ایران رتبه ۷۹ تولید محصولات ارگانیک در دنیا را داراست

بنابر آمار ایران رتبه ۷۹ تولید محصولات ارگانیک از بین ۲۸۶ کشور دنیا را داراست که با توسعه تولید و افزودن سالانه نیم درصد تولید محصولات کشاورزی به ارگانیک، ظرف مدت ۲۰ سال می توان جزء ۱۰ کشور تولیدکننده نخست ارگانیک در دنیا شد.

تولید محصولات ارگانیک با هدف کنترل مصرف نهاده های کشاورزی و در راستای توسعه پایدار کشاورزی و حفظ و پایداری خاک باید مورد توجه قرار بگیرد، کمااینکه رویکرد جهانی به سمت و سوی تولید محصولات ارگانیک رفته است.

آمارها حاکی از آن است که عملکرد مزارع ارگانیک ۱۰ تا ۳۰ درصد کمتر از مزارع غیر ارگانیک است، اما در‌صورت برنامه‌ریزی اصولی، میزان عملکرد، تولید و درآمد مزارع ارگانیک می‌تواند بیشتر از مزارع غیرارگانیک باشد، ضمن آنکه توسعه محصولات ارگانیک منجر به کاهش هزینه های درمان، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و مصرف کودهای شیمیایی و بهبود محیط زیست می شود.

با گذشت  نيم قرن از تصويب قانون پايش بقايای سموم در محصولات كشاورزی در ايران، امـا هنوز اين قانون به صورت كامل اجرايی نشده است. از این رو مصرف كنندگان عمدتاً نگران آثار سوء سـموم و كودهـای شيميايی باقی مانده در محصولات توليدی كشاورزی هستند که با توسعه تولید محصولات ارگانیک در کشور این نگرانی ها پایان می یابد.

براساس این گزارش انجمن ارگانیک از سال ۸۵ شکل گرفته است، اما هیچ برنامه‌ای در راستای توسعه محصولات ارگانیک تدوین نشده اسن درحالیکه ارائه برنامه مدون در خصوص توسعه تولید و صادرات محصولات ارگانیک علاوه بر تضمین سلامت افراد، ارزش افزوده بالایی در بر دارد. هرچند رتبه ایران در تولید محصولات ارگانیک طی سال های اخیر ارتقا یافته است، اما طبق گفته کارشناسان با افزودن سالانه نیم درصد به تولید محصولات ارگانیک طی ۲۰ سال می توان جزء ۱۰ تولیدکننده اول دنیا قرار گرفت.

آمارها حاکی از آن است که ۶۵۸ نوع سم ثبت شده در کشور وجود دارد که ۱۸ درصد آن مربوط به سموم پرخطر، ۲۲ درصد متوسط و ۶۰ درصد کم خطر است که با توسعه تولید محصولات ارگانیک از خروج  حداقل ۲۴۰ تا ۲۵۰ میلیون دلار برای واردات مواد اولیه سموم جلوگیری می شود. 

پیش بینی افزایش ۱۰۰ درصدی تولید محصولات ارگانیک در برنامه هفتم

صدرالدین نیاورانی نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی۰ گفت: طبق مصوبه مجلس در برنامه هفتم، تولید محصولات ارگانیک با افزایش ۱۰۰ درصدی باید به ۲.۵ درصد تولید کشور برسد. افزایش‌تولید محصولات ارگانیک نیازمند حمایت های اعتباری لازم دولت به منظور ایجاد زیرساخت های مورد نیاز است، در غیراین صورت تولید محصولات ارگانیک افزایش نمی یابد. در شناخت محصولات ارگانیک و ایجاد راهکارها برای شناخت در تولید از طریق آزمایشگاه ها باید حمایت های کافی صورت بگیرد تا محصول سالم و ارگانیک بدست مردم برسد.

نایب رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی با بیان اینکه ایران رتبه ۷۹ تولید محصولات ارگانیک در دنیا را داراست، گفت: در حال حاضر کمتر از یک درصد محصولات تولیدی کشور ارگانیک است که در راستای کاهش هزینه های درمان باید به سمت و سوی توسعه تولید محصولات ارگانیک رویم.

هرساله عليرغم مصـرف كـود و سـم در بخـش كشاورزی، نه تنها خسارات كمتر نشده، بلكه سطح آلودگی افزايش يافته و فرآيند توليد را با مشكلاتی روبرو کرده است چراکه منابع پايه كشاورزی به دليل كاربرد بيش از حد سموم و كودهای شيميايی مورد تهديـد قـرار گرفته است که اين مسئله زنگ خطری برای توليد غذای سالم و كافی محسوب می شود.

امکان کشت ۱۰۰ درصدی محصولات کشاورزی بصورت ارگانیک وجود ندارد

در حال حاضر پسته، خرما، عسل، انار، گیاهان دارویی، عرقیجات، چای و زعفران بیشترین صادرات محصولات ارگانیک به کشورهای اروپایی را دارند و به رغم شرایط تحریم این محصولات به صورت مویرگی صادر می‌شوند.

رضا نورانی رئیس انجمن ارگانیک کشور گفت: ایران رتبه ۷۹ تولید محصولات ارگانیک در بین ۲۸۶ کشور دنیا را داراست که با توسعه کشت سالانه نیم درصد در طول ۲۰ سال جزء رتبه ۱۰ تولید محصولات ارگانیک در دنیا و بزرگترین تولیدکننده در آسیا خواهیم شد. در برنامه هفتم حدود ۲ درصد از تولید محصولات باید به ارگانیک اختصاص یابد، از این رو سیاست مسئولان در برنامه ۵ ساله هفتم باید مشخص شود.

نورانی با بیان اینکه امکان ۱۰۰ درصدی کشت محصولات کشاورزی بصورت ارگانیک وجود ندارد، افزود: اگر در طول ۲۰ سال، سالانه نیم درصد به کشت محصولات ارگانیک اضافه شود، ۱۰ درصد تولید ارگانیک خواهد شد که رقم قابل قبولی است.

رئیس انجمن ارگانیک در واکنش به بیان برخی اظهارات مبنی بر لوکس بودن محصولات ارگانیک گفت: تولید محصولات ارگانیک جزء محصول تازه خوری محسوب می شود که قیمت آن ۲۰ تا ۲۵ درصد نسبت به محصولات کشاورزی بالاتر است، براین اساس  این باور که برخی افراد تصور می کنند که تولید محصولات ارگانیک جزء محصولات لوکس محسوب می شود، کاملا اشتباه است.

با توجه به آنکه ایران ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا را داراست، امکان توسعه تولید محصولات ارگانیک به سهولت وجود دارد و لوکس بودن محصولات ارگانیک صحت ندارد چراکه جایگزینی آن با محصولات کشاورزی علاوه بر تضمین سلامتی آحاد جامعه بر حفظ و حراست خاک تاثیر بسزایی دارد.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۰۸ تير ۱۴۰۳
البته ارگانیکی که محصول فاضلاب شهرها می باشد!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
علی رنجبر
۰۷:۲۹ ۰۹ تير ۱۴۰۳
با سلام فقط فقط خرما ارگانیک و گیاهان دارویی داریم
آخرین اخبار