کاهش چشم‌گیر مدت زمان ساخت واحدهای مسکونی تک طبقه‌ای

عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن کشور گفت: با توجه به اجرای موفق طرح توسعه افقی شهرها و‌ کاهش مدت زمان ساخت این طرح باید در دولت های جدید ادامه یابد‌.

سیاست اصلی وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم ساخت واحدهای حیاط دار و یک طبقه در شهرهای  مختلف  است و این سیاست‌ و طرح را سعی کرد در بسیاری از شهرهای کشور انجام دهد.

ابوالفضل قاسمی عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن کشور در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه  اجرای طرح توسعه افقی شهرها در قالب طرح نهضت ملی مسکن در بسیاری از شهرهای کشور محقق شده و تاکنون هم بسیار خوب پیش رفته است گفت: در تمام شهرهای استان یزد، روند ساخت و ساز واحدهای یک طبقه شروع شده است و تعداد زیادی از این پروژه‌ها هم در سفر رئیس جمهور به این استان،به مردم تحویل داده شد.

قاسمی توضیح داد: تمام مناطق شهری خراسان جنوبی نیز شاهد ساخت و ساز واحدهای یک طبقه هستند. در شهر بیرجند که مرکز این استان است، ساخت آپارتمان های ۳ تا ۴ طبقه شروع شده که با توجه به درخواست های مردم این شهر مبنی بر ساخت واحدهای یک طبقه ای حیاط دار، در شهر خوسف که ۲۰ دقیقه با بیرجند فاصله دارد، واحدهای یک طبقه و ویلایی ساخته و به مردم تحویل داده می‌شود.

وی با بیان اینکه ساخت واحدهای ویلایی و تک طبقه در استان‌های جنوبی کشور از جمله سیستان و بلوچستان و بوشهر شروع شده است گفت: حتی روند واگذاری این واحدها به مردم نیز آغاز شده است.

وی گفت: در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت که ۱۲۰۰ شهر هستند، فرایند ساخت واحدهای یک طبقه شروع شده است.

او با بیان اینکه برای آنکه سوداگران به این حوزه وارد نشوند برنامه ریزی لازم هم صورت گرفته است  گفت: در این طرح زمین های نهضت ملی مسکن به صورت ۹۹ ساله اجاره داده می شوند. به این معنی که مالکیت زمین به مردم واگذار نمی شود. در این اراضی واگذار شده، ابتدا ۲ سال اجاره موقت واگذار و سپس به شرط ساخت، به مدت ۹۹ سال واگذاری تمدید می شود.

وی افزود: در بیشتر ۱۲۰۰ شهری که زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت دارند، ساخت و ساز به صورت یک طبقه ساخته می‌شود.

نوری گفت: علاوه بر شهرهایی که زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت دارند، شیوه دیگری از ساخت و ساز نیز انجام می شود که هم اکنون در شهر یزد پیگیری می شود. در این شیوه، دولت مراحل ساخت و ساز را تا فونداسیون، اسکلت و سفت کاری انجام می دهد و سپس مراحل نازک کاری توسط خود مردم انجام می شود.

عضو انجمن انبوه سازان مسکن در خصوص تفاوت قیمت و متراژ واحدهای مسکونی آپارتمانی با واحدهای یک طبقه و ویلایی در طرح نهضت ملی مسکن به وجود برخی هزینه های پنهان و مستقیم اشاره کرد و گفت: در آپارتمان سازی، حدود ۴۰ متر مشاعات وجود دارد که اگر هزینه ی ساخت را متری ۸ میلیون تومان حساب کنیم، هزینه واحدهای آپارتمانی حدود ۳۲۰ میلیون تومان بیشتر از ساخت واحدهای یک طبقه می شود. علاوه بر این، هزینه های دیگری مثل آسانسور، پروانه های ساختمانی و تورم های سالانه نیز بر افزایش قیمت ساخت نیز تاثیر دارد.

وی افزود: ساخت آپارتمان حدود ۲ سال زمان می برد. در حالی که ساخت واحدهای یک طبقه و ویلایی، نهایتاً یک سال زمان بر است و مشمول تورم سالانه نمی شود.

قاسمی تاکید کرد: نتایج مطالعاتی که در دفتر اقتصاد مسکن صورت گرفته است، نشان می دهد که به طور میانگین، هزینه های زیرساخت که شامل آماده سازی، انشعابات و معابر می باشد، برای هر واحد ۲۰۰ متری یک طبقه و حیاط دار، حدود ۱۶۵ میلیون تومان خواهد بود. اما برای واحدهای آپارتمانی ۷۰ میلیون تومان می شود. اما با توجه به این که دیگر هزینه های ساخت و ساز در خانه های یک طبقه و ویلایی، کمتر از آپارتمان سازی است، باز هم مقرون به صرفه خواهد بود که به سراغ تامین زمین و ساخت خانه های ویلایی و حیاط دار برویم.

عضو انجمن انبوه سازان  اظهار کرد: دولت چهاردهم  با توجه به تجربه موفق ساخت مسکن ویلایی و توسعه افقی شهرها باید این طرح را ادامه دهد تا بازار مسکن و روند ساخت وساز با رونق بیشتری همراه شود‌.

خبرنگار: محبوبه کباری 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار