تاکید آیت‌الله دژکام بر ضرورت ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی

امام جمعه شیراز با تأکید بر ضرورت ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی، این کار را نیازمند تلاش ۵ ساله مسجد و آموزش و پرورش در کنار هم دانست.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نمازجمعه امروز شیراز، گفت: همه مومنین و دلسوران کشور بایدبه سیاست‌های کلی نظام اسلامی و برنامه هفتم توجه داشته باشند.

او با اشاره به هفت محور سیاست‌های کلی برنامه هفتم، افزود: در محور سوم سیاست‌های کلی رهبری در رابطه با مسئله ارتقای فرهنگی و اجتماعی کشور اهداف برنامه هفتم را مشخص کرده است که در ۵ سال آینده از نظر فرهنگی و اجتماعی باید چه پیشرفت‌هایی داشته باشیم و این سیاست‌ها همه در راستای این است که بتوانیم اسم اسلامی را که روی خود گذاشتیم نگه داریم.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با اشاره به آیه ۱۳۸ سوره بقره، بیان کرد: آیا کشوری درست کرده‌ایم که رنگ و بوی الهی دارد؟ این مهم است، ما که درون کشور زندگی می‌کنیم فرقش را نمی‌فهمیم، اما اگر کسی بیرون کشور رود متوجه می‌شود رنگ و بوی ایرانی و اسلامی یعنی چه؟

امام جمعه شیراز ادامه داد: ما به عنوان ایران اسلامی در بین ۲۰۰ کشور دنیا باید رنگ و بوی اسلامی را در کشورمان تقویت کنیم، دیگران که پز می‌دهند به تمدن خودشان آیا چیز بهتری دارند؟ جهانیان شرق و غرب بدانید ما بنده خدا هستیم و در این راستا خیلی کار‌های زیادی باید انجام دهیم تا این رنگ الهی تقویت شود، باید در دنیا پررنگ پیدا باشیم.

او با بیان اینکه حکومت اسلامی پیشرفت اقتصادی می‌آورد ولی قارون درست نمی‌کند، حکومت اسلامی چهره سیاسی مقتدر تولید می‌کند، اما فرعون تحویل نمی‌دهد، و اینها مواردی است است که رنگ ما را با سایر کشور‌ها متفاوت می‌کند، گفت: در برنامه هفتم دنبال این باشیم که چه کار‌هایی بکنیم از بُعد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی که کشوری اسلامی ولی پیشرفته داشته باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس افزود: رهبر معظم انقلاب در سرفصل مسائل مربوط به فرهنگ ۱۱ مسئله را ذکر کردند که ۵ سال آینده پنج سال پیشرفت در این راستاست.

دژکام با اشاره به سبک زندگی اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: نوع زندگی مسلمانان و خانواده‌شان متفاوت با دیگر جا‌های دنیاست یا خیر؟ تفاوتش در چیست؟ نباید دست روی دست بگذاریم تا آمریکا با بوق و کرنا و دستگاه‌های تبلیغاتی وسیع هر چیزی را به خورد جوانان بدهد، این کار ۵ سال تلاش مساجد را می‌خواهد که رکن اصلی مسجد است، ۵ سال تلاش آموزش و پرورش را می‌خواهد و ۵ سال تلاش همه اقشار را نیاز دارد.

او ادامه داد: درباره همبستگی ملی شما ببینید امروزی که ما اینجا نماز جمعه می‌خوانیم روز انتخابات است و می‌بینید که به برکت فرهنگ دینی آب از آب تکان نخورده است، اما همه با هم یکی هستیم. ممکن است سلیقه متفاوت باشد و هر کس به کاندیدای موردنظر خود رای دهد، اما دل‌ها با هم متحد است.

نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری اظهارکرد: همه در محضر علی بن ابی طالب و زیر پرچم او هستیم، امروز روزگار به نیابت امام معصوم خودمان را زیر پرچم امام خامنه‌ای همبسته به همدیگر می‌دانیم.

دژکام افزود: امکان اختلاف سلیقه و اختلاف رای هم ایجاد شده است و این اتفاقی است که کشور ما دارد و باید تقویت شود، ولایت ایجاد همبستگی می‌کند و این ۵ سال باید برای تقویت این مبانی همبستگی تلاش کنیم.

او در ادامه با اشاره به ارتقای روحیه مقاومت، گفت: در آستانه ماه محرم قرار گرفتیم، روحیه سینه زن امام حسین (ع) و روحیه کسانی که ۲۰ میلیونی برای اربعینی حسین (ع) می‌روند روحیه مقاومت است. مقاومت را به عنوان درس فرهنگ حسینی و اسلامی به همه جهان صادر می‌کند و این می‌شود کاری که دشمن می‌خواهد به آن ضربه بزند و ما باید آن را تقویت کنیم.

