رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما با اشاره به آمار مخاطبان برنامه «حسینیه معلی» اعلام کرد: بیش از ۳۰ میلیون نفر بیننده این برنامه بودند.

نشست علمی برنامه «حسینیه معلی» با حضور نجم‌الدین شریعتی مجری، سید بشیر حسینی کارگردان برنامه، میلاد نوریانی مدیر گروه فرهنگ و معارف شبکه سه سیما، سعید ستودگان تهیه‌کننده، مهدی بلوکات قائم مقام شبکه سه سیما و محسن شاکری‌نژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما در حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدا نجم‌الدین شریعتی ضمن تشکر از عوامل شبکه اعلام کرد که برنامه «حسینیه معلی» طبق نظرسنجی‌های اخیر یکی از برنامه‌های پرمخاطب تلویزیون بوده است.

به گفته وی، چیزی که برای من جالب بود اضافه شدن بخشی از مخاطبان یعنی خردسالان به شبکه سه بود، که خیلی علاقه‌مند به برنامه «حسینیه معلی» هستند.

رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما با بیان اینکه ما در عصری زندگی می‌کنیم که تعداد مخاطب تلویزیون‌های خطی در دنیا در حال کاهش است، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد حوزه برودبند مخاطبانش را به فضای مجازی واگذار می‌کند. با این همه در سال قبل میزان مخاطبان «حسینیه معلی» ۳۶ درصد بود و امسال عددی که به آن رسیدیم ۴۳ درصد بوده است.

وی ادامه داد: ویژه برنامه‌ها در ایام مختلف پخش، جداگانه نظرسنجی می‌شوند؛ به عنوان مثال یک سریال ۹۰ قسمتی چندین بار نظرسنجی می‌شود. فصل جدید «حسینیه معلی» هم با ۴۳ درصد مخاطب برآیندی دارد که ۳۰ میلیون مخاطب داشته است و در مقایسه با تراز آخرین فصل از عصر جدید که ۴۶ درصد مخاطب داشت، قابل تامل است.

شاکری‌نژاد بیان کرد: در این عصری که مخاطب برودکست ریزش دارد و با وجود این میزان تهاجم فرهنگی این میزان مخاطب برای برنامه‌ای مثل «حسینیه معلی» قابل توجه است و رکورد برنامه‌های محرمی رسانه ملی را شکسته و دلیل آن وجود تیم حرفه‌ای و کارگردانی خوب است.

وی درباره علت حدف نام عوامل از تیتراژ برنامه بیان کرد: در تیتراژ برنامه «حسینیه معلی» اسمی از عوامل برده نمی‌شود و این نشان‌دهنده اخلاص است که یکی از ویژگی‌های بازخورد بالای برنامه است.

در ادامه یکی از اساتید دانشگاه در سخنانی هشدار داد: رسانه‌ای که می‌خواهد چنین برنامه‌هایی را عالمانه نشان دهد و مرجعیت دینداری اندیشمندانه را بر عهده بگیرد، اگر می‌خواهد خوی شهامت را بالا ببرد و آتش جهل را خاموش کند، باید جنس اشک‌ها را عوض کند. آیا اشک و عاطفه خام ما را همراه خواهد کرد؟ اشکی است که بیشتر دل را می‌سوزاند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: شکوفاگران عقل در این مجلس چقدر حضور دارند و چقدر به دنبال دینداری معرفت‌اندیش هستیم؟ اگر دعوا بر سر این باشد که کدام مداح بیاید تا آغاز گرم‌تری داشته باشد و جمعیت جمع کنیم، این خیانت بر اسلام است. ما صحبت‌های معقول و اندیشمندانه را بیشتر در صحبت‌های کارشناسان برنامه دیدیم تا مداحان و نواها.

شریعتی هم گفت: هیچگاه صرفا به دنبال جذب مخاطب نبودیم و کار خودمان را کردیم. به دنبال این بودیم که از عواطف و احساسات عبور کنیم و نکاتی بگوییم که آگاهی دهنده باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار