قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین گفت: کشور‌های اروپایی همواره سیاست حق به جانب و طلبکارانه‌ای دارند و می‌خواهند تعاملات ما را به چالش بکشند.

علیرضا خجسته‌پور قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به بیانیه اتحادیه اروپا درباره تعهدات هسته‌ای ایران اظهار کرد: یکی از سیاست‌هایی که اروپا طی سالیان گذشته با جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته، این است که بیش از قدم‌هایی که برای ما برمی‌دارد انتظار دارد. البته که به نظر می‌رسد رفتار آنها با دیگر کشورها نیز همین گونه است به نحوی که حرف از حقوق بشر می‌زنند در حالی که حقوق بشر در غزه به آتش کشیده می‌شود وآنها سکوت می‌کنند.

کشورهای اروپایی همواره سیاست حق به جانب و طلبکارانه دارند/ غرب می‌خواهد تعاملات ما را به چالش بکشد

وی افزود: کشورهای اروپایی حرف از تعاملات جهانی می‌زنند و بعد ما را تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار می‌دهند لذا آنها همیشه سیاست حق به جانب و طلبکارانه دارند البته که جمهوری اسلامی ایران بر اساس منافع مصلحت خود حرکت خواهد کرد. 

خجسته پور متذکر شد: قطعاً جمهوری اسلامی ایران با سیاست‌هایی که متضمن مصالح و منافع کشور است ارتباط خود با کشورهای دیگر را ادامه خواهد داد. البته به نظر می‌رسد که اروپایی‌ها قصد دارند تا ارتباطات ما را به چالش بکشند و یا حتی پای خود را از گلیمشان درازتر کرده و مطالباتی بیش از آنچه برای ما انجام داده‌اند طلب کنند که این مسئله طبق منطق و عدالت در معادلات جهانی قابل پذیرش نیست. 

در تبیین اصول سیاست خارجی منتظر اروپا نمی‌مانیم/ دولت چهاردهم موضع صریحی نسبت به غرب دارد 

قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین تصریح کرد: قطعاً ما در تبیین اصول سیاست خارجی و دیپلماسی کشورمان منتظر کشورهای اروپایی نمی‌مانیم و آنگونه که منافع ما حکم می‌کند رفتار خواهیم کرد چرا که به نظر می‌رسد کشورهای غربی سعی دارند تا دولت جدید ایران را به چالش بکشند. 

وی ادامه داد: اروپایی‌ها روی کار آمدن دولت جدید مطابق خواسته و اراده مردم را فرصت جدیدی قلمداد می‌کنند تا  با اعمال فشار مانع کار دولتمردان ما در عرصه بین الملل شوند و و به امتیازگیری بپردازند البته که به نظر می‌رسد دولت جدید موضع صحیحی نسبت به غرب دارد.

جمهوری اسلامی  پای اصولی که برای خود تعریف کرده محکم خواهد ایستاد/  باب مذاکره از طرف ایران بسته نیست 

خجسته پور با بیان اینکه کشورهای غربی همواره با سیاست مبتنی بر اعمال فشار سعی در دستیابی به اهداف خود دارند گفت: غربی ها برای اعمال فشار آنقدر پا را فراتر می‌گذارند که حتی به خود اجازه می‌دهند برای پیشبرد سیاستشان در امور داخلی کشور ما نیز دخالت کنند تا بتوانند به این واسطه در مذاکرات به امتیازگیری بپردازند اما باید بداند که جمهوری اسلامی محکم پای اصولی که برای خود تعریف کرده است خواهد ایستاد. 

این فعال سیاسی اصولگرا متذکر شد: قطعاً باب مذاکره از سوی جمهوری اسلامی ایران بسته نیست در حالی که رژیم صهیونیستی و آمریکا تلاش می‌کنند که در عرصه بین المللی ایران را به انزوا بکشانند یکی از مسائلی که تیم مذاکره کننده دولت باید به آن توجه کند این است که نباید به بهانه تعامل با کشورهای جهان طرفین مذاکره ما را گوشه رینگ انداخته و به امتیازگیری از جمهوری اسلامی ایران بپردازند.

معتقدم که اگر غرب متوجه شود که جمهوری اسلامی ایران در نگاه به شرق و تعامل با کشورهای همسایه موفق عمل می‌کند قطعاً برای استفاده از منافع اقتصادی منطقه پا پیش خواهند گذاشت لذا اگر مواضع قدرتمندانه‌ای اتخاذ کنیم در مذاکرات دست برتر را خواهیم داشت ،همچنین قدرت سیاسی ایران در سطح منطقه برگ برنده ما خواهد بود و به این ترتیب می‌توانیم امتیازات خوبی از کشورهای غرب بگیریم.

خبرنگار: فاطمه سیدی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار