ثبت ۲۸ فقره آتش‌سوزی در اراضی ملی چهارمحال و بختیاری

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به بارش‌ها و پوشش گیاهی مناسب عرصه‌ها گفت: امسال با ثبت ۲۸ فقره آتش‌سوزی در بهار شاهد افزایش ۳.۵ برابری آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های جنگلی و مرتعی بودیم.

سرهنگ صادق محمدی اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد ۴۴.۲ هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی چهارمحال و بختیاری در این مدت طعمه حریق شده است و این سطح نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار برابر افزایش نشان می‌دهد.

وی اظهار داشت: از مجموع آتش‌سوزی‌های ثبت شده در سه ماه گذشته، ۲۰ فقره به مساحت ۱۲.۷ هکتار در جنگل و هشت فقره به مساحت ۳۱.۵ هکتار در مرتع بوده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: بیشترین حوادث آتش‌سوزی در شهرستان خانمیرزا با ۱۱ فقره، اردل و کوهرنگ با پنج فقره، لردگان با چهار فقره و کیار با سه فقره به ثبت رسیده است.

وی اظهار داشت: سال گذشته هشت فقره آتش‌سوزی شامل چهار فقره با مساحت هفت هکتار در سطح مراتع و چهار فقره با ۱.۷ هکتار در سطح جنگل به ثبت رسیده بود.

محمدی با اشاره به تهیه نقشه پهنه‌بندی حریق با لحاظ مناطق عادی، نیمه بحرانی و بحرانی گفت: برای این مناطق دیده‌بان آتش تعریف شده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به انجام اقدامات پیشگیرانه افزود: در این خصوص کمیته حفاظت از عرصه‌های ملی با حضور فرمانداران و تاثیرگذاران برگزار شد.

وی اظهار داشت: همچنین برای تمرین مقابله، مهار آتش و اطمینان از آماده به کار بودن تجهیزات در عرصه‌های ملی مانور استانی اطفای حریق در شهرستان خانمیرزا برگزار شد.

محمدی برگزاری ۱۱دوره آموزشی برای ۲۴۰ نفر از همیاران طبیعت و بهره‌برداران، راه‌اندازی پاسگاه‌ها و پایگاه‌های حفاظت مردمی، تجهیز ۳۰ گروه به تجهیزات اطفای حریق، ایجاد آتش بُر در مناطق بحرانی و نیمه بحرانی را از جمله اقدامات انجام شده برای کنترل و مهار آتش سوزی عنوان کرد.

وی ادامه داد: ۳۱۰ هزار هکتار جنگل و یک هزار هکتار مرتع در چهارمحال و بختیاری وجود دارد که هر کدام به تجهیزات خاص خود نیاز دارد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری برضرورت همیاری و همراهی جوامع محلی، همیاران طبیعت و بهره‌برداران برای پیشگیری و مقابله با آتش تاکید کرد.

وی همچنین از گردشگران، مسافران، کشاورزان و دامداران خواست در صورت روشن کردن آتش در عرصه نسبت به خاموش کردن آن اقدام کنند.

محمدی بر ضرورت پرهیز کشاورزان از آتش زدن کاه و کلش و خودداری رانندگان از انداختن فیلتر سیگار در عرصه‌ها تاکید کرد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: طی سه ماه گذشته ۴۷ فقره پرونده قاچاق چوب در این استان تشکیل شد که نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

محمدی ادامه داد: طی سه ماه گذشته سه هزار و ۸۴۰ کیلوگرم چوب، ۳۲۸ کیلوگرم زغال و چهار هزار و ۱۷۹ کیلوگرم محصولات فرعی مرتعی از جمله کرفس و موسیر کشف شده است.

وی یادآور شد: کشفیات چوب و زغال نسبت به سال گذشته به ترتیب ۵۸ و ۷۴ درصد کاهش و در خصوص محصولات فرعی نیز ۱۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

محمدی با اشاره به تشکیل ۴۵ فقره پرونده قاچاق در سال گذشته ۹هزار و ۳۲۷ کیلوگرم چوب، هزار و ۲۷۸ کیلوگرم زغال و سه هزار و ۷۱۹ کیلوگرم محصولات فرعی در چهارمحال و بختیاری کشف شده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: امسال ۴۷ نفر متخلف از سوی یگان حفاظت دستگیر شدند که نسبت به ۴۵ نفر سال گذشته چهار درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: همچنین در این مدت ۳۹ دستگاه خودرو در خصوص قاچاق چوب و زغال توقیف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۴۰ دستگاه توقیف شده بود کاهش نشان می‌دهد.

برچسب ها: آتش سوزی ، اراضی ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار