۵۰ هکتار از مراتع مهاباد با ایجاد آتش‌بُر ایمن شد

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: ۵۰ هکتار از مراتع و مناطق طبیعی این شهرستان با همکاری دوستداران منابع طبیعی و ایجاد آتش‌بُر ایمن شده است.

سید انور حسینی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد در حاشیه برگزاری مانور اطفای حریق و ایجاد آتش‌بُر که با حضور دوستداران منابع طبیعی، هلال احمر و آتش نشانی در پارک جنگلی استاد هژار مهاباد برگزار شد،گفت: این طرح برای افزایش ایمنی مراتع و ذخیره‌گاه‌های جنگلی از خطرات آتش‌سوزی آغاز شده و در سایر مناطق نیز تداوم خواهد داشت.

وی اضافه کرد: در این طرح با پاکسازی بوته گیاهان به صورت عمودی، از گسترش آتش‌سوزی احتمالی در مراتع جلوگیری می‌شود و در صورت بروز آتش نیز خاموش‌کردن آن به خاطر ایجاد شیار‌ها آسان‌تر خواهد بود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد از دوستداران محیط زیست و علاقه‌مندان به منابع طبیعی این شهرستان خواست در طرح ایجاد آتش‌بُر در مراتع و مناطق جنگی با این اداره همکاری بیشتری داشته باشند.

حسینی افزود: با توجه به افزایش درجه حرارت هوا در روز‌های اخیر، پوشش گیاهی مناسب و خشکیدگی علوفه‌ها در مراتع و جنگل‌ها احتمال وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی وجود دارد که شهروندان در صورت مشاهده هرگونه حریقی مراتب را با سامانه ۱۵۰۴ منابع طبیعی اطلاع دهند.

وی از شهروندان، دامداران، گردشگران و کشاورزان خواست تا برای پیشگیری از حوادث و نابودی منابع طبیعی، اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه را به‌منظور جلوگیری از آتش‌سوزی رعایت کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: کشاورزان پس از برداشت محصولات از آتش‌زدن پس‌چر مزارع خودداری کنند، زیرا این کار علاوه بر اینکه مواد آلی و موجودات مفید خاک را از بین می‌برد، موجب سرایت آتش به مراتع همجوار و از بین رفتن علوفه احشام و تخریب ساختمان خاک نیز می‌شود.

وی همچنین از شهروندان خواست هنگام گردش در طبیعت از انداختن ته سیگار یا کبریت روشن روی زمین یا روشن‌کردن آتش به منظور تفریح خودداری کنند، زیرا این عمل آنان موجب از بین رفتن بوته‌ها، حساسیت زمین به فرسایش، وقوع سیل و آلودگی محیط زیست می‌شود.

وی اضافه کرد: این اداره نیز اقدامات پیشگیرانه‌ای از جمله تشدید گشت‌زنی و مراقبت‌ها، آمادگی کامل یگان حفاظت برای مقابله با هر نوع آتش‌سوزی عمدی و غیرعمدی در مراتع شهرستان و تجهیز این یگان به امکانات و وسایل اطفای حریق انجام داده است.

در پایان این مانور شرکت‌کنندگان ضمن ایجاد چند آتش‌بُر در پارک جنگلی حاشیه سد مهاباد، با استفاده از تجهیزات اطفای حریق از جمله آتش‌کوب، دستگاه دمنده آبی و هوایی و دستگاه فلاکس‌بگ آتش‌سوزی فرضی را خاموش کردند.

در مهاباد بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مرتع وجود دارد که ۵۰ هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، ۷۰ هزار هکتار مراتع درجه ۲ با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه سه با پوشش ضعیف است، در این شهرستان بیش از هزار هکتار جنگل در منطقه "کاولان و کوران"، ۱۰۰ هکتار جنگل‌های مصنوعی و ۸۸ هکتار را ذخیره‌گاه جنگلی وجود دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.