کارشناس بازار سرمایه گفت: حاکمیت شرکتی به دنبال ارتقای عدالت، شفافیت و مسئولیت‌پذیری در شرکت است.

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: حاکمیت شرکتی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین اصول است مطابق تعریف OECD حاکمیت شرکتی ساختاری را فراهم می‌کند که از طریق آن اهداف شرکت تنظیم و روش‌های دست‌یابی به آن اهداف و نظارت برعملکرد تعیین می‌شود. حاکمیت شرکتی به دنبال ارتقای عدالت، شفافیت و مسولیت‌پذیری در شرکت است و عمدتا به رابطه بین شرکت و سهامداران و در سطح بالاتر به رابطه بین شرکت و جامعه اشاره دارد.

او می‌گوید: از منظر حاکمیت شرکتی سهامداران یک شرکت در بالاترین مقام قرار دارند و بعد از آنها سهامداران اختیارات را به هیات مدیره تفویض می‌کنند و این سلسه مراتب از اهمیت بالای حاکمیت شرکتی خبر می‌دهد. به طور کلی حاکمیت شرکتی مجموعه‌ای از قوانین و مکانیزم‌هاست که رفتار شرکت را اداره میکند به گونه‌ای که اطمینان حاصل شود سرمایه‌گذاران از گزند سوء استفاده مدیران و سهام‌داران عمده حفظ میشوند و انگیزه کافی برای تامین مالی شرکت‌ها دارند بنابر این می توان اینگونه مطرح کرد که حفظ حقوق سهامداران در گرو حاکمیت شرکتی است.

او افزود: اجرای درست حاکمیت شرکتی سبب می‌شود که سهامداران بتوانند دید دقیق‌تری از چشم انداز شرکت داشته باشند و این می‌تواند به عنوان اهرمی مهم حتی برای بازگشت اعتماد به بازار هم تلقی شود.

این کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: بنابر آنچه مطرح شده اجرای حاکمیت شرکتی به سبب اهمیتی که دارد برای تمام ناشران الزامی است و با توجه به جایگاه این بحث مطلبد که سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر بر حسن اجرای این بخش اهتمام کاملی را به خرج دهد.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار