چین نمونه‌های خاک ماه را به زمین بازگرداند

ماژول قمری چانگ‌ای-۶ امروز، به زمین بازگشت و ماموریت تاریخی خود را برای جمع‌آوری اولین نمونه‌ها از نیمه پنهان ماه با موفقیت به پایان رساند.

ماژول چین کمی بعد از ساعت دو بعد از ظهر به وقت محلی (۰۹:۳۰ به وقت ایران) با موفقیت در منطقه تعیین شده در منطقه مغولستان داخلی شمالی چین فرود آمد. پخش زنده‌ای که توسط دوربین مداربسته انجام شد، نشان داد که ماژول با چتر نجات فرود آمد و در اتاق کنترل ماموریت صدای تشویق زیادی بلند شد.

به نقل از سی‌ان‌ان، ژانگ کجیان (Zhang Kejian)، رئیس اداره ملی فضایی چین (CNSA) از اتاق کنترل گفت: ماموریت اکتشاف ماه چانگ‌ای‌-۶ یک موفقیت کامل بوده است.

طبق گزارش دوربین مدار بسته، یک گروه جستجو دقایقی پس از فرود ماژول را پیدا کردند. پخش زنده فردی را نشان می‌داد که در حال بررسی ماژول بود.

این ماموریت موفقیت آمیز نقطه عطفی در رویای ابدی چین همانطور که شی جینپینگ (Xi Jinping)، رهبر چین بیان کرده بود، است و برای تثبیت کشور به عنوان یک قدرت فضایی مسلط و در حالی انجام می‌شود که تعدادی از کشورها، از جمله ایالات متحده، برنامه‌های اکتشافی خود به ماه را گسترش می‌دهند.

شی در پیام تبریکی در روز سه شنبه، از این ماموریت به عنوان «دستاورد برجسته دیگری در ساختن کشوری قدرتمند در فضا، علم و فناوری» استقبال کرد.

پکن قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ فضانوردانی را به ماه بفرستد و یک پایگاه تحقیقاتی در قطب جنوبی ماه بسازد. گمان می‌رود این منطقه حاوی یخ آب است و ایالات متحده نیز امیدوار است پایگاهی در آن ایجاد کند.

کاوشگر چانگ‌ای-۶ با حداکثر دو کیلوگرم غبار ماه و سنگ از نیمه پنهان ماه به زمین بازگشته است که توسط محققان چینی قبل از باز شدن برای دسترسی توسط دانشمندان بین المللی مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت.

به گفته کارشناسان، نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل نمونه‌ها می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا در مورد تکامل ماه، زمین و منظومه شمسی بیشتر بیاموزند و در عین حال به هدف چین برای استفاده از منابع روی ماه برای پیشبرد اکتشافات در آنجا کمک می‌کند.

نمونه‌ها با استفاده از مته و بازوی رباتیک از مکانی در حوضه یک دهانه برخوردی که حدود چهار میلیارد سال پیش در سمت دور ماه شکل گرفت، جمع‌آوری شد که هرگز برای زمین قابل مشاهده نیست. سپس یک صعود کننده آنها را از سطح ماه بلند کرد و آنها را در مدار ماه به یک وسیله نقلیه ورودی مجدد منتقل کرد که پس از جدا شدن از مدارگرد ماه به زمین بازگشت.

پیشرفت چانگ‌ای-۶ که پیچیده‌ترین ماموریت چین تا به امروز از زمان پرتاب آن در روز ۳ مه است با علاقه شدید در داخل کشور دنبال شده است.

در اوایل این ماه، تصاویری از فرودگر ماه که پرچم چین را به نمایش می‌گذارد و به نظر می‌رسد که عبارت «ژونگ» که مخفف چین است را روی سطح ماه حفر کرده، در رسانه‌های اجتماعی چین منتشر شد.

بازگشت ماژول قمری روز سه‌شنبه پس از آن صورت می‌گیرد که بر اساس ویدئو‌هایی که در رسانه‌های اجتماعی چین ارسال شده، بقایای مشکوک یک موشک چینی دیگر در جنوب غربی چین روی زمین سقوط کرد.

گنجی از نیمه پنهان ماه

نیمه پنهان ماه برای دانشمندان از زمانی که برای اولین بار در تصاویر سیاه و سفید ثبت شده توسط فضاپیمای لونا ۳ اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۵۹ به آن نگاه کردند و متوجه شدند که چقدر با سمت رو به زمین متفاوت است، جذاب بوده است.

دشت‌های بزرگ و تاریک از گدازه‌های سرد شده در این نیمه وجود نداشتند. درعوض، به نظر می‌رسید که سمت دور، پوشیده از دهانه‌هایی با اندازه‌ها و سن‌های مختلف است.

چند دهه بعد، و حدود پنج سال از زمانی که ماموریت چانگ ای-۴ که چین را به اولین و تنها کشوری تبدیل کرد که فرود نرم در سمت دور ماه داشت، دانشمندان از چین و سراسر جهان امید زیادی به اطلاعاتی که می‌توان از نمونه‌ها به دست آورد، بستند.

جیمز هد (James Head)، استاد علوم زمین سیاره‌ای در دانشگاه براون، که همراه با دانشمندان اروپایی، با دانشمندان چینی در تجزیه و تحلیل نمونه‌های ماموریت چانگ‌ای-۵ که نمونه‌های نزدیک به سمت پنهان را برگردانده بود، همکاری کردند، گفت: این یک معدن طلا است. یک صندوق گنج. او گفت: دانشمندان بین‌المللی در مورد این ماموریت کاملا هیجان‌زده هستند.

منبع: ایسنا 

برچسب ها: ماه ، خاک ، زمین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.