«صدای سخن» جشنواره‌ای برای پاسداشت زبان و ادبیات فارسی است که نخستین بار با عنوان «آیین سخن» در معاونت صدای رسانه ملی متولد شد.

دبیر سومین جشنواره ملی «صدای سخن» از آغاز داوری‌ها و ارسال ۳۳۲ اثر به جشنواره خبر داد.

وحید مبشری درباره بخش‌های این جشنواره گفت: سومین جشنواره ملی «صدای سخن» در شش بخش اصلی، ویژه، فضای مجازی و رادیونما، رادیونگار یا نگارش رادیویی، آموزش زبان فارسی در مدارس و بخش مردمی‌برگزار می‌شود و باتوجه‌به اهمیت پاسداشت و گسترش زبان و ادبیات فارسی در رسانه ملی به‌ویژه رادیو، شبکه رادیویی فرهنگ با همراهی شورای پاسداشت زبان فارسیِ معاونت صدا و کانون ادبیات ایران، این جشنواره را با رویکرد پاسداشت زبان فارسی برگزار خواهد کرد.

مبشری در توضیح بخش‌های این جشنواره گفت: بخش‌های رادیویی شامل بخش اصلی که شبکه‌های معاونت صدا، صدای مراکز استان‌ها، رادیو‌های شهری، معاونت خبر و برون‌مرزی مجاز به شرکت و ارسال آثار بودند. آثار مناسبی به دبیرخانه در قالب‌های برنامه‌سازی، ترکیبی، گفتارمحور، گفت‌وگومحور، مسابقه و نمایش ارسال شده و برنامه‌های بخش ویژه سومین جشنواره «صدای سخن» در دو موضوع جایگاه زبان فارسی در آثار استاد سیدمحمدحسین شهریار و نقش او در گسترش زبان فارسی بوده است.

مبشری ادامه داد: برخی از شبکه‌های سراسری معاونت صدا و مراکز استانی در معاونت امور استان‌ها و معاونت برون‌مرزی بیشتر از ظرفیت خواسته‌شده در آیین‌نامه جشنواره، اثر ارسال کرده‌اند که دبیرخانه سومین جشنواره ملی رادیویی سخن از ۲۱ مرداد درحال بررسی و ارسال آثار برای داوری بخش انتخاب اثر است.

دبیر این جشنواره افزود: فضای مجازی و رادیونما بخش دیگر جشنواره است که در این بخش از سومین جشنواره «صدای سخن»، فقط شبکه‌های معاونت صدا بررسی می‌شوند. بخش رادیونگار با محوریت نگارش متن رادیویی حداکثر در ۳۰۰۰ کلمه با موضوع زبان معیار در رادیو، ویژه همه برنامه‌سازان و مخاطبان رادیو است. همچنین در بخش آموزش زبان فارسی در مدارس (با همراهی وزارت آموزش‌وپرورش) شاهد استقبال خوبی ازسوی معلمان و دبیران زبان و ادبیات فارسی بوده‌ایم.

مبشری با اشاره به بخش مردمی این جشنواره گفت: در این بخش مخاطبان فعال شبکه‌های رادیویی (شنوندگان) آثارشان را با موضوع پاسداشت زبان فارسی ارسال کرده‌اند.

وی با اعلام تعداد آثار رسیده در هر بخش اظهار کرد: در بخش اصلی ۱۵۹ اثر، در بخش ویژه ۲۹ اثر، بخش رادیونگار ۲۷ اثر، در بخش فضای مجازی و رادیونگار ۳۲ اثر، در بخش آموزش زبان فارسی ۱۹ اثر و در بخش مردمی ۴۶ اثر در پایگاه صدای سومین جشنواره ملی رادیویی «صدای سخن» بارگذاری شده است.

دبیر سومین جشنواره صدای سخن با اشاره به آغاز داوری آثار رسیده، گفت: پس‌از بررسی اولیه، آثار و برنامه‌ها برای داوران بخش انتخاب آثار، ارسال می‌شود.

دبیر جشنواره «صدای سخن» درباره مراسم اختتامیه نیز عنوان کرد: اختتامیه سومین جشنواره ملی «صدای سخن» روز سه‌شنبه ۲۷ شهریور هم‌زمان با روز شعر و ادب فارسی و روز بزرگداشت استاد شهریار در راستای پاسداشت زبان فارسی در ساختمان شهدای معاونت صدا برگزار می‌شود.

 

برچسب ها: رادیو ، رسانه ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار