خودمراقبتی، گام اول سلامت است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری گفت: چهارم تیرماه تا سوم مردادماه امسال به عنوان ماه خود مراقبتی نامگذاری شده است.

دکتر صالحی فرد گفت: خود مراقبتی از جمله اقدامات وفعالیت‌های آگاهانه، آموخته شده و هدفداری است که هر فرد به منظور حفظ حیات و تأمین، حفظ و ارتقای سلامت خود و خانواده انجام می‌دهد تا سالم بماند، از سلامت جسمی و روانی خود حفاضت کند، نیاز‌های اجتماعی خود را برآورده سازد، از بیماری‌ها یا حوادث پیشگیری کند، از ناخوشی‌ها و بیماری‌های مزمن مراقبت کند و نیز سلامت خود را بعد از بیماری حفظ نماید. 

وی اقزود: خود مراقبتی به وضوح موجب افزایش کارآیی و مهارت‌های فردی ما می‌شود. خودمراقبتی، گام اول سلامت است، یعنی اینکه ما یاد بگیریم خودمان از خودمان مراقبت کنیم. خودمراقبتی یعنی مراقبت از خود، یعنی اینکه ما برای حفظ سلامت و شادابی خود، کار‌های روزمره کوچکی انجام دهیم تا زندگی بهتر و سالم تری داشته باشیم. 


بیشتر بخوانید


دکتر صالحی فرد ادامه داد؛ به طور کلی، خودمراقبتی رفتار و شیوه‌ای از زندگی است که جنبه‌های مختلف مانند پیشگیری از بروز بیماری، بهداشت غذایی، ورزش و... را در بر می‌گیرد. پر واضح است که شیوه زندگی مدرن و محیط زیست امروز تأثیرات سوئی بر سلامت انسان‌ها دارد؛ به همین دلیل خودمراقبتی بسیار حائز اهمیت می‌باشد، اما تنها عدم احساس ناراحتی یا بیماری نشان دهنده سلامت مطلوب نیست، بلکه سلامت شامل وضعیت مطلوب جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است و فقط به بیمار نبودن خلاصه نمی‌شود. خود مراقبتی به مسؤولیت‌پذیری افراد در مقابل سلامت خود از طریق اتخاذ سبک زندگی سالم، تدبیر اندیشی به منظور جلوگیری از پیش آمدن حوادث و بیماری‌ها، نگهداری و استفاده صحیح از دارو‌های بدون نسخه در بیماری‌های جزیی و مراقبت بهینه بیماری‌های مزمن اطلاق می‌شود.

دکتر صالحی فرد در پایان گفت: خود مراقبتی بخشی از مراقبت‌های نوزادان، کودکان، نوجوانان، سالمندان و بزرگسالانی است که قادر به خودمراقبتی نیستند و نیازمند دریافت مراقبت‌های بهداشتی از ارائه دهندگان خدمات اجتماعی یا بهداشتی می‌باشند و این موارد از جمله ویژگی‌های مستمر خودمراقبتی است.

برچسب ها: سلامتی ، مرکز بهداشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار