از شهر سادات چه می‌دانیم؟

در روز عید غدیر خم مردم برای تبریک عید غدیر نزد خانواده‌های سادات می‌روند، در برخی از مناطق کشور و به ویژه در برخی روستا‌ها اغلب مردم سادات هستند.

 همان‌طور که از نام روستای «بنادک سادات» پیداست، اغلب اهالی آن از سادات هستند. روز عید غدیر خم در روستای بنادک سادات از توابع شهرستان مهریز یزد معنای دیگری دارد. ساداتی که در این روز به دیدار سادات بزرگتر می‌روند و نانوایی روستا در روز عید غدیر نان صلواتی پخش می‌کند. همچنین غذای نذری بین مردم توزیع می‌شود. ساداتی که طول سال شال سبز به همراه دارند و وقتی دو نفر به هم می‌رسند، یک عبارت را تکرار می‌کنند: «سلام سید... سلام سید...» مسجد جامع بنادک سادات نیز یک بنای تاریخی در این روستاست که در روز عید غدیر خم مراسم برگزار می‌شود. گزارش «روزنامه همشهری» را در مورد این روستا می‌خوانیم.

«بار»

بیشتر از ۹۰ درصد اهالی شهر بار نیشابور در استان خراسان رضوی سادات هستند. به همین دلیل، عید غدیر خم در این شهر جایگاه خاصی دارد و آیین و سنت قدیمی عید غدیر در این روستا اجرا می‌شود. چنانکه سادات به مهمانان اهدایی مانند اسکناس و کتاب می‌دهند. اغلب اهالی شهر سبزپوش هستند و جالب اینکه پوشش زنان هم سبز است. مردم از صبح روز عید غدیر به خانه بزرگ خاندان می‌روند و در آنجا سفره بزرگی پهن شده و از گردو و بادام گرفته تا میوه از میهمانان پذیرایی می‌شود.

«مزرعه سادات»

روستای مزرعه سادات قدمتی ۵۰۰ ساله دارد که تمامی اهالی آن سادات هستند. ۴ طایفه ریحانی، سید یوسفی، میر طاهری و میر محمدی مردم روستای مزرعه لواسان را تشکیل می‌دهند. از آنجایی که مردم این روستا سادات هستند، مراسم خاصی در روز عید غدیر خم برگزار می‌شود و مهمانی گرفتن و هدیه دادن در این روستا مرسوم است.

«کلاته سادات»

«کلاته سادات» تنها روستایی در استان سمنان است که اهالی آن سادات هستند. بخشی از نسل جوان روستا از کلاته سادات مهاجرت کردند. این روستا یک منطقه کم برخوردار محسوب می‌شود و جالب اینکه در روز عید غیرخم اهالی این روستا مهمانانی از شهر‌های سمنان دارند. در سال‌های اخیر نیز کاروان فرهنگی هنری از اداره کل فرهنگ و ارشاد استان سمنان در روز عید غدیر خم به این روستا سفر می‌کنند و به اجرای موسیقیریال نمایش طنز، مسابقه و سخنرانی پرداختند.

«اورازان»

اورازان روستایی سرسبز و بکر در طالقان است که اهالی آن همگی سادات هستند یعنی تنها سادات در این روستا سکونت دارند. روستای اورازان مدفن دو امامزاده به نام‌های سید شرف‌الدین و سیدعلاءالدین از نوادگان امام محمدباقر (ع) است و اهالی این روستا از نوادگان این امامزاده‌ها هستند. روستای اورازان در ۱۰۰ کیلومتری شمال شهرستان ساوجبلاغ واقع شده و در روز عید غدیر خم روز ویژه‌ای در این روستا به حساب می‌آید.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۵۷ ۰۵ تير ۱۴۰۳
قبر مطهر شعیب بن صالح که طبق روایات،فرمانده لشکر،سید خراسانی است در اطراف طالقان است،
وبرطبق نظر برخی مشهور است که درزمان ظهور رجعت کرده،
وبه سرداری سربازان مهدی ،می رسد‌.
همچنانکه بیشتر سربازان ظهور ،از حوالی طالقان هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۰۵ تير ۱۴۰۳
روستای بار بسیار زیباست با مردمانی مهمان نواز و مهربان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۵ ۰۵ تير ۱۴۰۳
روستای رودک هم واقع در استان تهران و شهرستان شمیرانات کلیه نفرات آن سید هستند
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۷:۳۲ ۰۵ تير ۱۴۰۳
به به اولاد امیرالمومنین علیه السلام. مخلصیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۰۵ تير ۱۴۰۳
روستای امیرسالار از توابع میمند فارس هم همه اهالی روستا از سادات هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۰۵ تير ۱۴۰۳
تعجب نداره یه روستا هم توابع شهرستان رستم از استان فارس هستش که به تیره ی سادات معروفه و تمام سکنه ی آن سادات هستش
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۳۷ ۰۵ تير ۱۴۰۳
السَّلامُ عَلَیْکُمْ یَا أَهْلَ بَیْتِ النُّبُوَّةِ وَ مَوْضِعَ الرِّسَالَةِ وَ مُخْتَلَفَ الْمَلائِکَةِ وَ مَهْبِطَ الْوَحْیِ وَ مَعْدِنَ الرَّحْمَةِ وَ خُزَّانَ الْعِلْمِ وَ مُنْتَهَى الْحِلْمِ وَ أُصُولَ الْکَرَمِ وَ قَادَةَ الْأُمَمِ وَ أَوْلِیَاءَ النِّعَمِ وَ عَنَاصِرَ الْأَبْرَارِ وَ دَعَائِمَ الْأَخْیَارِ وَ سَاسَةَ الْعِبَادِ وَ أَرْکَانَ الْبِلادِ وَ أَبْوَابَ الْإِیمَانِ وَ أُمَنَاءَ الرَّحْمَنِ وَ سُلالَةَ النَّبِیِّینَ وَ صَفْوَةَ الْمُرْسَلِینَ وَ عِتْرَةَ خِیَرَةِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَکَاتُهُ.
آخرین اخبار