اکبر نورصالحی ، با بیان اینکه این طرح هم اینک بهصورت ناقص زیربار ترافیک رفته است، گفت: طرح عمرانی فوق، تا پایان تیرماه جاری به بهرهبرداری خواهد رسید.
معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان قم، عنوان کرد: قرارداد این طرح عمرانی ۴۳ میلیارد تومان است که تاکنون ۳۳ میلیارد تومان برای آن هزینه شده است.
او ادامه داد: هم اینک بخشی از رمپ و لومپهای این تقاطع در محور پردیسان به کهک و کهک به سمت لنگرود دارای نواقصی است که امید میرود تا یک ماه آینده تکمیل شود.
شهرک پردیسان در منطقه هشتم شهرداری و در جنوب غربی این شهر قم واقع شده است، این منطقه در سال ۱۳۷۷ توسط وزارت مسکن و شهرسازی وقت تاسیس و در سال ۱۳۹۰ به یکی از مناطق شهرداری قم تبدیل شد.
وی گفت: با بهرهبرداری از این طرح مسیر دسترسی به روستاهای تابعه شهرستان کهک با ضریب ایمنی بالاتری انجام خواهد گرفت.
نورصالحی، کاهش تصادفات و تسریع در دسترسیها را مهمترین هدف از احداث این تقاطع نام برد و خاطرنشان کرد: این تقاطع درگذشته محور اتصال سه محور مجزا بود که به دلیل اختلاط آنها همواره سبب بروز تصادفات بود که با احداث این تقاطع هر محور بهصورت مجزا دارای رمپ و لوپهای اختصاصی میشوند.
کهک در فاصله ۳۰ کیلومتری مرکز شهر قم واقع شده و دو بخش مرکزی و فردو و دارای ۱۸ روستاست که ۱۰ روستای آن جزء بخش مرکزی و هشت روستا نیز جزء بخش فردو است.
تمام روستاهای شهرستان کهک دارای سکنه و شورا و دهیاری است.
جمعیت ثابت این شهرستان حدود ۴۰ هزار نفر و جمعیت شناور و متغیر آن بیش از ۸۰ هزار نفر برآورد میشود.
در حوزه راهداری استان قم حدود ۲ هزار کیلومتر راه شامل ۲۱۳ کیلومتر آزادراه، ۲۳۲ کیلومتر بزرگراه، ۱۵۴ کیلومتر راه اصلی، ۱۵۰ کیلومتر راه فرعی و یک هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد.
استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهار راه فرعی است که از جمله آنان میتوان به آزادراه قم - تهران به طول ۱۳۰ کیلومتر، جاده قدیم قم - تهران، بزرگراه قم - ساوه به طول ۸۷ کیلومتر، جاده قدیم قم - کاشان، آزادراه قم - کاشان به طول ۱۰۴ کیلومتر، آزادراه قم - گرمسار به طول ۱۷۳ کیلومتر و بزرگراه قم - سلفچگان - اراک به طول ۱۳۶ کیلومتر اشاره کرد.
طبق آخرین برآوردها، جمعیت قم یکمیلیون و ۴۳۵ هزار نفر است. جمعیت شهری استان یکمیلیون و ۳۷۵ هزار نفر معادل ۹۵.۸ درصد و جمعیت روستایی نیز ۶۰ هزار نفر معادل ۴.۲ درصد جمعیت کل استان است.