با حضور رئیس‌جمهور در آیین بازگشایی مدارس، سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ رسما آغاز شد.

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان، صبح امروز پیش از عزیمت به نیویورک با حضور در مدرسه دخترانه «حسن عسگری شیرازی» در منطقه ۱۸ تهران، زنگ سال تحصیلی جدید را به صدا درآورد تا فصل جدیدی از تعلیم و تربیت در کشور آغاز شود.

اول مهر نه تنها نشان‌دهنده بازگشت به کلاس‌های درس است، بلکه فرصتی برای تجدید عهد با علم، دانش و گام نهادن در مسیر رشد و پیشرفت فردی و اجتماعی است. 

امروز قلب‌ها با امید و اشتیاق به سمت آینده‌ای روشن‌تر تپش می‌کنند و دانش‌آموزان با آرزوهای بزرگ به دنیای علم و یادگیری قدم می‌گذارند.

در این روز، به ویژه برای دانش‌آموزان نوآموز، لحظات ویژه‌ای رقم می‌خورد. مراسم‌های خوشامدگویی و آشنایی با محیط مدرسه، به  احساس تعلق کمک می‌کند و این موضوع دانش‌آموزان را برای شروع یک سفر آموزشی حدود نه ماهه جدید آماده می‌سازد.

هرساله به مناسبت آغاز سال تحصیلی، بسیاری از مدارس برنامه‌های فرهنگی و هنری برگزار می‌کنند. نمایشگاه‌ها، مسابقات و جشن‌ها فرصتی برای ابراز خلاقیت و استعدادهای دانش‌آموزان فراهم می‌آورد و فضای شادی را در مدرسه ایجاد می‌کند.

علی فرهادی٬ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان این که امسال حدود ۱۷ میلیون دانش آموز وارد مدارس کشور می‌شوند؛ گفت: با تمهیدات انجام شده امسال مدارس کشور شاهد کمبود معلم نخواهند بود؛ امسال ما چندین آزمون برای جذب معلمان مدارس برگزار کرده‌ایم.

تحصیل ۶۴۰ هزار دانش آموز در مقطع ابتدایی شهر تهران

همچنین معصومه معصومیان٬ معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: حدود ۶۴۰ هزار نفر در مقطع ابتدایی مدارس شهر تهران ثبت‌نام کرده‌اند.

وی با بیان این که  از آمار اتباع دانش آموز مقطع ابتدایی مدارس شهر تهران هنوز اطلاعی ندارد؛ افزود: سال گذشته در مقطع ابتدایی حدود ۳۲ هزار دانش آموز از اتباع تحصیل کرده‌اند.

او ادامه داد: در مدارس ابتدایی شهر تهران هیچ کمبود معلمی نداریم. 

آغاز سال تحصیلی حدود ۱۷ میلیون دانش آموز

مدارس نقش مهمی در تقویت هویت اجتماعی و فرهنگی جامعه دارند. با بازگشایی مدارس، خانواده‌ها نیز به فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی بازمی‌گردند که می‌تواند به رونق جامعه کمک کند. همچنین، آموزش نسل جوان به ایجاد آینده‌ای پایدارتر و موفق‌تر منجر خواهد شد.

در همین راستا محمدحسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: امسال برای بازگشایی مدارس مقاطع متوسطه و ابتدایی برنامه خاصی نداشتیم.

بهسازی ۹ هزار مدرسه و تحویل هزار و ۷۰۰ کلاس درس تا اول مهر

حمیدرضا خان محمدی، رئیس سازمان نوسازی مدارس در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: ۹ هزار مدرسه بهسازی و نوسازی خواهند شد. در قالب همین طرح مدارس کانکسی هم جای خود را به مدارس مستحکم خواهند داد.

بهسازی و ساخت مدرسه

پیش از این خان محمدی اعلام کرده بود که تا دهه فجر سال گذشته چهار هزار و ۵۰۰ کلاس تحویل داده شده بود.

او همچنین گفته بود: یکی از چالش‌های جدی سازمان نوسازی بحث تبدیل تخصیص نقدی به اوراق اقساط است. این کار ما را دچار بحران کرد؛ اما بنا داشتیم تا پایان شهریور امسال حدود هزار و ۷۰۷ کلاس درس را تحویل آموزش و پرورش و دانش‌آموزان بدهیم. استان خراسان رضوی بیشترین تعداد پروژه را دارد.

خان‌محمدی با بیان این که تاکنون هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان برای استانداردسازی سامانه‌های گرمایشی مدارس هزینه شده است؛ افزود: طرح شهیدعجمیان یک طرح نهضتی است و ۱۱۰ هزار کلاس درس در این طرح نیازسنجی شده است.

تحصیل بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ دانش آموز در مدارس استثنایی

مسعود بهرامی، مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: امسال بیش از سه هزار و ۸۰۰ دانش آموز در مدارس استثنایی شهرستان‌های تهران تحصیل می‌کنند.

وی با بیان این که سقف مجاز تراکم کلاس‌های استثنایی ۱۱ نفر است؛ افزود: دانش‌آموزان استثنایی در ۵۹۰ کلاس ساماندهی شده‌اند.

او با بیان این که معلمان دانش‌آموزان استثنایی ساماندهی شده‌اند؛ ادامه داد: معلمان دانش آموزان به کلاس درس می‌روند و کلاسی بدون معلم نیست.

سرویس مدارس استثنایی

مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در خصوص سرویس مدارس استثنایی تصریح کرد: بر اساس قانون سرویس مدارس دانش‌آموزان استثنایی بر عهده شهرداری‌ها است که باید به طور رایگان برای آن‌ها تامین شود.

توزیع شیر هنوز تعیین تکلیف نشده است

مسعود بهرامی٬ مدیر کل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران درباره توزیع شیر در مدارس نیز گفت: موضوع توزیع شیر تا این لحظه هنوز تعیین تکلیف نشده و پس از فرایند بازگشایی مدارس وزارت آموزش و پرورش برای توزیع شیر تصمیم‌گیری می‌کند.

آیا هنوز مهلت دریافت کتب درسی باقی‌ست؟

علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان این که حدود ۱۵۶ جلد کتاب تولید شده و به مرور زمان در استان‌ها توزیع شده اند؛ گفت: توزیع ۹۰ درصد کتاب های درسی در شهریور انجام شده است.

وی افزود:دانش آموزان از ۲۴ شهریور می‌توانستند نسبت به تحویل کتاب خود اقدام کنند؛ دانش آموزانی که تا کنون کتاب خود را دریافت نکرده اند٬ می‌توانند با آغاز فصل جدید تعلیم و تربیت کتاب خود را از مدرسه تحویل بگیرند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۰۱ مهر ۱۴۰۳
به چه امیدی میرین مدرسه کار هست من به شخصه پشیمونم از رفتن به مدرسه اگر رفته بود مکانیکی یاد گرفته بودم الان وضعیتم بهتر بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۰۱ مهر ۱۴۰۳
برای هیچ کاری دیر نیست .همین الان شروع کن
پیشمان گذشته را نخور .هر کاری شروع اش سخت بنظر میاد
بعد اسان میشه .چرا حسرت گذشته را میخوری
آخرین اخبار