آتش سوزی در پنج هکتار از مراتع «چنارود» شهرستان چادگان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: پنج هکتار از مراتع چنارود شهرستان چادگان دچار حریق شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: مراتع ده‌زرگران واقع در بخش چناررود شهرستان چادگان دچار حریق شد که پس از ۳.۵ ساعت تلاش یگان حفاظت از منابع طبیعی عوامل امدادی شهرستان و همکاری گروه‌های محلی آتش را که همزمان در چند نقطه مرتع زبانه کشیده بود، مهار شد.

منصور شیشه‌فروش با اشاره به اینکه عوامل انسانی عامل این آتش‌سوزی بودند، افزود:: در اثر این حادثه پنج هکتار از مراتع در آتش سوخت و خسارت دید.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: مقرر شد از طریق اداره منابع طبیعی ضمن بررسی دقیق و علت‌یابی موضوع پیگیری و برخورد قانونی با عوامل بروز حریق بعمل آید.

او  ادامه داد: ارایه آموزش‌های کاربردی و هشدار به دامداران و عشایر، گردشگران و ساکنین مناطق مجاور مراتع برای پیشگیری از روشن نمودن آتش در پوشش‌های گیاهی، تدارک امکانات کنترل حریق و تیم‌های محلی اطفائیه می‌تواند در پیشگیری و کنترل آتش‌سوزی در مراتع اثر بخش باشد.

شیشه‌فروش گفت:تلفن‌های تماس با سامانه امداد جنگل و مرتع ۱۳۹ و۱۵۰۴ برای پیگیری گزارش‌های مرتبط با وقوع حریق و هماهنگی در امداد رسانی در حوادث مرتع و جنگل پاسخگو است.

او  بیان کرد: اصفهان ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع و ۴۱۴ هزار هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت دارد که با انجام مطالعات پهنه‌بندی حریق ۲ میلیون هکتار از این مراتع با فراوانی بیشتر در مناطق غرب و جنوب استان و کمربند حریق در مناطق زاگرسی و ارتفاعات کرکس قرار دارد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری اصفهان خاطرنشان کرد:همچنین شرایط اقلیمی گرم و خشک وزش باد‌های گرم فصلی، خشکی پوشش‌های گیاهی و علوفه‌ای یک ساله و عوامل انسانی خطر پذیر در برابر حریق است.

او اضافه کرد:مدیریت بحران استان تاکید دارد، برای پیشگیری از وقوع آتش در عرصه‌های طبیعی از هر گونه اقدامی که موجب ایجاد حریق می‌شود خودداری کند.

شیشه‌فروش رهاکردن ته سیگار و کبریت، بطری‌های آب معدنی‌اشیای براق و صیقلی و قوطی‌های کنسرو و کمپوت در زمین‌ها و حاشیه راه‌ها را از جمله عوامل آتش سوزی دانست و افزود: پیشگیری از سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع و باغات و ضایعات پوشش‌های گیاهی در شهر‌ها و روستاها، حذف پوشش‌های گیاهی خشک کف باغات و حاشیه راه‌ها با اعمال مدیریت بازیافت پسماند‌های گیاهی از اقداماتی است که می‌تواند ناخواسته موجب آتش‌سوزی در مراتع شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار