انگلیس به عنوان یکی از حامیان اصلی تل‌آویو در جنگ غزه در اقدامی دیرهنگام از تعلیق ۳۰ مجوز صادرات سلاح به رژیم اشغالگر خبر داده است.

«دیوید لامی» وزیر امور خارجه انگلیس در حالی تعلیق صادرات تجهیزات مرتبط با بالگرد و پهپاد به فلسطین اشغالی «به دلایل انسانی» را اعلام کرده که در عین حال وی اذعان کرد که این تصمیم، تأثیری بر امنیت رژیم صهیونیستی نخواهد گذاشت. به گفته او، چنین اقدامی به معنای تحریم تسلیحاتی تل‌آویو نیست و جنگنده‌های اف۳۵ را شامل نمی‌شود.

در مجموع، دولت انگلیس ۳۵۰ مجوز صادرات سلاح برای تل‌آویو صادر کرده است که از این میان تنها ۳۰ مجوز به حالت تعلیق درمی‌آیند. بر این اساس، به گفته کارشناسان، گام لندن تأثیر تعیین‌کننده‌ای بر همکاری‌های نظامی طرفین ندارد و تنها حربه‌ای است که حزب کارگر به وسیله آن، موج اتهامات حامیان فلسطین علیه انفعال دولت در جنگ غزه را مدیریت کند.

حمیدرضا آصفی، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه و سفیر پیشین ایران در فرانسه و آلمان، آثار و پیامد‌های اقدام اخیر لندن را بررسی کرد که در ادامه می‌خوانید.

تحلیل شما از اقدام انگلیس چیست؛ تحریم تسلیحاتی تل‌آویو توسط لندن چه معنایی دارد؟

آصفی گفت: اقدام دولت کی‌یر استارمر در تعلیق ۳۰ مجوز ارسال سلاح برای رژیم صهیونیستی، آن هم در حالی که بسیاری از تسلیحات تهاجمی را شامل نمی‌شود بیشتر به یک شوِ تبلیغاتی شباهت دارد و به اعتقاد من هیچ تأثیری در جنگ غزه نخواهد داشت. این تعداد تنها یک دهم از صادرات سلاح انگلیس به تل‌آویو است و از سوی دیگر، دیوید لامی وزیر خارجه انگلیس به مقامات رژیم صهیونیستی تعهد داده این تصمیم هیچ تأثیری بر امنیت اسرائیل نخواهد گذاشت! این در حالی است که امروز شرایط در غزه بسیار اسفبار و تأسف‌انگیز است و جنایات رژیم صهیونیستی در رفح، غزه و حتی کرانه باختری سر به رسوایی در رسانه‌های بین‌المللی زده و این می‌تواند تأثیر منفی بر کشور‌های همسو و حامی مالی، نظامی و تسلیحاتی اسرائیل داشته باشد و شاید بخشی از تصمیم لندن هم به همین ترس از بی‌اعتباری جهانی بازمی‌گردد نه نگرانی از پیامد‌های انسانی جنگ غزه. 

پس به نظر شما این اقدام انگلیس نوعی فریب افکار عمومی در جهان است؟

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه افزود: بله؛ تصمیم لندن بیشتر در راستای تطهیر سیاست‌های غلط در ۱۱ ماه جنگ غزه و راضی نگه داشتن بخشی از افکار عمومی داخلی و بهبود وجهه جهانی است وگرنه در عرصه میدانی هیچ تأثیری نخواهد داشت. این درحالی است که ماه‌هاست فعالان مدنی و حقوقدانان و شماری از نمایندگان مجلس انگلیس درباره مشارکت داشتن در نسل‌کشی فلسطینیان و نقض آشکار قوانین بین‌المللی با تداوم صدور جنگ‌افزار به اسرائیل هشدار می‌دهند، اما لندن تا کنون توجهی به این هشدار‌ها نکرده بود. 

سفیر پیشین ایران در فرانسه و آلمان ادامه داد: نباید از یاد برد ارتش انگلیس نقش فعالی در جنگ غزه به‌ویژه در حوزه جاسوسی و اطلاعاتی به نفع تل‌آویو بازی می‌کند. این در حالی است که امروز قوای نظامی حماس و صهیونیست‌ها به هیچ عنوان با یکدیگر قابل مقایسه نیست، چراکه رژیم از بیشتر کشور‌های اروپایی و ایالات متحده آمریکا کمک‌های مالی، نظامی، تسلیحاتی و تجاری دریافت می‌کند ولی حماس با دست و پای بسته و تنها با جان، گوشت و خون در برابر رژیم تا دندان مسلح ایستاده و همین ایمان شکست‌ناپذیرمقاومت فلسطین سبب شده نتانیاهو نتواند با گذشت نزدیک به یک‌سال به هیچ کدام از اهداف خود در غزه برسد.

مقامات صهیونیستی تصمیم لندن را ناامیدکننده خوانده‌اند؛ تحلیل شما دراین باره چیست؟

وی گفت: طبیعی است دولت نتانیاهو دربرابر این اقدام موضع‌گیری کند، اما اقدام انگلیس رفتاری ریاکارانه و عوام‌فریبانه و بیشتر برای راضی کردن افکار جریحه‌دار شده مردمی است، وگرنه اگر لندن واقعاً تمایل دارد پاک‌سازی قومیتی و نسل‌کشی در غزه پایان یابد، باید به‌عنوان عضو دائم شورای امنیت در برابر اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی در طول ۱۱ماه اخیر در غزه ابتکار عمل نشان می‌داد، به‌صورتی‌که بسیاری از قطعنامه‌های ارسالی علیه اسرائیل در شورای امنیت را وتو نمی‌کرد و با یک اقدام مؤثر، قانونمند و بشردوستانه بر این رژیم برای پایان جنگ و آتش‌بس، فشار مضاعف می‌آورد.

حمیدرضا آصفی افزود: انگلیس با این اقدام نمایشی و لغو ۳۰مجوز ارسال سلاح نمی‌تواند همکاری و همدستی خود با رژیم صهیونیستی در جنایات غزه را پاک کند و یا با خالی کردن شانه از مسئولیت در شورای امنیت سازمان ملل، رفتار جنایتکارانه این رژیم را نادیده بگیرد. 

احتمال تبعیت دیگر کشور‌های غربی از تصمیم لندن و محدود کردن ارسال سلاح برای اشغالگران چقدر قابل تصور است؟

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: در این باره تردید وجود دارد، چراکه آنها شاید فعالیت‌های خود را همانند انگلیس محدود کنند، اما قطعاً اقدامی که سبب شود آینده رژیم صهیونیستی به خطر بیفتد، انجام نخواهند داد. این درحالی است که اگر آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس و دیگر همپیمانان غربی و منطقه‌ای رژیم صهیونیستی تنها ۲۴ ساعت حمایت خود را از تل‌آویو بردارند این رژیم در برابر محور مقاومت به زانو درخواهد آمد. امروز نزدیک به یک‌سال است رژیم صهیونیستی بی‌وقفه مردم غزه را بمباران می‌کند و بیش از ۵۰هزار شهید و ناپدید در این شهر به جا مانده ولی هیچ یک از حامیان غربی اسرائیل که خود به‌عنوان عضو شورای امنیت در سازمان ملل هستند اقدامی هرچند کوچک برای مردم فلسطین انجام نداده‌اند و اقدامات تبلیغاتی آنها در تحریم سلاح برای اسرائیل بیشتر منجر به تدابیر دو پهلو و غیرمؤثر در کارزار میدانی است.

منبع: روزنامه قدس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار