نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: برآوردها حاکی از آن است که با رفع موانع صادراتی تا پایان سال حداقل صادرات زعفران ۴۰ درصد افزایش یابد.

غلامرضا میری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: قیمت کنونی هرکیلو زعفران دسته ۶۵ میلیون تومان، پوشال ۸۲ تا ۸۴ میلیون تومان، سرگل ۹۰ تا ۹۲میلیون تومان، نگین ۹۲ تا ۹۶ میلیون و سوپر نگین ۱۰۰ تا ۱۰۵ میلیون تومان است.

به گفته او، بنابر آمار با قاچاق ماهانه ۱۰ تن زعفران به آن سوی مرزها، رقمی بالغ بر ۱۰ میلیون دلار ارز از کشور خارج می‌شود که با رفع موانع صادراتی، این میزان به صادرات رسمی اضافه می‌شود.

میری ادامه داد: برآوردها حاکی از آن است که با رفع موانع صادراتی تا پایان سال حداقل صادرات ۴۰ درصد افزایش یابد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران سطح اراضی زیرکشت زعفران را ۱۲۷ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: بنابر آمار عملکرد فعلی تولید زعفران ۳.۵ تن در هکتار است، درحالیکه می‌توان با آموزش صحیح به کشاورزان، آبیاری مزارع و نوسازی مزارع، عملکرد تولید را به ۷ تن در هکتار افزایش داد که براین اساس پتانسیل تولید بالای ۸۰۰ تن زعفران در کشور وجود دارد.

او با بیان اینکه ۹۰ درصد زعفران تولیدی به بازارهای هدف صادر و ۱۰ درصد در داخل مصرف می‌شود، گفت: با افزایش تولید زعفران به بالای ۸۰۰ تن، جای هیچ گونه نگرانی برای تولید نداریم.

نایب رئیس شورای ملی زعفران قیمت زعفران را تابع مکانیزم عرضه و تقاضا دانست و گفت: با توجه به آن که چندماه تا فصل برداشت زعفران زمان باقی است، از این رو پیش‌بینی می‌شود با کاهش عرضه، قیمت افزایش یابد.

خبرنگار: آزاده محبی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۱۵ تير ۱۴۰۳
قیمت را صادراتیهای وابسته به بورسی ها وتعاونی وشورای که همگی سفره مشترک دارند دستوری تایین می‌کنند در رسانه ها آمار غلط می‌دهند آقایون پیازهای ضعیف وپوسیده را نوید تولید چند برابری می‌دهند تا با نازلترین قیمت از کشاورز خرید کنند و تو کمبود سال بعد چندین برابر سود کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۳ ۱۳ تير ۱۴۰۳
دروغ
آخرین اخبار