سوال بسیاری از مقامات دموکرات این است که در صورت جایگزین کردن بایدن با معاون او، آیا احتمال شکست ترامپ بالا خواهد رفت یا خیر.

دموکرات‌های ارشد می‌گویند اگر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که به خاطر ضعف شناختی خود هدف انتقادات شدیدی قرار گرفته است، سرانجام تسلیم شود و از نامزدی ریاست جمهوری کناره‌گیری کند، کامالا هریس جانشین طبیعی او خواهد بود. اکنون سوال اهداکنندگان حزب دموکرات و مقامات آن است که اگر معاون بایدن جایگزین او شود، آیا از شانس بیشتری در برابر دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان برخوردار خواهد بود یا خیر.

به گزارش رویترز، کامالا هریس ۵۹ ساله که در گذشته سناتور و دادستان کل کالیفرنیا بود، در صورتی که نامزد دموکرات‌ها شده و در انتخابات ۵ نوامبر (۱۵ آبان) پیروز شود، اولین زنی خواهد بود که رئیس جمهور آمریکا می‌شود. او همچنین اولین فرد آفریقایی-آسیایی تبار خواهد شد که به این مقام می‌رسد. دوره ۳ سال و نیمه او در کاخ سفید شروع ضعیفی داشت و با جا به جایی برخی کارکنان و سیاست‌گذاری‌های اولیه از جمله در زمینه مهاجرت شناخته شده که موفقیت چندانی به همراه نداشته است. عدم رضایت از هریس تا جایی پیش رفت که تا اواخر سال گذشته، بسیاری در داخل کاخ سفید و تیم انتخاباتی بایدن به طور خصوصی نگران بودند که هریس مسئول  کمپین انتخاباتی او باشد. 

با این حال در روزهای اخیر، برخی از نظرسنجی‌ها به نفع هریس است. نظرسنجی سی‌ان‌ان که هفته پیش منتشر شد نشان می‌دهد در رقابت بین بایدن و ترامپ، جو بایدن ۴۳ درصد و دونالد ترامپ ۴۹ درصد آرای مردم را به دست خواهد آورد. به عبارت دیگر، بایدن ۶ درصد از ترامپ عقب‌تر است. اما همین نظرسنجی نشان می‌دهد که در صورت رقابت هریس با ترامپ، کامالا هریس ۴۷ درصد و دونالد ترامپ ۴۵ درصد آرای مردم را به دست خواهد آورد. این نظرسنجی همچنین نشان داد افراد مستقل و رای‌دهندگان میانه‌رو که هنوز حزب خاصی را انتخاب نکرده‌اند، با اختلاف کمی هریس را به ترامپ ترجیح می‌دهند.اما از سوی دیگر، نظرسنجی داخلی دموکرات‌ها که پس از مناظره تلویزیونی انجام شده نشان می‌دهد شانس هریس و بایدن برای شکست دادن ترامپ مشابه است.

برخی از دموکرات‌ها بر این باور هستند که هریس می‌تواند رای‌دهندگان سیاه‌پوست، جوانان و زنان را به سمت حزب دموکرات ترغیب کند. برخی نیز می‌گویند او ممکن است بتواند آرای مردمی را که به دلیل سیاست‌های نادرست بایدن در جنگ غزه به او پشت کرده بودند، باز گرداند. هرچند این مسئله نباید فراموش شود که به عنوان معاون رئیس جمهور، راهبرد عمومی هریس با بایدن یکسان خواهد بود. 

«دیمیتری مهل‌هورن» جمع آوری کننده کمک مالی می‌گوید بزرگ‌ترین نقطه ضعف هریس آن است که به عنوان فردی از جناح چپ حزب دموکرات شناخته شده است و جناح چپ نمی‌تواند در انتخابات پیروز شود. اما او همزمان یک نقطه قوت دارد و آن این است که پیش‌تر دادستان بوده است؛ بنابراین در یک مناظره رو در رو با ترامپ که ۴ پرونده قضائی دارد، هریس می‌تواند بدرخشد. 

حملات جمهوری خواهان به هریس در حال افزایش است، زیرا گمانه‌زنی‌ها در خصوص جایگزینی احتمالی او افزایش یافته است. برخی مقامات محافظه‌کار در خصوص او می‌گویند که هریس بیش از حد می‌خندد، فاقد صلاحیت است و قدرت اجرایی او آزمایش نشده است. کلی دیتمار، استاد علوم سیاسی در دانشگاه راتگرز می‌گوید با توجه به زن بودن و رنگین‌پوست بودن هریس، حملاتی از این دست علیه او رایج است و از گذشته تا کنون ادامه داشته است.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۱۸ تير ۱۴۰۳
اگه ترامپ رییس جمهوربشه خیلی خوبه وبه نفع مردم رنج کشیده ایران هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۱۸ تير ۱۴۰۳
خاک عالم......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۵ ۱۸ تير ۱۴۰۳
هر کی بیاد بهتر از ترامپه ولو چوپون کاخ سفید
Iran (Islamic Republic of)
حسنک دبیر
۲۳:۴۳ ۱۷ تير ۱۴۰۳
سگ زرد برادر شغال است.
همشون از جهت حمایت قاطع و بی چون و چرا از تروریسم دولتی اسرائیل و حتی از نسل کشی ها و وحشیگری های او یکسانند و هیچ فرقی با هم ندارند، یعنی اصلا توان و امکان مخالفت با جنایات اسرائیل و حتی عدم حمایت از او را ندارند، چون هیچکس در آمریکا بدون عبور از فیلتر ایپک حتی امکان نامزد شدن را ندارد چه رسد به رای آوردن و رئیس جمهور شدن!
از نظر دخالت در امور دیگر کشورها در راستای استعمارگری و چپاول ثروت آنها هم هیچ فرقی بین احزاب دموکرات و جمهوریخواه نیست یعنی خوی استعمارگری و ظلم به دیگران به بهانه حفظ منافع نامشروع خود در ساختار حکومتی آمریکا و اکثریت کشورهای غربی نهادینه شده و قابل انکار نیست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۱۷ تير ۱۴۰۳
بله برنامه همین بوده، هریس چند ماه پایانی بیاد و یه سری شرارت هایی هم درست کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۱۷ تير ۱۴۰۳
خانم هریس خیلی بعید هست نامزد دمکرات‌ها باشد احتمال زیاد خانم میشل اوباما نامزد نهایی دمکرات ها ممکن هست باشد.
آخرین اخبار