امام جمعه شیراز افزود: انشاءالله با انتخاب رئیس جمهوری که برای این صحنه آمادگی داشته باشد به اهداف خود برسیم.

دژکام ادامه داد: مدیران و مسئولان فکر و مطالعه کنند که روزمرگی، روز مرگی می‌آورد و باید تبدیلش کنیم به مطالعه و هدفگذاری و پیگری تا به نتیجه برسیم و انشاالله خدای متعال کمک می‌دهد و شما مردم هم از این رای که می‌دهید فرض کنید که رای داد‌ه‌اید به کسی که پیگیر این امورات باشد و از رئیس جمهور مطالبه می‌کنیم و آنقدر مطالبه کنیم تا مجبور شود انجام دهد.

او بیان کرد: اگر می‌خواهیم کاری کنیم باید برنامه داشته باشیم و اگر می‌خواهیم بگوییم این دولت موفق بود یا نبود نیاز به شاخص داریم و طبق آن شاخص و برنامه‌های اجرا شده موفقیت دولت مشخص می‌شود. چون هر کس می‌تواند بگوید من کار کردم.

خطیب نماز جمعه امروز شیراز با اشاره به فتوای میرزای شیرازی افزود: میرزای شیرازی دوم افتخار ایرانی‌ها و شیرازی‌ها و عراقی‌ها و همه جهان تشیع یک فتوای جهاد داد که حتی آیت الله کاشانی هم سلاح به دست گرفت و تا انگلیسی‌ها را بیرون نکردند آرام ننشستند.‌ای مردم افتخارات خود را به یاد بیاوریم که باعث می‌شود نسبت به آینده خودباوری داشته باشیم و باز هم می‌توانیم کار‌های بزرگ انجام دهیم.

او با اشاره به روز شهرداری‌ها و دهیاری‌هاف گفت: شهرداری‌ها دولت‌های محلی هستند. متاسفانه مقداری شأن شهرداری را تنزل دادیم و این باید درست شود. طبق قانون شورا‌ها و شهرداری‌ها؛ شهرداری دولت محلی است. این دولت محلی باید با حمایت مردم شهر را ارتقا و رشد دهن؛ در این زمینه تلاش‌هایی دارد انجام می‌شود و جای تشکر دارد، اما مردم بایستی این قضیه را تا جایی که در قانون ذکر شده جلو ببرند.

دژکام گفت: براساس قانون حدود ۷۰ کار را شهرداری‌ها باید انجام دهند؛ از این جهت بایستی حمایت کنیم از شورا‌های شهر و شهرداری‌ها تا بتوانند این اهداف را جلو ببرند. شهر اسلامی یک ویژگی‌هایی برای خودش دارد اگر ما حمایت کنیم و آنها هم تلاش کنند به این جهت هم خواهیم رسید لذا باید در محله محوری و مسجدمحوری بیش از این تلاش کنیم و خدا هم توفیق دهد.

امام جمعه شیراز به اشاره به روز صنعت و معدن، گفت: در همین سخنرانی اخیر رهبر معظم انقلاب فرمودند نقاط قوت کشورمان ایران را می‌گویم و ایشان فرمودند کشور ما یک درصد جمعیت دنیا هستیم و حدود ۷ درصد معادن دنیا را داریم. ما باید از معدن به عنوان چیزی که می‌تواند برای ما درآمد داشته باشد حسن استفاده کنیم، تخریب نکنیم، بلکه حسن استفاده کنیم. معادن و منابع در استان زیاد است، اما اخیرا شنیده‌اید که بزرگترین ذخیره گازی در استان فارس کشف شد که از آن چیزی که در پارس جنوبی با قطر مشترک هستیم بزرگتر است و این براساس چیزی که وزیر نفت فرمود. این چقدر ظرفیت برای استان فارس و ایران ایجاد می‌کند؟ ببینید پارس جنوبی قطر را پردرآمدترین کشور دنیا کرده است، البته علتش این است که جمعیت آنها یک بیستم ما است و خیال نکنید ما کم برداشت می‌کنیم، ما اگر برداشت کنیم می‌شود بیست قسمت ولی برای قطر یک قسمت است.

او گفت: روز صنعت و معدن روز بهره‌برداری صحیح و در چهارچوب ارزش‌ها از این منابع است و از این جهت به نظر می‌رسد که مدیران استان و نمایندگان و کسانی که می‌توانند تلاش کنند بیش از پیش حرکت کنند تا بتوانیم این درآمد‌ها را برای کشورمان و همین طور آنکه نزدیک است حق بیشتری دارد و بومی گزینی می‌شود و بچه‌هایی که از استان فارس هستند حسن استفاده از این منابع بشود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار