که امیدواریم این اقدامات به سرانجام برسد. در طول تاریخ انقلاب اسلامی ما حضور رؤسای جمهور متعددی را تجربه کردیم؛ هر رئیس جمهوری مسئول معیشت و آینده مردم است؛ بدیهی است در انجام این مسئولیت نارضایتی‌هایی هم وجود دارد؛ نکته‌ای که غم از دست دادن شهید جمهور را ماندگار می‌کند و این حماسه را رقم زد، اخلاص و صداقت ایشان نسبت به مردم است و به نظر می‌رسد این ویژگی‌ها در تعامل با مردم، رمز جاودانه شدن باشد.

در دولت سیزدهم تلاش کردیم مسئله کتابخانه‌ها را به موضوع شناخته شده حوزه حاکمیت تبدیل کنیم

رمضانی سفر به استان سیستان و بلوچستان را سی‌اُمین سفر استانی خود دانست و اظهار داشت: در طول دولت سیزدهم تلاش کردیم مسئله کتابخانه‌ها را به موضوع شناخته‌شده حوزه حاکمیت تبدیل کنیم؛ چراکه اگر نتوانیم خود را بشناسانیم و جایگاه خود را تثبیت کنیم، نمی‌توانیم توقع حمایت داشته باشیم. برای حل مسائل حوزه کتابخانه‌های عمومی، باید این مسائل را به مسائل کشور تبدیل کنیم و موضوع و موضع کتابخانه عمومی را به مردم بشناسانیم تا برای حل مسائل این حوزه انگیزه ایجاد شود. بحمدالله در حال حاضر مسئولی در جمهوری اسلامی نیست که حوزه کتابخانه‌های عمومی را نشناسد؛ هرگز این حجم از واکنش در دولت نسبت به کتابخانه‌های عمومی وجود نداشت.

تمامی آیتم‌های مصوب قانونی در احکام همکاران اعمال شده است

دبیرکل نهاد تصریح کرد: ما با کلان مسئله معیشت نیروی انسانی مواجه بودیم؛ البته این واقعیت وجود دارد که اطلاعات همکاران ما در حوزه مسائل معیشتی چندان صحیح نیست؛ لذا بعضی توقعات مبتنی بر واقعیت نیست و نتایج دقیق نخواهد بود. یکی از تلاش‌های ما در این مدت این بود که اطلاعات همکارانمان را در حوزه‌های مختلف به‌ویژه حوزه اداری، به‌روز و دقیق کنیم تا توقعاتی دقیق و قابل پیگیری داشته باشند. یکی از اقدامات انجام شده در حوزه نیروی انسانی، پرداخت برخی از تعهدات قانونی، مثل فوق‌العاده‌های مناطق مرزی، جنگی، کمتربرخوردار و... است. این پرداخت‌ها در قانون مشروط به وجود منابع مالی بوده و در حال حاضر تمامی آیتم‌های مصوب قانونی در احکام همکاران اعمال شده است. در حوزه رفاهیات، تقویت حقوق، افزایش فوق‌العاده ویژه و... تمامی اقداماتِ قابل انجام، پیگیری و انجام شد. به اعتقاد من، نهاد یک خانواده است و وظیفه خود می‌دانم تا وقتی در این مسئولیت هستم با قوت برای رفع مشکلات این مجموعه تلاش می‌کنم.

خدمت‌رسانی فرهنگی بر گفتگو، اخلاق و فرهنگ استوار است

رمضانی اظهار داشت: عرائض بنده نافی مشکلات اقتصادی همکارانم نیست؛ اما معتقدم ما باید به گفتگو کردن عادت کنیم. ما خدمت‌رسان فرهنگی هستیم؛ کاری که اساس آن بر گفتگو، اخلاق و فرهنگ استوار است. ما اینجا به انجام کار فرهنگی اعتقاد داریم و در عین حال تلاشمان را برای بحث معیشت همکاران از مسیرهای مختلف انجام داده‌ایم و می‌دهیم. به اعتقادم همه چیز از بین می‌رود و آنچه می‌ماند تنها تعلق روحی بین ما، خاطره خوب، حس خوب و رفتار درست است. هیچ بزرگتری راضی به دیدن خانواده‌اش در سختی و تنگنا نیست؛ تمام تلاش بنده و همکارانم بر حال خوب همکارانم معطوف است.

وی با اشاره به سند ملی ترویج خواندن و مطالعه مفید، ادامه داد: در این دولت و مقطع زمانی تلاش کردیم موقعیت مهم کتابخانه‌های عمومی را بشناسانیم و مبادی آن را تثبیت کنیم و این مهم با تلاش همه همکاران و موقعیتی که فراهم شد به ثمر رسید.

رمضانی با اشاره به کتابدار، عضو و کتابخانه به عنوان سه ضلع اساسی حوزه کتابخانه‌های عمومی، گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با این سه عنصر، کنار یکدیگر، معنا پیدا می‌کند؛ به همین دلیل است که هر سه مورد باید بهینه‌سازی شود. ما دستگاهی خدمت‌محور هستیم و به اعتقاد من کتابخانه باید توسط کتابداران و رئیس کتابخانه مبتنی بر اقتضائات همان کتابخانه مدیریت شود. منابع، خدمات، ساعات کار و... کتابخانه‌ای در مرکز شهر با کتابخانه روستایی یا کتابخانه‌ای در حاشیه شهر و... باید متفاوت باشد. به اعتقاد بنده برخی از فرایندهای نهاد خطی بوده است و تا جایی که توانستیم آنها را حذف کردیم. اعتلای این ساختار و سازمان تنها هدف ما بوده است؛ مقام معظم رهبری فرموده‌اند «در جمهوری اسلامی هر جا قرار گرفتید، آنجا را مرکز دنیا بدانید و بدانید که همه کارها متوجه شما است» و مرکز دنیای ما نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است.

برچسب ها: کتابخانه ، استانداری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار